Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol op de schop: tot najaar afwijkend vliegverkeer door groot baanonderhoud

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 2141 
|
 nhnieuws.nl - 11-03-2022 
Schiphol-overview.png
Banenstelsel Schiphol vanaf 2003
Credit: Wikipedia

Door Doron Sajet

De Aalsmeerbaan van Schiphol gaat vanaf 4 april ruim drie maanden dicht voor een grote onderhoudsbeurt. Tijdens de werkzaamheden wordt ook de Buitenveldertbaan voor kortere tijd gesloten én is de Kaagbaan drie weken beperkt inzetbaar. Omwonenden zullen te maken krijgen met afwijkende vliegroutes.

Schiphol meldt dat er tot half juli wordt gewerkt aan de Aalsmeerbaan. Het asfalt van de start- en landingsbaan, en de omliggende rijbanen wordt vervangen. In het asfalt komen bijna duizend nieuwe ledlampen, wordt er in totaal 44 kilometer aan bekabeling gelegd en krijgen de baanmarkeringen een nieuwe lik verf. De hemelwaterputten en -leidingen worden aangepakt en de landingslichten vervangen.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vernieuwt het landingssysteem van de Aalsmeerbaan. Een deel van die werkzaamheden kunnen pas worden gedaan na het grote onderhoud. Dat betekent dat ook na half juli de Aalsmeerbaan zes weken lang niet in alle zichtomstandigheden kan worden gebruikt als landingsbaan.

De zes start- en landingsbanen van Schiphol (artikel gaat verder onder de afbeelding).

Iedere keer als een baan beperkt of niet inzetbaar is, moet het vliegverkeer worden omgeleid naar een andere start- en landingsbaan. Tijdens deze onderhoudsperiode, die bij elkaar opgeteld tot het najaar duurt, kunnen omwonenden van Schiphol mogelijk te maken krijgen met afwijkende vliegroutes en geluidshinder.

's Nachts boven Amsterdam
De Buitenveldertbaan, die een deel van het vliegverkeer zou moeten opvangen, gaat ook opgeteld tien dagen dicht. Dat betekent dat de Schiphol-Oostbaan bij harde zuidwestenwind ook 's nachts mag worden gebruikt voor landende vliegtuigen. De naderingsroute van de Oostbaan gaat dwars en op lage hoogte over de binnenstad van Amsterdam.

De Kaagbaan is gedurende drie weken niet altijd inzetbaar, vanwege werkzaamheden aan een rijbaan. De Buitenveldertbaan zal dan vaker worden gebruikt als start- en landingsbaan, en de Zwanenburgbaan ook extra worden ingezet voor landende vliegtuigen.

Overzicht werkzaamheden

4 april – half juli | groot onderhoud Aalsmeerbaan

18 april – 24 april | Buitenveldertbaan en Aalsmeerbaan niet inzetbaar

16 mei – 29 mei | Kaagbaan alleen beschikbaar als verkorte startbaan

27 juni – 3 juli | Buitenveldertbaan en Aalsmeerbaan niet inzetbaar

Half juli – eind augustus | Aalsmeerbaan niet inzetbaar bij beperkt zicht

(bron: Bewoners Aanspreekpunt Schiphol)

Bekijk bericht op "nhnieuws.nl - 11-03-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

‘Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vernieuwt het landingssysteem van de Aalsmeerbaan.’
Een eufemisme voor het klaarmaken van hoogfrequent gebruik met nog meer herrie!

Polderbaan 2.0 in 2022 is niets anders dan Polderbaan 1.0 in 2003, namelijk aanvankelijk de herrie over de schutting bij anderen kiepen om vervolgens weer te kunnen doorgroeien op alle banen. U heeft het al eens meegemaakt.

Wees gewaarschuwd!

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De gemeenteraad in het megalomane Amsterdam, is rood gekleurd.
Helaas, de PVDA heeft de meeste zetels in de gemeenteraad.
Is de CEO van het vervloekte Schiphol ook een PVDA' er?
Ja, inderdaad en dat zal ongetwijfeld meehelpen om de shit dat het vervloekte Schiphol fasiliteert, bij de buren over de schutting te kieperen!
De Kolderbaan bijvoorbeeld.
Het hele gebied aan de westzijde van Amsterdam zal er nog veel meer herrie en kankerverwekkende stoffen bij krijgen omdat die PVDA natuurlijk Benshop niet zal afvallen.
VVD - CDA - PVV - FVD en de meelopende partijen zijn allen pro-Schiphol en komen ervoor uit, de PVDA laat een ander gezicht zien, namelijk dat van een wolf in schaapskleding.
Er niet voor uit komen dat de partij eigenlijk pro-Schiphol is, maar ondertussen een CEO - PVDA - prominent hoog in de apenboom van Schiphol heeft zitten en nu dus de vriendjes uit de gemeenteraad van Amsterdam dat voor 20% aandeelhouder is van het vervloekte Schiphol.
Wel de lusten, maar niet de lasten!