Schiphol moet zonder chaos terug naar half miljoen vliegbewegingen
Door: Yteke de Jong
Nationale luchthaven wil terug naar niveau van voor de corona
Schiphol kwam vorig jaar uit op een kleine 400.000 vliegbewegingen, na maanden van chaos met ellenlange rijen, minder reizigers en geschrapte vluchten als gevolg van een personeelstekort bij de beveiligingscontrole. Wat zegt dit cijfer? Dat de nationale luchthaven zo'n 20% onderpresteerde. Volgens luchtvaartkoepel Barin zou Schiphol vorig jaar de 500.000 starts en landingen hebben aangetikt als men de zaken wel op orde had gehad. Dat getal komt overeen met het aantal dat Schiphol vorig jaar aanvankelijk van plan was om af te handelen.
Wat zegt dit cijfer over dít jaar? Het kabinet wil dat Schiphol krimpt naar 440.000 vliegbewegingen, maar dat kan dit jaar nog niet worden uitgevoerd omdat het niet zo maar mag. Brussel moet er eerst iets van vinden. Maar volgende week moet de nationale luchthaven aangeven hoeveel vluchten het dit jaar wil afhandelen. Vanuit meerdere hoeken wordt gemeld dat de personeelsproblemen bij de beveiligingscontrole in de zomer zijn opgelost. Dan is de luchthaven op basis van afspraken met luchtvaartmaatschappijen verplicht om 500.000 starts en landingen te faciliteren. Dat sluit aan bij de eigen strategie: Schiphol wil weer terugkomen op het niveau van voor de coronapandemie en dat waren een half miljoen vliegbewegingen.
Maar dat is niet het probleem van de luchthaven. Schiphol faciliteert, de luchtvaartmaatschappijen bepalen waar en hoeveel ze vliegen.
Het is ook niet in het belang van Schiphol om minder vliegbewegingen op tafel te leggen. Dat leidt tot minder inkomsten en mogelijke verschraling van het netwerk. Het besluit tot krimp is uiteindelijk aan de politiek. Van Brussel en de Raad van State mag pas het mes erin nadat eerst andere hinderbeperkende maatregelen genomen zijn. Daarnaast is proportionaliteit een belangrijk begrip. De luchtvaartmaatschappijen zijn niet geconsulteerd in het voorgenomen besluit, terwijl het direct ingrijpt in hun verdienvermogen en hun toegang tot Nederland. Dit staat nog los van alle luchtvaartpolitieke gevolgen omdat krimp niet in luchtvaartverdragen is vastgelegd.
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
Zelden werd een "journalist" waargenomen die zo'n compleet eenzijdig beeld neerzet als deze Yteke de Jong.
Nu de sector en I&W erin zijn geslaagd om een NOVEX Regio Schiphol ter grootte van 4 Provincies (!) geheel naar hun hand te zetten en er in het Provinciehuis van NH een "team luchtvaart" is neergestreken dat de doctrines van de Schiphol Groep - inclusief de beoogde "Holland Metropool" - doordrukt, gaat deze dame nu helemaal los.
Het is niet onbelangrijk om er op te wijzen dat het in de Provincie NH al eerder misging en destijds de SADC - ontwikkelbedrijf van Schiphol - via een OPERATIE SCHOON SCHIP uit het Provinciehuis moest worden verwijderd.
Al met al is de zaak dus weer behoorlijk uit de hand gelopen met deze onder het Kabinet Rutte doorgevoerde "fundamentele verandering". Zal er nog op tijd worden ingegrepen, zo lijkt de vraag.