Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol niet op slot gooien

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1074 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
Schiphol_DSC_3260.JPG

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - De luchtvaartmaatschappijen willen het Aldersakkoord over de groei van Schiphol openbreken. Zij claimen nu al extra vluchten en niet pas na 2020.

„De luchthaven mag niet bijna vier jaar op slot”, stelde Frank Allard, voorzitter van de Barin, vrijdagavond tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van zijn organisatie. De Barin is de belangenbehartiger van alle luchtvaartmaatschappijen die in Nederland actief zijn zoals KLM, Easyjet, Transavia en Corendon.

Schiphol is het afgelopen hard gegroeid naar 63,6 miljoen passagiers, waarmee het nu de derde luchthaven van Europa is geworden. Het aantal starts en landingen steeg tot 479.000.

Ook voor dit jaar staan nieuwe vluchten en verbindingen in de planning, zodat de grens van 500.000 vliegbewegingen waarschijnlijk al wordt gehaald. Maar in het Aldersakkoord hebben sector, overheid en bewoners besloten dat die grens geldt tot en met 2020. Pas daarna is groei mogelijk wanneer de geluidsoverlast verder afneemt.

Stiller
„Maar wij willen de komende drie jaar verder groeien en dat kan ook omdat de geluidsoverlast sterker is afgenomen dan was verwacht. Ook de komende jaren komen er steeds meer stillere toestellen. Zodra de Milieu Effect Rapportage voor Schiphol dit voorjaar klaar is, zal dat ook blijken. Dat moet dan het uitgangspunt worden voor de gesprekken onder leiding van Alders”, riep hij vooral de bewoners op, die zich tot nu toe verzetten tegen het openbreken van de afspraken.

Schiphol-directeur Nijhuis wil zich vooralsnog ook houden aan de afspraken, al was het maar omdat een nieuwe pier pas in 2019 klaar is. Hij wil vooral dit jaar, wanneer ook een nieuw kabinet aantreedt, nieuwe afspraken maken voor de periode na 2020.

Lelystad
Frank Oostdam, directeur van de reisorganisatiekoepel ANVR, bepleitte vrijdagavond ook al om niet drie jaar op de handen te gaan zitten. Over het verplaatsen van vluchten naar Lelystad, liet hij zich negatief uit.

,,Het aantal vakantievluchten vanaf Schiphol is zelfs twee keer zo groot als de toekomstige maximale capaciteit van Lelystad, dus dat past nimmer. Bovendien is het vreemd wanneer Nederlandse vakantiegangers niet meer vanaf Schiphol kunnen vertrekken om plaats te maken voor overstappende intercontinentale poassagiers.’’

KLM neemt een tussenpositie in dit conflict in. Het netwerk van KLM is juist gebaad bij die overstappers. ,,Dat Schiphol al bijna vol is, komt vooral omdat steeds meer prijsvechters op Schiphol zijn neergestreken. Die voegen niets toe aan de werkgelegenheid en het netwerk van Schiphol’’, stelde eerder deze week de pilotenbond VNV.

Toch nog meer even toegevoegd, de werkelijkheid van alle dag van de afnamen van de geluidsoverlast van de nieuwe toestellen (nog los van de groei aan toestellen), met dank aan de heer J.J. Meuwissen, zie hier.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jos


Geplaatst door Jaap uit Bussum

Ook de komende jaren komen er steeds meer stillere toestellen. Dat toestellen stiller, of beter gezegd, minder lawaaiig worden, is natuurlijk een goede zaak. Maar die winst wordt door de groei van het aantal vliegtuigen meer dan teniet gedaan. Ik heb per dag liever 10 toestellen die veel herrie produceren, dan 100 toestellen die in een dag dezelfde hoeveelheid geluid produceren als die andere 10. Want dan is het op een dag langer stil. Vergelijk het met een harde knal, of de hele dag zacht gezoem. Je kunt niet zeggen dat als er in een periode minder geluid geproduceerd wordt ook de overlast afneemt. Geluidsbeleving is daarvoor een veel te complexe zaak. Het hang af van de sterkte van het geluid, de aard, de omgeving, de duur, de frequentie en niet in de laatste plaats, het tijdstip. Ik ben bang dat na 2020, als die 50/50 regeling in werking gaat treden, de omwonenden als machines worden behandeld, waarvoor je op een natuurkundige manier de maximale geluidsbelasting voor kunt berekenen.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Stillere vliegtuigen? Welke stillere vliegtuigen?

Misschien is een gloednieuw vliegtuig iets schoner en zuiniger en wat stiller, maar deze wordt vanzelf ook oud, de gemiddelde vloot verjongt helemaal niet en als men zoals nu alles en iedereen maar naar Schiphol trekt om de grootste overstap terminal van Europa te worden komen de oudere lawaaibakken ook gewoon in grote getalen.

Gewoon stemmingmakerij en leugens van belanghebbenden.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

De economische levensduur van een vliegtuig ligt zo rond de 25 jaar. Dus echt snel gaat de vlootvernieuwing niet.

Geplaatst door de Vries

En wat doet KLM? Die koopt een heel aantal verouderde Embaer's. Daar hoor je niemand over. Waarschijnlijk een koopje geweest, dit terwijl nu de versie met de vernieuwde motoren uit komt.

Die Embraer's maken echt meer herrie dan de Fokkers. De nieuwe versie zal ook niet "stil" zijn, maar zal toch echt wel minder herrie maken dan de Fokkers lijkt mij. Zoveel houdt men dus rekening met de omwonenden.