Schiphol moet korte vluchten accepteren
Eurocommissaris Valean vindt dat dat bij een ’hub’ hoort
Door Yteke de Jong
AMSTERDAM Als Nederland vasthoudt aan een mondiaal luchtvaartknooppunt op Schiphol, dan zal het ook moeten accepteren dat er veel korte vluchten zijn. Dat zegt eurocommissaris Adina Valean (Transport).
Het kabinet wil het luchtvaartknooppunt, de ’hub’ Schiphol graag behouden, maar in politiek Den Haag zijn bepaalde partijen ervan overtuigd geraakt dat het directe bestemmingennetwerk ook in stand gehouden kan worden met de helft van het aantal vliegbewegingen. Luchtvaartmaatschappij KLM gaf al aan dat een groot deel van de verre routes eraan gaat, als het geen overstappers naar Schiphol kan brengen.
„Als je als Nederland een hub wilt zoals Schiphol, dan zul je moeten accepteren dat er ook korte vluchten bij horen. In veel gevallen is de trein geen alternatief voor de aanvoer van passagiers voor verre vluchten. Er zijn verschillende bedrijfsmodellen in de luchtvaart, die bepaalde consequenties hebben”, zegt Valean.
Tijdens de coronacrisis kregen KLM en zustermaatschappij Air France steun van hun overheden. Andere luchtvaartmaatschappijen zoals prijsvechter Ryanair, beklagen zich daarover. „De versoepeling van de staatssteunregels zijn van toepassing in elk land van de EU. Als een luchtvaartmaatschappij geen steun vraagt, is dat een eigen keus. Elke aanvraag werd toegewezen.”
Valean wijst er ook op dat er tot op zekere hoogte ook sprake is ’van appels met peren vergelijken’. Ryanair vliegt binnen Europa, terwijl Air France en KLM een mondiaal netwerk onderhouden, dat nog steeds deels stil ligt door reisbeperkingen.
De oorlog in Oekraïne maakt het herstel van de luchtvaartsector onzeker, alhoewel uit de laatste cijfers van de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol blijkt dat de verwachting van het aantal vluchten deze zomer richting het niveau van voor de coronacrisis gaat.
De Europese luchtvaartmaatschappijen moeten nu omvliegen, omdat het luchtruim met Rusland is gesloten. Dat leidt tot meer kosten en uitstoot. Schiet de EU zich niet in de voet? „We moeten samen sterk staan tegen de agressor, en iedereen snapt dat er offers nodig zijn. Maar er ontstaat natuurlijk wel een ongelijk speelveld met bijvoorbeeld de Chinese luchtvaartmaatschappijen, die wel over Rusland vliegen”, zegt de eurocommissaris.
Onlangs gingen de lidstaten akkoord met het luchtvaartverdrag van Qatar, dat veel banen kan kosten in de Europese luchtvaart. Hoe kijkt Valean daar naar? „De staten hebben unaniem voor dit verdrag gekozen. Zij hebben de mogelijkheid om in hun eigen verdragen aparte voorschriften op te nemen voor milieu-eisen en sociale standaarden.”