Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ontwikkelingen Schiphol (door WTL)

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1301 
|
 Werkgroep Toekomst Luchtvaart (WTL) 
hv_natuur_2901.jpeg

Er zijn weer enige ontwikkelingen rond Schiphol. De zeer ongezonde uitstoot van ultrafijn stof is een extra argument om te pleiten voor een groeistop op het luchtverkeer. Dat geldt ook voor de uitstoot van broeikasgassen, zeker nu mevrouw Mansveld de Tweede Kamer heeft gemeld dat de Nederlandse coalitie tegen klimaatopwarming is opgericht. Klimaat wordt langzamerhand een belangrijk onderwerp, ook al voert ons kabinet (in tegenstelling tot de Britten) nog geen gericht beleid over uitstoot door de luchtvaart.

Een tweede ontwikkeling is de invoering van het Nieuwe Normen- en Handhavingstelsel voor het luchtverkeer van Schiphol. De Alderstafel heeft enige maanden geleden een voorstel bij het kabinet ingediend en de Tweede Kamer begint aan de procedure voor de wetswijziging. De Schiphol Group moet nu eerst een Milieueffectrapportage maken, maar maakt bezwaar tegen een feit waar zij aanvankelijk al mee akkoord was gegaan. Namelijk de regel voor beperking van gebruik van vier banen tegelijk (Regel 4). Deze levert voorlopig hoogstens 470.000 vliegbewegingen op, terwijl men streeft naar 510.000 met de mogelijkheid van nog meer bewegingen na 2020. Vermoedelijk wil de Schiphol Group regel 4 grondig veranderen, lees versoepelen, om nog zoveel mogelijk groeicapaciteit te scoren. We hebben vanuit de CROS (die eind van deze maand stopt en overgaat in de Omgevingsraad Schiphol) gepleit voor het niet versoepelen van regel 4 en dat heeft de bewonersdelegatie aan de Alderstafel steeds volgehouden. Nu het overleg niet tot een oplossing heeft geleid, moet Alders zelf een oplossing voorleggen in januari 2015. We proberen nu ook de wethouders van omliggende gemeenten die eveneens aan de Alderstafel worden vertegenwoordigd, er van te overtuigen dat er nu echt een groeistop op Schiphol moet komen en dat daarom regel 4 niet moet worden veranderd. Waarschijnlijk is het volgende station een actie rond die Milieueffectrapportage.

We willen aan deze ontwikkelingen ruimere bekendheid geven en hebben daarvoor een samenvattende folder gemaakt, waarin je naast ultrafijn stof al onze vorige argumenten overzichtelijk samengevat zult terugvinden in vier doelen voor Schiphol na 2020:

- verminder de uitstoot met een stop op groei van luchtverkeer
- klimaatneutrale hogesnelheidstreinen in plaats van meer vliegtuigen
- geef economisch vervoer groeiruimte met selectiviteit 2.0
- tweede kaagbaan is schadelijk en onnodig

Lees hier de volledige folder
Wij wensen jullie plezierige feestdagen en een succesvol begin van 2015!

Namens Jaap de Groot en Jaap de Jong,
Hartelijke groet,
Hans Buurma (WTL)

Bekijk bericht op "Werkgroep Toekomst Luchtvaart (WTL)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Een uitstekende Actie van deze heren ! Al in 1995 werd door het Kabinet beloofd: De hoge Snelheidstrein zal de vluchten in Europa gaan overnemen . 20 jaar geleden ! Verder tracht Schiphol de zakenweer te gaan oprekken ! Van CO-2 en andere uitstoot gassen reductie gebeurt nog steeds bitter weinig . Laat ze eerst deze beloften maar eens inlossen, dan praten we verder