Schiphol mag groeien als nachtvluchten beperkt worden
SCHIPHOL - Het aantal van 32.000 nachtvluchten op Schiphol zou met een derde moeten krimpen om een verdere groei van de luchthaven na 2020 mogelijk te maken. Dat stellen vier provincies en dertig gemeenten voor aan de Omgevingsraad Schiphol (ORS), die voor de kerst advies moet uitbrengen over het gewenste toekomstscenario voor de nationale luchthaven.
Volgens Adnan Tekin, gedeputeerde van Noord-Holland (Natuur, Milieu, Schiphol en Arbeidsmarkt) en delegatieleider namens de gemeenten en provincies binnen de ORS, kan het aantal nachtvluchten met 10.000 afnemen. “Die leiden tot veel verstoring van de nachtrust en voegen niet veel toe aan de economisch belangrijke netwerkfunctie van Schiphol", bevestigt hij een bericht in De Telegraaf.
Door afname van het aantal nachtvluchten tussen middernacht en 05.00 uur 's ochtends daalt volgens hem ook de hoeveelheid klachten over nachtelijke geluidsoverlast. Tekin verwacht dat daardoor bij omwonenden begrip ontstaat voor uitbreiding overdag van de netwerkfunctie van Schiphol.
Geplaatst door Wim uit Castricum
De enige echte oplossing voor de gezondheid van de omwonenden is, dat ze helemaal stoppen met vliegen in de nacht, net zoals bij vliegveld Frankfurt.
Het idee van Tekin, namens gemeenten en provincies binnen de ORS (?), lijkt een verbetering (tussen middernacht en 05:00 uur), maar is het niet, Daar ligt niet de kern van het probleem. Het probleem doet zich vooral voor in de vroege nachturen (binnenkomende pretvluchten) en na circa 05:00 uur (binnenkomende intercontinentale vluchten).
Volgens mij moeten al deze lieden eerst hun huiswerk eens goed doen, om te begrijpen wat de situatie is, voordat ze met dit soort ondoordachte idiote ideeën komen.
Nee, in allerlei bochten wringen, om toch maar groei te faciliteren!, dat is het doel!
Van onze bestuurders moeten we het hebben.