Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol: Niet lager dan 1900 voet

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1808 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
gh_vliegtuig_030504_1902GNDSC02129.jpg

Schiphol erkent, dat er in juni en juli dit jaar volgens de metingen vliegtuigen te laag over het meetpunt in Heiloo zijn gevlogen. ,,Maar in de onderzochte periode is er geen enkel vliegtuig lager geweest dan 1900 voet.’’ De wettelijke minimumhoogte is 2000 voet.

Woordvoerder Hans van Kastel van Schiphol legt uit waarom de vliegtuigen soms lager vliegen. ,,Dat kan liggen aan de luchtdruk en andere weersomstandigheden. Vergelijk het met de maximumsnelheid van 120 kilometer per uur op de autosnelweg. Je rijdt daar wel eens 121 vanwege bijvoorbeeld de wind.’’

Meetorganisatie Nomos presenteert op zijn website alleen de cijfers per categorie, dus bijvoorbeeld het aantal vliegtuigen dat tussen 1000 en 2000 voet hoogte vloog. Een tabel waarin staat hoe hoog deze vliegtuigen dan precies vlogen, was in het verleden wel beschikbaar, maar ontbreekt nu op de site en noch Schiphol, noch de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kunnen op dit moment aangeven waar die te vinden is. Volgens de LVNL kunnen ook afronding, onnauwkeurigheden in vliegtuigsystemen en de lokale luchtdruk van invloed zijn op de gemeten vlieghoogte ten opzichte van de daadwerkelijke hoogte. De LNVL zegt altijd een instructie te geven aan de piloot om op 2000 voet te vliegen op die afstand van de landingsbaan.

Het beeld dat een groot percentage van de vliegtuigen te laag vliegt is volgens Van Kastel niet juist. ,,Het Nomos-meetpunt meet alleen de vliegtuigen die boven het stadsgeluid uitkomen. Anders zouden de meters ook bijvoorbeeld een voorbijrijdende scooter registreren. De grens ligt bij 60 decibel, het systeem registreert dus alleen de vliegtuigen die meer geluid maken. Daarnaast vliegen niet alle vliegtuigen die op de Polderbaan landen, dat waren er 13.000 in juni en juli, over Heiloo. Heel veel vliegtuigen zijn dus niet gemeten.’’
Wettelijk

Ook LVNL stelt dat het percentage van vliegtuigen die onder de wettelijke hoogte vliegen lager ligt. ,,Als wij kijken naar onze gegevens over alle vliegbewegingen, niet afhankelijk van geluidsniveau, in dezelfde periode vliegt het merendeel van de vluchten namelijk op 2000 voet of hoger bij Heiloo.’’ De afwijkingen zijn volgens de LVNL ’voor het overgrote deel’ minder dan 25 voet.
LVNL meldt ook dat het aantal vliegtuigen dat maximaal per uur op een baan kan landen ligt op 34. De aantallen vluchten per uur die gisteren in een tabel in de krant stonden, moeten gelezen worden over de hele maand juni. Er werden dus in juni in totaal ongeveer 200 vliegtuigen gemeten op het meetpunt in de periode rond acht uur.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jos

Schiphol: "Vergelijk het met de maximumsnelheid van 120 kilometer per uur op de autosnelweg. Je rijdt daar wel eens 121 vanwege bijvoorbeeld de wind.’’

We praten hier over grotere afwijkingen van 5%. Bij het autovoorbeeld is het dan 126 kilometer en dan krijg je een bekeuring. De meetcorrectie (waar de de LVNL mee schermt) is 3% en dan ook niet van toepassing. Het zoveelste voorbeeld dat regels die elders gehandhaafd worden bij de luchtvaart blijkbaar overtreden mogen worden.

Geplaatst door thijs uit heiloo

Wat een waardeloze klootzakken zijn het toch. als ze op 2000 voet, lees 600 meter, over Heiloo scheren dan moet je je gesprek wel onderbreken. Daarnaast hebben ze het meetpunt op het gemeentehuis gezet, het meerendeel van de vliegtuigen vliegt zuidelijker over Heiloo.
Schiphol is nog ruim 30 km verder, hemelsbreed. 600 meter veroorzaakt onnodig overlast. Die luie flikkers bij de lvnl moeten gewoon eens aan het werk voor hun salaris, in plaats van alleen maar doelloos bakkeleien over bonussen.

Geplaatst door Robert uit Heiloo

Ze geven aan dat er max 34 vliegtuigen landen op een baan. Ik ben eens gaan tellen en kom met 10 minuten al op 15 vliegtuigen. Kortom ik geloof er niets van.

Is het ergens te zien hoeveel vliegtuigen er zijn geland op een landingsbaan?


Geplaatst door Wim uit Castricum


Geplaatst door Robert uit Heiloo

@wim. Bedankt voor het overzicht. Is er ook een overzicht per dag en per uur? Ik kan zelf een berekening maken maar dan is het wel bij benadering. Er zullen overdacht bijv meer vluchten landen dan 's nachts. Ik zou graag de piektijden van 8 uur willen weten.

Geplaatst door Jaap uit Bussum


Geplaatst door Wim uit Castricum

@Robert. Nog een aanvulling. http://www.bezoekbas.nl/
Vervolgens vragen/klachten
Inloggen (of registreren)
Tabblad overzichten enzovoort

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Tweeduizend voet of 1900 voet, wat maakt die 30 voet nou uit?
Feit is dat de wettelijke minimum hoogte niet deugd !
Om in meters verder te gaan: de 610 meter is net zo verwerpelijk als de 580 meter !
De mensen die 30Km of zelfs nog verder weg van de luchthaven af wonen, ervaren de 610 meter die de wet hanteert, als volstrekt onacceptabel.
Het is in de praktijk alleen in het voordeel van de luchtvaartsector dat er zo lang en zo laag wordt aangevlogen richting Schiphol.
Zeshonderd en tien meter of vijfhonderd en tachtig meter................ de herrie is exorbitant !
Schiphol heeft toch maling aan de omgeving en gezien het verleden en het huidige verloop, zal daar, zeker in de nabije toekomst, geen verbetering te verwachten zijn omdat Schiphol zich altijd achter de wettelijke eisen zal verschuilen die vrijwel altijd in het voordeel van de luchtvaartsector opgesteld zijn.
De politiek in Nederland heeft zich al generaties lang voor Schiphol uitgesproken (belangenverstrengeling), dus daar hoeven we helaas weinig van te verwachten omtrent het verbeteren van het woonklimaat.

Schiphol schendt artikel 21 van de Nederlandse grondwet.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Tweeduizend voet of 1900 voet, wat maakt die 30 voet nou uit?

2000 - 1900 = 100 voet

Oeps, 30 voet moet zijn 30 meter.

Geplaatst door Robert uit Heiloo

hallo Wim, bedankt helaas kun je daar niet het aantal vliegbewegingen zien per uur. Ik zal de link van Jaap eens proberen. Ziet er overigens niet heel gemakkelijk uit. Hoop waarden die je moet invullen.

Vanavond was het overigens flink raak boven Heiloo. Tussen 18:00 en 20:00 ruim 50 vliegtuigen over Zuiderloo...

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Robert. Ik heb het even voor je geprobeerd met als meetpunt postcode 1852AK; klopt dat? Ik krijg dan als resultaat: "U koos in het Schipholgebied voor gebiedsgrootte "dorp" rondom locatie "1852AK". Er zijn 133 vliegtuigpassages waargenomen tussen 2017-07-30 00:00:00 en 2017-07-30 23:59:00."
Tussen 18:00 en 19:00 uur waren het er 9 en tussen 19:00 en 20:00 28 vliegtuigen op een hoogte lager dan 1.000 m. Dat was dus resp. om de 7 en om de 2 minuten een dalend vliegtuig op lage hoogte. Zie onderstaande specificatie. Klopt dat ongeveer met jouw waarneming?Het getal rechts naast het tijdstip is de hoogte in meters.

18:05:42 646 lander " Boeing" " 737-81Q"
18:08:10 603 lander " Boeing" " 737-8K2"
18:14:40 638 lander " Boeing" " 737-8AS/W"
18:43:28 611 lander " Airbus" " A319-111"
18:49:00 565 lander " Fokker" " 70"
18:50:48 603 lander " Airbus" " A319-111"
18:52:49 603 lander " Fokker" " 70"
18:53:44 638 lander " Airbus" " A320-214"
18:58:28 603 lander " Embraer" " ERJ170-200"
19:00:58 603 lander " Boeing" " 737-9K2"
19:02:24 638 lander " Airbus" " A320-216"
19:04:07 603 lander " Boeing" " 737-7K2/W"
19:05:49 596 lander " Embraer" " ERJ170-200"
19:07:35 638 lander " Boeing" " 737-8K2"
19:09:15 603 lander " Fokker" " 70"
19:10:58 603 lander " Boeing" " 737-8K2"
19:13:24 603 lander " Boeing" " 737-7K2"
19:15:01 603 lander " Boeing" " 737-7K2"
19:16:54 603 lander " Fokker" " 70"
19:19:04 603 lander " Embraer" " ERJ170-200"
19:24:59 611 lander " Boeing" " 737-8K2"
19:26:27 611 lander " Airbus" " A319-111"
19:29:05 638 lander " Boeing" " 737-7K2"
19:33:37 603 lander " Airbus" " A320-214"
19:36:25 603 lander " Boeing" " 737-8K2"
19:38:04 603 lander " Boeing" " 737-8K2"
19:39:31 603 lander " Boeing" " 737-8BK"
19:41:29 603 lander " Boeing" " 737-8K2"
19:43:01 603 lander " Boeing" " 737-8K2"
19:44:16 638 lander " Boeing" " 737-8K2"
19:45:06 630 lander " Boeing" " 737-9K2"
19:47:11 596 lander " Airbus" " A319-131"
19:48:42 638 lander " Airbus" " A319-113"
19:50:08 638 lander " " " "
19:51:28 638 lander " Embraer" " ERJ170-200"
19:56:20 603 lander " Boeing" " 737-8K2"
19:59:03 603 lander " " " "




Geplaatst door de Vries

"Een tabel waarin staat hoe hoog deze vliegtuigen dan precies vlogen, was in het verleden wel beschikbaar, maar ontbreekt nu op de site en noch Schiphol, noch de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kunnen op dit moment aangeven waar die te vinden is. "

@Jaap, jij krijgt deze gegevens wel naar boven? Interesseert het LVNL niets? Hebben ze iets te verbergen? Incapabel?

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@de Vries. Zoals al eerder geschreven, ik ontleen alle gegevens uit deze database: http://streams.vlieghinder.nl/reports/events.php Ik denk dat die database door de PVRC ontwikkeld is en onderhouden wordt en dat de gegevens van de transponders van de vliegtuigen verkregen zijn; dus niet aan de radargegevens van Schiphol, waardoor ze iets minder nauwkeurig kunnen zijn, Maar als je er het precieze van wilt weten zou je met de webmaster van deze site contact op kunnen nemen. Gerard weet het vast en zeker beter dan ik. Ik ervaar deze tool als een handig hulpmiddel om een indruk van het vliegverkeer op een bepaalde plaats en over een bepaalde periode te krijgen. Er zitten ook prachtige grafische op Google Earth gebaseerde vliegroutes in.

Geplaatst door Robert uit Heiloo

@Jaap, bedankt voor het overzicht het is mij nu idd zelf ook gelukt om een overzicht te maken. Erg handig! Mooi gemaakt!

Is er overigens ooit wel eens een vliegroute aangepast door het vele klagen? Ik dien regelmatig een klacht in maar of het nou zin heeft...