Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Schiphol op achterstand’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 759 
|
 De ZTelegraaf 
hvs_schiphol_DSC_2521.jpg

Luchthaven Schiphol raakt op achterstand door de uitplaatsing van vluchten naar Lelystad. Dat zegt voorman Olivier Jankovec van de ACI, de koepel van Europese luchthavens donderdag in Amsterdam. Met de aanleg van satellietluchthaven Lelystad gaat Nederland in tegen de mondiale trend. "Alles draait om snelle verbindingen. Daarom is voor elke luchthaven belangrijk om zo veel mogelijk connecties aan te bieden. Uitplaatsing naar Lelystad heeft zijn prijs omdat bepaalde routes niet meer op elkaar aansluiten. Passagiers zullen daardoor andere luchthavens prefereren”, zegt Jankovec tegen De Telegraaf.

Reizigers zullen in de toekomst steeds vaker het eigen schema zelf bepalen. Veel luchtvaartmaatschappijen zijn om die reden al op Schiphol gaan zitten. Dat dreigt door de zelfstandige passagier sneller dan verwacht vol te lopen. Volgend jaar wil Schiphol beginnen met de uitplaatsing van vluchten naar Lelystad, dat op dit moment wordt uitgebouwd.

Politieke afspraak


“Het maximum van 500.000 vliegbewegingen van Schiphol is een politieke afspraak”, zegt Jankovec. “De luchthaven zit echter fysiek nog lang niet vol met een capaciteit zes landingsbanen, waar concurrenten het met twee of drie landingsbanen doen. Misschien is het zinvol dat er een nieuwe politieke afspraak wordt gemaakt.” Volgens de ACI-voorman zal de reizigersgroei in Europa afnemen. Dat betekent een hardere strijd om de passagiers. Er zijn voldoende kapers op de kust, zoals de luchthavens van München en Frankfurt, die een nieuwe landingsbanen hebben of krijgen. Ook Parijs, thuishaven van Air France, heeft nog voldoende capaciteit, aldus de ACI-voorman.

Nieuwe revolutie in luchtvaartland


Daarbij verwacht Jankovec dat de prijsvechters in de toekomst gaan samenwerken met een maatschappij als KLM, dat internationale verbindingen aanbiedt. KLM vliegt nu zelf door Europa om passagiers op te halen om die intercontinentale vluchten te vullen, maar tegen hogere kosten dan de prijsvechters als EasyJet of Ryanair. De Ierse luchtvaartmaatschappij heeft in het verleden al laten weten dat ze een samenwerking met KLM wel zien zitten. Komende winter breiden ze fors uit op Schiphol. “Zo’n samenwerking wordt de nieuwe revolutie in luchtvaartland”, zegt Jankovec. “Hierdoor heeft KLM lagere kosten en kan ze versneld groeien omdat er geld is om nieuwe bestemmingen te openen.” De vakbonden verzetten zich tegen een samenwerking met prijsvechters, maar Jankovec verwacht dat zij uiteindelijk overstag zullen gaan om te zorgen dat ze hun werk kunnen houden.

Zorgen


De ACI-directeur maakt zich zorgen om Air France KLM. "Zij loopt achter op concurrenten als IAG en Lufthansa”, zegt Jankovec. Volgens hem houdt dat een risico in voor Schiphol. KLM gebruikt 70% van de capaciteit van Schiphol.

Bekijk bericht op "De ZTelegraaf"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ruud

De 500.000 dreigt knellend te worden en nu wordt de lobby gestart op dit op te rekken. Met de meest kromme redeneringen. Ja, in theorie zou bijvoorbeeld EasyJet of Ryanair Europese vluchten van KLM kunnen overnemen. Dat is dan een alternatieve invulling van het Hub model. Het wordt nu echter gebruikt om de sterke groei van het low cost verkeer op Schiphol te rechtvaardigen waardoor de 500.000 overschreden dreigt te worden. Deze vluchten naar Ibiza, Milaan, Barcelona, etc. zijn echt niet cruciaal voor het netwerk van Schiphol

Geplaatst door anoniem

Lelystad lijkt mij ook een kansloze onderneming te worden. Begrijp dan ook niet waarom deze optie gekozen is. Het is zowel voor de luchtvaart als voor de bewoners geen geweldige optie.
Voor de luchtvaart niet vanwege de versnippering, en voor de bewoners niet vanwege een toename van het aantal gehinderden.
De overlast in de randstad word er met lelystad ook niet minder op. Het gaat nog steeds erger worden,alleen in een iets trager tempo dan zonder lelystad.

Vind de keuze voor lelystad dan ook eigenlijk een typische non keuze. Men durft de echte keuze met betrekking tot Schiphol niet te maken en dus blijft men maar uitstellen en met lapmiddelen toch de groei te behouden terwijl dit eigelijk al lang niet meer verantwoord is.

Lelystad is een erg domme keyze,een compromise dat voor beide kanten een onbevredigende uitkomst gaat geven. Maar daar komt men waarschijnlijk pas over 5 jaar en x miljard euro verder achter.