Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol mist de boot door minder nachtelijk vliegverkeer

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1636 
|
 BNR 
hv_veiligheid_2954.jpeg

Het vliegverkeer 's nachts op Schiphol wordt verder beperkt, meldt het Parool. Tussen half elf en kwart voor zeven moeten vliegtuigen vaste routes nemen en zijn ze verplicht - als het kan - via een 'glijvlucht' te landen. Daarmee wordt de overlast beperkt.

Volgens Yteke de Jong, luchtvaartjournalist bij de Telegraaf, bedreigt deze maatregel de concurrentiepositie van Schiphol. “Als je het vanuit economisch perspectief bekijkt kan Schiphol het beste 24 uur open blijven.” vertelt de Jong.

"Europa gaat de slag verliezen want die zijn niet 24 uur per dag open"
Ze legt uit: “Schiphol is de zwakste luchthaven van omliggende concurrenten zoals Franfurt, Parijs en Londen die wel tot laat geopend zijn. Zakelijke reizigers zullen eerder een vliegveld kiezen dat hen optimaal bedient. Als Schiphol niet mee gaat met de ontwikkelingen dreigt het de boot te missen”.

Bekijk bericht op "BNR"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard

Yteke de Jong snapt het niet. Schiphol is als enige luchthaven dag en nacht open. Frankfurt is 's nachts dicht. Het kabinet schrijft alleen voor dat ze voortaan bij zuidelijke winden nog langer over Castricum/Uitgeest vliegen. Dank kabinet. Maar niet heus.

Geplaatst door mariannne uit castricum

Deze artikelen had je ook bij het begin van de geluidsoverlast in 2002. Vaak artikelen in kranten waaruit je kon concluderen dat ze nog geen eens het onderzoeksgebied hadden bezocht. Na 13 jaar krijgen we hetzelfde kostje iedere keer voorgeschoteld. Inderdaad zoals Gerard al schrijft de meeste journalisten schrijven vanuit hun bureaustoel met Google bij de hand. Snappen er niets van.

Geplaatst door anton uit castricum

En dat noemt zich journalist, wat een onstellende loser .....................................

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Inderdaad . Nu bericht ze via BNR, maar ze werkt voor F. Dagblad. Ze was eens bij mij thuis voor een interview .. Kwam voorrijden in een oude grote leasebak.... Deze dame beseft niet dat de wal het schip gaat keren,.. De Leefomgeving voor expats is nu ook dubieus , dwz Die worden steeds kritischer of ze hier nog wel willen wonen.. Over CO-2 uitstoot en fijnstof horen we haar ook nooit.... Gerard heeft groot gelijk... Wat een kennis van zaken zeg, van deze tullepatota ...

Geplaatst door Anoniem

Het vliegverkeer 's nachts op Schiphol wordt verder beperkt, meldt het Parool. Tussen half elf en kwart voor zeven moeten vliegtuigen vaste routes nemen en zijn ze verplicht - als het kan - via een 'glijvlucht' te landen. Daarmee wordt de overlast beperkt.


Dit is toch geen nieuwe maatregel?

Het klopt gewoon niet wat ze zegt, wat een vreselijk slechte journaliste.

"Ze legt uit: “Schiphol is de zwakste luchthaven van omliggende concurrenten zoals Franfurt, Parijs en Londen die wel tot laat geopend zijn. Zakelijke reizigers zullen eerder een vliegveld kiezen dat hen optimaal bedient. Als Schiphol niet mee gaat met de ontwikkelingen dreigt het de boot te missen”.

Maar Schiphol is veel sterker dan heathrow, het stukje daarover kan je nog steeds op deze site lezen.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

“Als je het vanuit economisch perspectief bekijkt kan Schiphol het beste 24 uur open blijven.” vertelt de Jong. Deze dame moet eens het boekje van Arnold Heertje lezen dat de titel “Echte Economie” draagt. Helaas wordt het begrip economie steeds vaker beperkt tot de elementen “euro’s” en “werkgelegenheid.” Maar economie is een veel ruimer begrip, dat de meesten van ons zich nog wel van de middelbare school zullen herinneren. Het gaat om de menselijke behoeftebevrediging door opoffering van schaarse middelen. Kortom: we willen iets en doen daar moeite voor om het te krijgen. Heel veel van die behoeften liggen op het immateriële vlak, zoals de behoefte aan een goede gezondheid, rust, veiligheid, sociale contacten, enz. Fijn en rustig wonen is dus ook een economische behoefte, net zoals die aan een vliegvakantie naar welke bestemming dan ook. Soft? Nou, de hele vakantie-industrie draait op de economische behoefte aan rust, mooie natuur, lekker zwemwater, spanning, nieuwe dingen zien, enz. Maar om te kunnen vliegen offeren we niet alleen euro’s op om de tickets te betalen, maar doen we ook ernstige afbreuk aan de leefomgeving van heel veel mensen in Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland. En het brengt het klimaat ernstige schade toe. En dat is ook economie, maar dat nemen “economen” die alleen in euro’s en werkgelegenheid denken in hun korte termijn denken niet mee. Is ook een stuk makkelijker, want die “immateriële zaken” kun je zo lastig in een spread sheetje opnemen.

Geplaatst door anoniem

2-3 keer per week zo,n flut stukje over Schiphol in de telegraaf.
Geen wonder dat het zo slecht gaat met die krant,wie zit daar nu op te wachten?
Een veredeld pr blaadje voor Schiphol.
Zoek eens iets echt uit en kom met objectieve informatie,

Nederland wordt steeds dommer.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@Anoniem, : Het betreft hier BNR . Niet de Telegraaf, die tegenwoordig via journalist Paul Eldering gelukkig veel objectiever werd ! @Jaap : ca 15 jaar geleden hield de PvdA te Hoofddorp, locatie Vliegschool een afsluitend debat over Vliegherrie etc. Opperhoofd Melkert zei toen op een opmerking nav zeer kritisch Gezondheidsrapport: Ja. Die zaken laten zich soms erg moeilijk objectiveren. De Laffaard . Ik kreeg nog een honingzoete brief van hem, dat ze er alles aan deden , de geluidsoverlast te minderen... De brief ligt nu helemaal onderin een doos... Beter was: Bij het oud papier.. In onze regio worden we nog al eens gebeld, door Expats, met vraag :
Kan ik op plek X te Buitenveldert goed gaan wonen?

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Jan, inderdaad, het is lastig om gezondheidsrisico's in euro's uit te drukken en als het zou kunnen, dat wordt het enorme economische belang dat aan luchtvaart wordt toegeschreven als rechtvaardiging gebruikt om die gezondheidsrisico's te accepteren. Lees, de omwonenden er zelf voor op te laten draaien. Het wordt hoog tijd dat de maatschappelijke kosten van het vliegen in de ticketprijs wordt doorberekend. Maar dat zou dan wel mondiaal moeten gebeuren......