Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol mikt voor eind 2020 op aparte vrachtpool

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 221 
|
 nieuwsbladtransport.nl 
tb_vliegtuig_KLMPHBFV.jpg

Door John Versleijen

Schiphol Group wil ‘zo snel mogelijk’ maar zeker met ingang van het winterseizoen van 2020/2021 een aparte pool voor vrachtvluchten op Schiphol realiseren. Zo moet de luchthaven het verdere verlies in dit vervoerssegment tegengaan. ‘Dat is ons streven’, zegt Maaike van der Windt, hoofd aviation marketing, cargo en klantenservice van het luchthavenbedrijf.

Eerder deze maand bevestigde topman Dick Benschop van de Schiphol Group al de plannen voor een ‘aparte reservering voor vrachtvluchten’ op de nationale luchthaven. ‘Het is helder dat er iets moet gebeuren’, aldus Benschop.

In een toelichting daarop zegt Van der Windt dat Schiphol in overleg met diverse partijen momenteel werkt aan de realisatie daarvan. Een onderdeel van ‘deze structurele oplossing’ is een aparte pool voor vrachtvluchten in de capaciteitsdeclaratie volgend jaar voor de luchthaven. Daarmee is het fundament gelegd voor de vrachtpool. Van der windt kan daarbij nog niet zeggen of er concreet geopteerd wordt voor 3,5% van alle 500.000 toegestane vliegbewegingen op Schiphol of voor 4%.

Bouwsteen
Volgens de topmanager van Schiphol is het van groot belang dat Schiphol een vrachtpool krijgt. ‘Wij zitten op luchthaven met een unieke propositie waarbij meer dan de helft van alle vracht met vrachtvliegtuigen wordt aangevoerd. Als je dat niet behoudt, verdwijnt ook een deel van onze vrachtpositie. Daarnaast is vracht een belangrijke bouwsteen voor de winstgevendheid van een deel van de intercontinentale passagiersvluchten. Haal je dat steentje weg, dan wordt straks ook een deel van die passagiersvluchten financieel minder interessant.’

Van der Windt heeft geen specifieke cijfers over het percentage intercontinentale passagiersvluchten op Schiphol dat verliesgevend wordt als de aanvoer van vracht stokt. Uit algemene cijfers van de internationale luchtvaartorganisatie IATA blijkt dat vracht mondiaal 10-15% bijdraagt aan de totale winstgevendheid van luchtvaartmaatschappijen, zegt zij.

Urgentie
Over de eerste negen maanden van dit jaar verloor Schiphol rond 13% van het aantal vrachtvluchten. Dat aantal is de laatste maanden minder sterk aan het afnemen en lag over de maand september op 6%. ‘Het neemt minder sterk af, maar de urgentie blijft’, aldus Van der Windt.

Bekijk bericht op "nieuwsbladtransport.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Voor de leefbaarheid van de Randstad is het niet wenselijk dat de Schipholgroup er en vrachtpool
krijgt.
Oude, in principe afgedankte 747's worden ingezet als cargo-bakken die een enorme klere herrie en dito vervuiling veroorzaken.
De omgeving mag wat dit asociale Schipholbestuur betreft, dood gaan van de vervuiling en doof worden op de koop toe, al ben je dat al als je dood bent.........
Vakantie-pretvluchten die worden verplaatst naar o.a. Lelystad-airport, worden dus opgevuld door enorme gore zware herrie-bakken die nog meer ellende over de Randstad uitstorten.
Zijn wij de Bijlmer vergeten?

De Schipholgroup wel, want geld is geld en dat het dan met vuile handen wordt verkregen, maakt hun geen ene malle moer uit.
Ze gaan letterlijk over lijken.

Geplaatst door Michel

M.a.w. ‘Wij willen alles’! Dus nog meer van die vervuilende herriebakken. Nou dick ( vertaald uit het Engels, Lul) misschien moet je eens van die shithol-planeet van je komen en je verantwoordelijkheid nemen naar bewoners die dagelijks met jou moedertje aarde sloop maar raak praktijken te maken hebben, dick!

Het is mooi geweest met jou shitholletje Dick.

Geplaatst door Rob

Het zijn de luchtvaartmaatschappijen zelf die besloten hebben om slots te gebruiken voor passagiersvluchten i.p.v. vrachtvluchten. Om de simpele reden dat ze meer verdienen aan een passagiersvlucht. Dus de vrachtvervoerders zijn bereid om nog minder te betalen dan de heel lage ticketprijzen voor passagiers. Toegevoegde waarde van Schiphol voor vracht is dus heel gering. Stimuleren door een vrachtpool is daarom economisch onverstandig, nog los van de grote vervuiling en overlast.

Geplaatst door Peter

En dan vroom lullen over groeien in balans met de omgeving...
Die Benschop is een hypocriete leugenaar zo blijkt, puur gemotiveerd door meer, meer, meer en fuck de omgeving.