Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol net als Heathrow op slot

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 871 
|
 telegraaf.nl 
schphol_DSC_3247.JPG

Door Alexander Bakker

AMSTERDAM - De Nederlandse luchtvaartsector zit tot 2020 op slot door het besluit om Lelystad als overloop pas in 2019 te openen.
Gisteren werd bekend dat voor het eerst het maximum aantal landingsslots is weggegeven. „Schiphol gaat een paar jaar op slot en wordt een soort van Heathrow’, is de analyse van luchtvaarteconoom Jaap de Wit.

Gisteren werd bekend dat voor het eerst het maximum aantal landingsslots is weggegeven. „Schiphol gaat een paar jaar op slot en wordt een soort van Heathrow’, is de analyse van luchtvaarteconoom Jaap de Wit.

In 2008 zijn er afspraken gemaakt dat Schiphol na 2020 weer mag groeien, mits er stillere vliegtuigen komen. Volgens een woordvoerder van de luchthaven zijn de gewijzigde omstandigheden rondom Lelystad geen aanleiding om opnieuw het gesprek aan te gaan met de omwonenden. Staatssecretaris Dijksma van Luchtvaart zei eerder geen problemen te hebben met een verdere groei, mits de omwonenden akkoord gaan.

Op dit moment is al sprake van minder geluidsoverlast, omdat KLM, die 70% van de capaciteit gebruikt van Schiphol, in hoog tempo viermotorige jumbojets aan het vervangen is voor stillere Dreamliners. ,,Het beleid zou eigenlijk gericht zou moeten zijn om capaciteit vrij te spelen op de luchthaven op basis van de huidige geluidswinst. Door vast te houden aan 2020 stimuleert men herriemaken”, zegt econoom De Wit.

De luchthaven heeft de afgelopen jaren de poorten wijd opengezet voor luchtvaartmaatschappijen als Vueling, EasyJet en Ryanair, in strijd met het selectiviteitsbeleid dat in 2013 onder leiding van oud-minister Hans Alders tot stand kwam.

De luchthaven voerde dit beleid in de praktijk niet uit, omdat deze per se groei wilde laten zien, zo zei Alders onlangs in deze krant. De groei werd daarnaast gestimuleerd door welkomstbonussen voor nieuwe klanten, in de afgelopen tien jaar €43 miljoen. Schiphol geeft hier jaarlijks gemiddeld €4 miljoen aan uit, zo bevestigt een woordvoerder tegenover De Telegraaf.

„KLM is nooit voorstander geweest van dit acquisitiebeleid vanwege de schaarse capaciteit en de afspraken in het Aldersakkoord”, zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM tegen De Telegraaf. De luchtvaartmaatschappij is de grootste klant van de luchthaven. „Nu hebben we met elkaar een probleem, nu we KLM fit en gezond maken om weer te groeien. Er ligt nu een rol bij Schiphol om tot een oplossing te komen.” Elbers wil allesbehalve achterover blijven leunen tot medio 2019.

,,Ik heb nooit gezien wat er voor concreet instrument was om die selectiviteit af te dwingen”, zegt De Wit over het selectiviteitsbeleid. De Tweede Kamer eist zo snel mogelijk een plan om te kijken of Lelystad alsnog eerder open kan, zo bleek gisteren in een overleg met staatssecretaris Dijksma. Er komt voor de kerst nog een apart „Lelystad-debat”.

De Wit wil het belang van Lelystad Airport relativeren. ,,Vierduizend starts en landingen per jaar, zes vluchten per dag, is natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat, als je dat in het perspectief van Schiphol zet. In die zin lost Lelystad niets op”, zegt de luchtvaarteconoom.

Het is volgens De Wit lastig te bepalen hoe groot de schade voor de Nederlandse economie is, nu Schiphol een aantal jaren op slot gaat. Het bestemmingenetwerk van Schiphol levert €30 miljard aan toegevoegde waarde op voor de Nederlandse economie en is goed voor 330.000 banen. De Wit: „Je weet niet wat voor vluchten je anders gehad zou hebben, waarbij vooral intercontinentale routes die Nederland verbinden met andere economische centra van belang zijn.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door de Vries

Wat een kuteconoom, wordt zeker door Schiphol betaald:

De Wit: „Je weet niet wat voor vluchten je anders gehad zou hebben, waarbij vooral intercontinentale routes die Nederland verbinden met andere economische centra van belang zijn.”

Beste waardeloze "econoom" de Wit, Nederland is al overal mee verbonden. De zoveelste vlucht naar Spanje, New York, India of waar dan ook levert niets op, behalve shit voor de omgeving.

"Op dit moment is al sprake van minder geluidsoverlast, omdat KLM, die 70% van de capaciteit gebruikt van Schiphol, in hoog tempo viermotorige jumbojets aan het vervangen is voor stillere Dreamliners."

Puur eigen belang! Die 747's zijn veel te duur in verbruik. En die Dreamliners worden voornamelijk op de preferente banen gebruikt en NIET voor de vluchten naar Spanje, etc.

Ja ze maken minder herrie. Maar door de toename van het verkeer wordt dit toch teniet gedaan.

En vertel er dan ook even bij dat de E190's meer herrie maken dan de Fokker 70's.

Geplaatst door anton uit castricum

Even wat andere cijfers : tussen 1985 en 2012 daalde het aantal werknemers in ons land, van de 5 grootste multinationals met 74%. Het zijn toch die bedrijven, die gebruik maken van dat fantastische bestemmingsnetwerk (of waren het nu fantasten?). Het bestemmingsnetwerk is in die tijd zo ongeveer geëxplodeerd qua omvang. Dat illustreert mooi hoe die meneer de Wit uit zijn nek kletst ..................

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Economische waarde van Schiphol wordt vreselijk overdreven.

Overstappers 62% voegen niks toe, vakantievluchten faciliteren in mensen die in het buitenland geld uitgeven. Tuurlijk wat toerisme en (zakelijk)vervoer maar dat was er paar jaar geleden ook. Met halvering van het aantal vluchten blijft de economische functie gewoon hetzelfde.

Schiphol ziet het luchtruim gewoon als een tolweg in de lucht.
Schiphol groep de landingsrechten en wij de steeds drukker wordende tolweg boven ons hoofd.

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten