Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol mag groeien als nachtvluchten beperkt worden

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 308 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 13-10-2018 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG

SCHIPHOL - Het aantal van 32.000 nachtvluchten op Schiphol zou met een derde moeten krimpen om een verdere groei van de luchthaven na 2020 mogelijk te maken. Dat stellen vier provincies en dertig gemeenten voor aan de Omgevingsraad Schiphol (ORS), die voor de kerst advies moet uitbrengen over het gewenste toekomstscenario voor de nationale luchthaven.

Volgens Adnan Tekin, gedeputeerde van Noord-Holland (Natuur, Milieu, Schiphol en Arbeidsmarkt) en delegatieleider namens de gemeenten en provincies binnen de ORS, kan het aantal nachtvluchten met 10.000 afnemen. “Die leiden tot veel verstoring van de nachtrust en voegen niet veel toe aan de economisch belangrijke netwerkfunctie van Schiphol", bevestigt hij een bericht in De Telegraaf.

Door afname van het aantal nachtvluchten tussen middernacht en 05.00 uur 's ochtends daalt volgens hem ook de hoeveelheid klachten over nachtelijke geluidsoverlast. Tekin verwacht dat daardoor bij omwonenden begrip ontstaat voor uitbreiding overdag van de netwerkfunctie van Schiphol.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 13-10-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Wat een raar bericht van die mijnheer Tekin (PvdA). Een aantal jaren geleden heb ik deze mijnheer bij een bijeenkomst van de PvdA in Castricum gehoord over zijn visie op Schiphol. Hij was toen net aangetreden als gedeputeerde van Noord-Holland. Hij was zeer positief over Schiphol. Schiphol moest vooral groeien. Goed voor de werkgelegenheid. Over de vele nadelen hoorde je hem niet.

De enige echte oplossing voor de gezondheid van de omwonenden is, dat ze helemaal stoppen met vliegen in de nacht, net zoals bij vliegveld Frankfurt.
Het idee van Tekin, namens gemeenten en provincies binnen de ORS (?), lijkt een verbetering (tussen middernacht en 05:00 uur), maar is het niet, Daar ligt niet de kern van het probleem. Het probleem doet zich vooral voor in de vroege nachturen (binnenkomende pretvluchten) en na circa 05:00 uur (binnenkomende intercontinentale vluchten).
Volgens mij moeten al deze lieden eerst hun huiswerk eens goed doen, om te begrijpen wat de situatie is, voordat ze met dit soort ondoordachte idiote ideeën komen.

Nee, in allerlei bochten wringen, om toch maar groei te faciliteren!, dat is het doel!
Van onze bestuurders moeten we het hebben.

Geplaatst door anoniem1

Nachtvluchten ruilen voor dagvluchten,komt niet geheel onverwacht dit plan.
Alleen ruilt men de nachtvluchten niet echt, Men haalt ze weg tussen 1 en /6uur om ze vervolgens in de overige nachturen te plaatsen. Als je heel erg cynisch bent dan kan je dit plan zelfs zien als plan om aantal nachtvluchten te gaan verhogen,of de definitie van de nacht aan te passen. Zover zal het toch niet komen?

Onderhandelen met als inzet 5 uur nachtrust van 1 tot 6,hoe heeft het ooit zover kunnen komen/

Geplaatst door gerard

braak

Geplaatst door anoniem1

Is zelfs nog erger zie ik nu, inzet is 4 uur nachtrust tussen 1 en 5 om dan vervolgens om 5 uur vol te kunnen beginnen in plaats van 6 uur nu.

Geplaatst door anoniem1

Bedenk zelf maar waar al die vluchten gaan komen. Als aantal "nachtvluchten" tussen 1 en 5 afneemt, en er tegelijkertijd netto extra ruimte komt voor vluchten. De spits zit al vol en zoveel ruimte is er niet meer.

Geplaatst door anoniem1

Luchtvaart sector zou open kaart moeten spelen,dat zou de discussie kunnen helpen.
Allemaal vage plannen,maseren publieke opinie.
"in lijn met economische groei" "beperkte groei in harmonie met omgeving" "gedeeltelijke nachtsluiten voor extra vluchten?"
En geintresseerden moeten dan zelf uitzoeken wat dat concreet in de praktijk gaat betekenen?
Graag wat meer duidelijkheid,concrete ideeen en voorstellen zodat burger weet wat er bedoelt word. Word het 10k minder nachtvluchten volgens de huidige definitie,waar gaan de nachtvluchten+extra dagvluchten heen. Hoeveel groei is in lijn met economische groei,welke aantallen per jaar en hoe gaan die verwerkt worden door banenstelsel. Op welke tijden gaat het drukker worden. Enzovoort. Iets waar men zich een voorstelling bij kan maken,niet dat vage gedoe. Begrijp dat het wachten is op de mer en misschien ook fijnstof rapport,maar dan nog zou men wat meer concreet kunnen vertellen waar men heen wil en wat dat in de praktijk gaat betekenen.


Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Wederom zo'n maffia-achtig dwangmiddel.
Niet het 1 (nachtvluchten) dan wordt het 2 (nog meer herrie gedurende de dag).
Zo wordt er wederom weer meer vervuiling en herrie door onze strot geduwd.

Gaan we nu s'nachts barbecuen?
Want nu al word je overdag gedwongen om binnen te gaan zitten vanwege de kl*te herrie van laag overdenderende herrie-bakken.

Schiphol, donder op!

Geplaatst door Wim

Nog iets. Een toevoeging op mijn bovenstaande commentaar.
Er ligt al een afspraak om van meer dan 32.000, naar 29.000 nachtvluchten te gaan. Dit aantal is afgesproken binnen de ORS als enige vorm van compensatie omdat veel hinder beperkende maatregelen door de KLM de grond in zijn geboord. Te denken valt aan de glijvluchten in de avonduren en op rustige momenten overdag. I.c. capaciteitsbeperkingen versus hoger aanvliegen, glijvluchten, minder overlast en minder uitstaat van uitlaatgassen.

Ik ga ervan uit dat de eerder genoemde beperking naar 29.000 nachtvluchten als vertrekpunt wordt gehanteerd, voor de afname met 10.000 nachtvluchten in ruil voor groei overdag. Als dit niet zo is, dan is de afname met 10.000 nachtvluchten voor een groot deel een sigaar uit eigen doos!

Geplaatst door Wobbe

@ anoniem1

Er is een aantal jaren terug al eens geprobeerd om een geheel op Schiphols groeihonger toegesneden definitie van de nacht te geven.
De uren tussen vanaf 4 of 5 (weet ik niet precies meer) werden toen in een of ander bericht omgedoopt tot ‘vroege ochtend’.

Geplaatst door gerard

Ik kan hier niet meer tegen. Ik heb zijn om eigen rechter te spelen en ze uit de lucht te schieten. Terreur moet je moet terreur bestrijden als de politiek niet thuis geeft.

Geplaatst door BS

@ Wobbe. Het nachtregime 'heeft een grote vlucht genomen' sinds de uitvinding van mevrouw Jorritsma ('de randen van de nacht'). Toen iemand anders ook nog uitvond dat je in smalle corridors kon vliegen over niet bestaande weilanden en dat zoiets dan in ook niet uit te voeren stille glijvluchten kon worden gedaan was er geen houden meer aan. Wat er nu weer wordt uitgevonden is iets vergelijkbaars; we doen het niet tussen 12 en 5 (maar zeer intensief daarvoor en daarna) Hoe dat kan resulteren in minder klachten is mij een raadsel. Praktijk is dat er veel, laag, veelal onbeschoft, bochten draaiend en corrigerend over zorgvuldig geselecteerde woongebieden wordt gevlogen. Inderdaad: daar waar om diverse redenen de minste klachten worden verwacht of daar waar de klachten toch niet meetellen. Dat begrip dat meneer Tekin verwacht is volkomen zot. @ Gerard; haal derhalve de spreekwoordelijke Stinger maar van zolder.

Geplaatst door gerard

@ BS. Er ligt hier niks op zolder, maar met een beetje crowdfunding en de goede contacten kom je een heel eind. Het wordt oorlog!

Geplaatst door Wim

Oké Gerard,
Ik doe ook mee!
Ik ben het ook zat.
Wat een zooitje hier in Nederland.

Geplaatst door gerard

@wim: Googel eens op Skywall 100.

Geplaatst door anoniem1

Schiphol wil groeien maar er is vrijwel geen ruimte. In de nacht is er echter nog wel ruimte maar dat zit aan limiet nachtvluchten. Dan toch maar plan maken om deze ruimte op de een of andere manier beschikbaar te krijgen.

Zo zie ik dit plan,nota bene van de gemeentes en provincie die nu voor Schiphol de kastanjes uit het vuur mogen halen? 10k nachtvlucten inleveren om er 20k nachtvluchten voor terug te krijgen (met een meer hinderlijk vlieg patroon,want drukker en dichter op elkaar,meer manouvreren,langere treinen enz)
Als plan anders is en daadwerkelijk een verbetering gaat worden voor de bewoners dan moet men plan wat duidelijker communiceren zodat bewoners ook hun oordeel kunnen geven over het plan, Als plan daadwerkelijk verbetering zou betekenen had men dat denk ik ook wel gecommuniceerd.
Elke week weer nieuwe proef ballon met mooie woorden van sector,is het niet bij de overlast dan wel bij de co2. Keer op keer zonder concreet te zijn. Dan probeer je er niet serieus uit te komen met de omgeving.

Geplaatst door Janna

Door definities aan te passen blijkt dat er ineens veel meer mogelijk is voor het vermeerderen van het aantal vluchten. Verder draaien en manipuleren is de hoofdtaak van Schiphol! Ook ik verdraag het niet lang meer. Ik word ziek hier. Nooit is het hier rustig. Bij wind uit zuidelijke richting grondgebrul en stank, uit noordelijke en oostelijke richting recht over het hoofd. Van 5.30 tot soms na middernacht! Van mij mag het stormen uit het westen! Dan hoor ik eindelijk eens niks.