Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol mag problemen niet oplossen met meer nachtvluchten

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 498 
|
 rtlnieuws.nl - 06-05-2022 
schiphol_DSC_3246.JPG

Er mag niet meer in de nacht worden gevlogen om de problemen op Schiphol op te lossen. Dat zegt minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. KLM-topman Pieter Elbers pleitte vandaag in De Telegraaf voor ruimere openingstijden van Schiphol, maar Harbers houdt vast aan het huidige maximumaantal nachtvluchten.

"Oplossingen moeten binnen bestaande kaders worden gezocht en niet zorgen voor meer druk op de omgeving", zegt Harbers. Hij wijst op het maximum dat is gesteld aan het aantal nachtvluchten. "Hier komen geen vluchten meer bij."

Vluchten geschrapt
KLM schrapt dit weekeinde acht vluchten om te helpen de verwachte drukte op Schiphol te verlichten. De luchtvaartmaatschappij deed dat op verzoek van het vliegveld na overleg over de problemen. Het gaat om een intercontinentale vlucht en zeven Europese retourvluchten, allemaal op zondag.

Staatssecretaris Harbers noemt het 'in de eerste plaats ontzettend vervelend voor alle reizigers' dat zij in de meivakantie geconfronteerd zijn met lange wachtrijen en annuleringen doordat Schiphol last heeft van personeelstekorten. Het is volgens hem aan Schiphol om dat probleem aan te pakken, maar hij noemt het goed dat luchtvaartmaatschappijen 'zelf ook nadenken over oplossingen'.

Een woordvoerder van KLM benadrukt niet te willen afwijken van de afspraken die zijn gemaakt over het aantal nachtvluchten. Maar annuleren ziet het bedrijf ook niet als een goede oplossing. Eerst moet wat KLM betreft gekeken worden naar andere oplossingen, zoals het spreiden van vluchten en gebruikmaking van andere luchthavens.

Andere vliegvelden
Overigens verwachten ook veel andere Europese vliegvelden dat er deze zomer meer vertragingen zullen zijn. Tijdens de coronacrisis gingen veel banen op luchthavens verloren en nu er weer veel werk is zijn er weinig nieuwe arbeidskrachten te vinden.

Het merendeel van de Europese vliegvelden verwacht dat deze zomer meer vluchten vertraagd zullen raken. Dat blijkt uit een rondvraag van ACI Europe, een Europese brancheorganisatie voor vliegvelden. Twee derde gaf aan dat het aantal vertragingen waarschijnlijk zal stijgen door personeelstekorten. Ook daar gingen door de coronacrisis veel banen verloren, en is er nu er weer meer werk is nauwelijks personeel te vinden.

Bekijk bericht op "rtlnieuws.nl - 06-05-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Elbers is volledig van het padje geraakt. Gelukkig ging Harbers er (tegen mijn verwachting) niet in mee. Ik zou zeggen: voer alle nachtvluchten voortaan over het huis van boef Elbers (en anderen die voor luchtvaartgroei zijn)!

Dit probleem is onstaan door slechte betaling van en het afvoeren van de maatschappelijke onder-klasse, genaamd: ‘fexibele schil’. Men heeft ook verzuimd de hardnodige correctie op de idiote luchtvaart- en toerismegroei in te voeren en deze met overheidssteun overeind gehouden zonder eisen aan duurzaamheid.

Met krimp had de belasting betaler minder aangeslagen hoeven te worden en hadden we nu niet nog steeds een te groot Schiphol.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Flinke SYSTEEMWIJZIGING lijkt enige remedie?

De hele economie rond Schiphol en Groot Amsterdam ("Metropoolregio Amsterdam 2.0") is intussen vastgelopen door de enorme energievraag. Aldus bericht het FD dezer dagen.

Er rust daarbij een enorme verantwoordelijkheid op de drie topbestuurders van de gemeente Amsterdam en de Provincies NH en Flevoland, die vanuit hun ivoren toren op de Zuid As (zijnde het MRA 2.0 bureau) deze wantoestand mede in het leven hebben geroepen.

Hoog tijd dat de 33 lokale besturen zich niet langer laten ringeloren, maar gezamenlijk dit wanbestuur ter verantwoording roepen: het afdwingen van een systeemwijziging impliceert tevens een sanering en reset bij Schiphol met een snel afscheid van het HUB-model dat dus volledig is achterhaald.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Schiphol wordt als zondebok gebruikt om KLM uit de wind te houden want een heel groot deel van de problemen op schiphol is te wijten aan KLM. Dat is ook waarom het vooral KLM is die vluchten moet anuleren.
De bagage afhandeling wordt niet door schiphol gedaan en het inchecken ook niet. Dat is allemaal personeel van de maatschappijen of ingehuurd door de maatschappijen.

De pieken en dalen leveren niet alleen in de lucht lange files op. Dat werkt natuurlijk ook door in enorme pieken en dalen bij de verwerking van passagiers en bagage. Daarmee is de chaos op schiphol toch ook weer een beetje gerelateerd aan de netwerk functie die deze pieken en dalen veroorzaakt.