Schiphol: Niet lager dan 1900 voet
Schiphol erkent, dat er in juni en juli dit jaar volgens de metingen vliegtuigen te laag over het meetpunt in Heiloo zijn gevlogen. ,,Maar in de onderzochte periode is er geen enkel vliegtuig lager geweest dan 1900 voet.’’ De wettelijke minimumhoogte is 2000 voet.
Woordvoerder Hans van Kastel van Schiphol legt uit waarom de vliegtuigen soms lager vliegen. ,,Dat kan liggen aan de luchtdruk en andere weersomstandigheden. Vergelijk het met de maximumsnelheid van 120 kilometer per uur op de autosnelweg. Je rijdt daar wel eens 121 vanwege bijvoorbeeld de wind.’’
Meetorganisatie Nomos presenteert op zijn website alleen de cijfers per categorie, dus bijvoorbeeld het aantal vliegtuigen dat tussen 1000 en 2000 voet hoogte vloog. Een tabel waarin staat hoe hoog deze vliegtuigen dan precies vlogen, was in het verleden wel beschikbaar, maar ontbreekt nu op de site en noch Schiphol, noch de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kunnen op dit moment aangeven waar die te vinden is. Volgens de LVNL kunnen ook afronding, onnauwkeurigheden in vliegtuigsystemen en de lokale luchtdruk van invloed zijn op de gemeten vlieghoogte ten opzichte van de daadwerkelijke hoogte. De LNVL zegt altijd een instructie te geven aan de piloot om op 2000 voet te vliegen op die afstand van de landingsbaan.
Het beeld dat een groot percentage van de vliegtuigen te laag vliegt is volgens Van Kastel niet juist. ,,Het Nomos-meetpunt meet alleen de vliegtuigen die boven het stadsgeluid uitkomen. Anders zouden de meters ook bijvoorbeeld een voorbijrijdende scooter registreren. De grens ligt bij 60 decibel, het systeem registreert dus alleen de vliegtuigen die meer geluid maken. Daarnaast vliegen niet alle vliegtuigen die op de Polderbaan landen, dat waren er 13.000 in juni en juli, over Heiloo. Heel veel vliegtuigen zijn dus niet gemeten.’’
Wettelijk
Ook LVNL stelt dat het percentage van vliegtuigen die onder de wettelijke hoogte vliegen lager ligt. ,,Als wij kijken naar onze gegevens over alle vliegbewegingen, niet afhankelijk van geluidsniveau, in dezelfde periode vliegt het merendeel van de vluchten namelijk op 2000 voet of hoger bij Heiloo.’’ De afwijkingen zijn volgens de LVNL ’voor het overgrote deel’ minder dan 25 voet.
LVNL meldt ook dat het aantal vliegtuigen dat maximaal per uur op een baan kan landen ligt op 34. De aantallen vluchten per uur die gisteren in een tabel in de krant stonden, moeten gelezen worden over de hele maand juni. Er werden dus in juni in totaal ongeveer 200 vliegtuigen gemeten op het meetpunt in de periode rond acht uur.
Geplaatst door Jos
We praten hier over grotere afwijkingen van 5%. Bij het autovoorbeeld is het dan 126 kilometer en dan krijg je een bekeuring. De meetcorrectie (waar de de LVNL mee schermt) is 3% en dan ook niet van toepassing. Het zoveelste voorbeeld dat regels die elders gehandhaafd worden bij de luchtvaart blijkbaar overtreden mogen worden.