Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol ligt onder vuur: dit zijn de belangen die spelen

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 824 
|
 AD 
Schiphol ligt onder vuur: dit zijn de belangen die spelen

Schiphol barst uit zijn voegen, en het lijkt wel of de luchthaven het bij iedereen verbruid heeft. Maar welke kant het uit moet? Daar zijn de meningen over verdeeld. Als de wiedeweerga groeien!, zegt Ryanair. Niet zo hard groeien!, zegt KLM. En wij dan, vragen de bewoners zich af? We zetten de belangen op een rij.

De low-cost maatschappijen


De low-cost maatschappijen, Ryanair voorop, hebben eigenlijk maar één belang: ongeremd groeien. Ze zitten in een markt die ook na een jaar of twintig zijn grenzen nog niet heeft gevonden. Mensen vliegen makkelijker en vaker, nog ieder jaar komen er talloze routes bij. In juni vervoerde Ryanair 11,8 miljoen passagiers, liefst 12 procent meer dan een jaar eerder. De groei die ze in Nederland kunnen verwachten de komende jaren? Een paar procent, hooguit.

Schiphol zit aan zijn plafond, 500.000 vliegbewegingen is tot en met 2020 de max. In Eindhoven komen de grenzen ook in zicht. Lelystad gaat weliswaar open, maar dat is pas in 2019, en ook met een zeer laag aantal vluchten, een stuk of 13 per dag. ,,Als ik daar drie vluchten per dag heb, is het grondpersoneel veel te duur'', zegt Ryanair-topman Michael O'Leary. ,,Zolang Lelystad zo klein is, gaan wij daar niet vliegen.'' O'Leary schrapte gisteren nog woedend vluchten in Eindhoven.

Eerder liet easyJet ook weten dat het plafond op Schiphol in de weg zit. In tegenstelling tot O'Leary zeggen de Britten de afspraken wél zonder meer te accepteren. O'Leary zegt eenvoudigweg dat het met de weerstand onder omwonenden wel meevalt. En als meer groei rond Schiphol echt niet kan, dan moet het maar in Lelystad of Eindhoven gebeuren. ,,Of ik me druk maak om mijn reputatie? Welnee, dat heb ik nooit gedaan. In onze vliegtuigen is 96 procent van de stoelen bezet. Mensen willen nog steeds ontzettend graag met ons vliegen, dus zo slecht is onze reputatie niet.''

KLM


Waar Ryanair van de daken schreeuwt dat Schiphol snel groter moet, zegt KLM iets anders. De afgelopen maanden hamert de Nederlandse luchtvaartreus er juist op dat de luchthaven veel te snel groeit en dat dat best wat rustiger aan mag. Een van de redenen voor die opstelling werd zichtbaar in de meivakantie. De toestroom van passagiers was groter dan de capaciteit bij de security-lanes en de marechaussee.

Het gevolg: wachtrijen tot zo ver het oog reikte, passagiers die hun vlucht misten. Om de 'ettelijke miljoenen' schade die KLM daardoor naar eigen zeggen leed terug te vorderen, diende het bedrijf een claim in bij Schiphol. KLM peurt daarmee nog iets harder in de open wond die de relatie met Schiphol inmiddels is.

Boze tongen, bijvoorbeeld die van Ryanair-topman O'Leary, beweren dat KLM een ander, veel groter belang heeft bij het remmen van de groei van Schiphol. De luchthaven is dé machtsbasis van de blauwe vloot en speelt met zijn uitstekende verbindingen een centrale rol in de strategie van KLM. Tegelijk is KLM onderdeel van een Frans-Nederlands concern - Air France- KLM - dat de groei van zijn low-cost concurrenten nog steeds niet kan bijbenen. Er wordt te weinig winst gemaakt, en daardoor blijven ook de investeringen achter bij die van concurrenten.

Als Schiphol nu plotseling de sluizen zou openzetten voor meer groei, is het de vraag of KLM daar net zo hard van kan profiteren als Ryanair en easyJet, waar het geld over de plinten klotst. En als anderen meer investeren dan de Nederlandse maatschappij, wordt de blauwe machtsbasis op Schiphol verder uitgehold.

De omgeving


,,Massaal protest tegen de uitbreiding van Lelystad Airport? Ik heb een ander beeld van massaal protest hoor.'' Ryanair-baas O'Leary doet er luchtig over. Maar geen enkele omwonende staat te juichen bij een uitbreiding van de luchthaven om de hoek. Of ze nou in Aalsmeer (bij Schiphol), Biddinghuizen (bij Lelystad) of Wintelre (bij Eindhoven) wonen.

De afspraken die er in Nederland zijn, kwamen er mede in overleg met bewoners van de streek. En in de meeste gevallen vinden ze de geldende plafonds - 500.000 vliegbewegingen per jaar voor Schiphol, 43.000 voor Eindhoven en 10.000 voor Lelystad - hoog zat. En dan hebben we ook het Rotterdamse vliegveld nog, met ruim 50.000 starts en landingen per jaar.

De realiteit is dat het gewoon retedruk is, in het Nederlandse luchtruim. Schiphol heeft evenveel passagiers als de belangrijkste luchthavens van België, Oostenrijk en Portugal bij elkaar opgeteld. Je kunt dus wel stellen dat Nederlanders nu al aardig wat te verstouwen krijgen.

Nog iets: de luchtvaart is een notoire vervuiler. Onderzoekers stellen dat het aandeel van de luchtvaart in de wereldwijde vervuiling tot en met 2050 verviervoudigt, naar 20 procent. In het klimaatakkoord van Parijs kwam desondanks geen vliegtuig voor. Daarna sloot de sector wel zelf een verdrag, maar dat wordt door critici weinig ambitieus genoemd. Hoe dan ook: (nog) grotere luchthavens zijn slechter voor onze leefomgeving dan kleinere. En of Nederland dat soort luchthavens wil, is niet aan O'Leary.

Bekijk bericht op "AD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door H.J. Meijer

'Laat het vliegtuig staan!'

De Nederlandse overheid heeft een broertje dood aan de democratie. Ongeveer alle mogelijkheden tot inspraak zijn een aantal jaren geleden de nek omgedraaid om grote infrastructurele projecten mogelijk te maken. Alleen de Rijksoverheid mag bepalen, wat er mag/moet gebeuren in dit land. LET OP: Op vragen over schade aan de volksgezondheid gericht aan het Ministerie van Volksgezondheid wordt geantwoord door de directie Luchtvaart van Ministerie van Infrastructuur en Milieu, die zegt dat zij ook rekening houdt met de belangen van de inwoners van het land, de volksgezondheid. Maar dat is niet zo en dat blijkt iedere dag:
Voor het gebrek aan comfort voor mensen die op een vliegtuig moeten wachten, is bijna dagelijks aandacht in de media.
Voor de voortdurende aantasting van de leefomgeving van mensen, die die vliegtuigen over hun woonwijken zien/horen vliegen en erover klagen en er ziek van worden, is vrijwel nooit aandacht in de media.
De ambtenaren op het verantwoordelijke ministerie zijn in wezen monddood. Als zij in hun communicatie met publiek en pers eerlijke antwoorden zouden geven op kritische vragen van de pers en het publiek, zouden zij het ministerie en de luchtvaart ernstig in verlegenheid brengen. Vandaar dat voorlichting alleen maar mag worden gedaan door zgn. woordvoerders (m/v) en de directeur.
Mensen zijn voor de overheid alleen maar interessant als betalende passagiers. Wie als gevolg van slapeloosheid en vuile lucht door het vliegverkeer naar de dokter gaat, is vooral iemand die klaagt..... Je vraagt je werkelijk af, of de minister zelf niet ziet, dat de luchtvaart een spoor van ellende teweegbrengt, of is zij als handlanger (V) van de luchtvaartlobby alleen maar bereid 'niet te reageren', omdat ze er kennelijk al ongeveer vanuit gaat, dat zij de hoogste positie op Schiphol zal gaan bekleden.
Een normaal mens denkt, dat de minister, die teweegbrengt dat door verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen (tot 130 km/uur) en verdere uitbreiding van de luchtvaartcapaciteit er letterlijk slachtoffers vallen (dood of gewond) en mensen ziek worden en ernstig ziek door de zwaar vervuilde lucht in de wijde omtrek van het vliegveld, (dat die minister) wel voor de rechter zal moeten verschijnen. Maar misschien ligt een promotie meer voor de hand. Google eens op 'Schultz, Schiphol' en laat je verrassen.
Misschien een beetje wennen, maar het verdient de voorkeur, dat niemand meer met een vliegtuig op reis gaat. Praat erover met de buren, je vrienden en zet de stap, LAAT HET VLIEGTUIG STAAN!, Na het 'stoppen met roken' komt nu 'het stoppen met vliegen'. Als je ervoor kiest, voorrang te geven aan een schoon milieu, zal dat je zeker opluchten.
Gedragsverandering is best moeilijk. Wie de stap zet om het vliegtuig achter zich te laten, loopt een dikke kans dat mensen in zijn/haar omgeving, gaan vragen, waarom hij/zij dat doet. Hij/zij moet zich als het ware verantwoorden. Te gek, maar zo gaat het als je wilt veranderen. De grote groep die doorgaat op de bekende weg, zal zich niet gaan verantwoorden. Ze - die groep - zullen zeggen: "Wij gaan gewoon altijd met het vliegtuig". Maar in feite zijn die mensen een tikkeltje jaloers. Jij durft, geniet daarvan.

Het ga je goed. Daar is schone lucht voor nodig.

Hartelijke groet,

Henk Meijer en
Jacobus Fijnstof

Geplaatst door lies

Wat een goed en krachtig betoog! Stuur deze brief svp naar alle kranten, sociale media, politiek enz.

Geplaatst door Michiel

Inderdaad een prima betoog. Laten we eerlijk zijn, de meeste mensen die ik ken en probeer van gedachten te veranderen pakken gewoon de fossiele auto en het fossiele vliegtuig zonder na te denken. En dat verandert echt niet. Het komt door het nieuwe patroon van vrijheid, blijheid in onbelemmerd reizen naar elk punt op aarde, van de Noordkaap tot de ijspegels in Vuurland. De mensen worden zodanig opgejut door de manipulerende gevestigde orde media, reisburo's en ook reclame met de nodige charletans dat zowat alles maar gezien en beleefd moeten worden.
De explosieve groei van het aantal reizigers op Schiphol is hierin gelegen dat door de hoogconjuctuur meer mensen een baan (zonder reele loonstijging overigens!) hebben en de deflatoire krachten in de luchtvaart, de lage, gesubsideerde brandstofkosten en prijsvechter tickets aanzetten tot ongebreideld reizen. Ga je in NL op vakantie dan kijken buren en collega's je wat vreemd uit de ogen kijkend aan? Niet naar Silicië of Grand Canyon, nou wij wel. Helemaal een alien wordt je als je vertelt dat je met het OV gaat en wat meer reistijd maakt. Want OV is n.l. duurzaam, maar die boodschap komt niet aan.
Deze periode van bloei en groei van de mobiliteit is mijns inziens eindig. Goedkope brandstof zoals kerosine is van tijdelijke aard, want oliemaatschappijen investeren niet meer in exploitatie en de OPEC is langzaam bankroet aan het gaan. Deze goedkope brandstof is het levensbloed van schreeuwapen als O'Leary, Nijhuis e.a. Ander punt is de Ponzi economie, waarbij de centrale banken biljoenen dollars/euro's aan gratis geld in de banken en aandelenmarkten pompen bij rentestanden rond nul of zelfs negatief. Draghi, Yellen moeten snel omkeren, dwz. geld hoeveelheid laten krimpen en rentes omhoog sturen. Zoniet, dan kunnen zij niets meer doen bij een aanstaande recessie die helaas snel zal komen. NRC kopte al "Wereldecononie drijft op 217 biljoen dollar schulden". Eerste krant die een beetje wakker wordt. Deze geldkrimp en hogere rentes leiden tot stagflatie in de economie en fors hogere (woon)lasten voor de consument. Tel daarbij op de explosief stijgende brandstofkosten door de stagnerende exploitatie en de cirkel is. De luchtvaart gaat in een duikvlucht zoals rond 2008 na het instorten van Lehman Brothers. Prijsvechters, maar ook gevestigde orde maatschappijen als KLM worden afgesloten van toegang tot goedkoop geld en brandstof. Een agonie die zeer pijnlijk en terminaal zal zijn.
Want de huidige neoliberale maatschappij is gebaseerd op drijfzand. De G20 in Hamburg heeft laten zien dat onze z.g. "wereldleiders" zich nauwelijks bewust zijn of zelfs zich dom houden voor de komende wereldwijde sanering van de Ponzi economie. Ik denk dat de overgang pijnlijk zal zijn, maar een ieder die lokaal, kleinschalig en in maatschappelijke cohesie denkt heeft een kans om zijn leven een nieuwe vorm te geven. Het is des te pijnlijker dat de premier van dit land in Rutte III ooit de uitspraak deed dat een ieder voor zichzelf moet zorgen en in de participatie maatschappij zich moet zien te onderhouden. Deze participatie maatschappij is door de partij van diezelfde premier inmiddels volkomen om zeep geholpen. Alleen een kleine bedrijfselite w.ol die in Schiphol en corrupte partijen als VVD kunnen profiteren. Houd u hart maar vast voor de in 2019 in werking tredende Omgevingswet van de door demissionair Minister (Megalomanie) Schultz van het door de VVD gerunde I&M. Milieu is een sluitpost in deze wet, reken maar. Dan krijgen wegenbouwers, kustbebouwing en....Schiphol helemaal vrij spel. Hopelijk komt de grote Ommekeer nog net tijd. Hou moed en zet u schrap. Dank en groet,

Geplaatst door H.J. Meijer

Grote klasse! Goed gedocumenteerd en daardoor een bron van informatie voor wie het leven lief is.
Als een soort update in de informatievoorziening hieronder een tekst i.v.m. de dreigende groei van het luchtverkeer via Lelystad-Airport, met veel aandacht voor aspecten betreffende gezondheid en milieu.
De prijs van de reis
Met trots meldde het NOS-journaal op 16 februari jl., dat Schiphol de derde luchthaven van Europa is.
De derde plaats, na Heathrow (Londen) en Charles de Gaulle (Parijs). Uit de berichtgeving kun je opmaken, dat Schiphol bijna aan de grenzen van z'n groeimogelijkheden zit.
Eigenlijk komen er al jaren veel teveel vliegtuigen naar Schiphol. Nederland wil graag veel verdienen door een groot gedeelte van het vliegverkeer zo te organiseren, dat er een overstap op Schiphol in de reis zit.
Ik heb vijf jaar op de grens van Amsterdam en Amstelveen gewoond en talloze vliegtuigen over mijn flat zien (en horen) vliegen. De vliegtuigen vlogen in een soort file over, vaak met ongeveer 2 minuten onderlinge afstand. Als ze overvlogen, moest je het gesprek in je kamer onderbreken. Een ontzettende takkenherrie vulde de ruimte, en na verloop van tijd kon je dan weer even verder praten.

En nog is het niet genoeg. Dacht je bij 'Vliegveld Lelystad' enige jaren geleden nog aan een vers gemaaid veld waarop je een klein vliegtuig wijdbeens zag landen, nu wordt er al aan gewerkt om de betonbanen zoveel te verlengen, dat grote passagiersvliegtuigen er royaal kunnen opstijgen en landen.
Lelystad, stad in de polder, nieuw land verkregen door een deel van het IJsselmeer in te polderen, wordt nu prijsgegeven aan de honger van de luchtvaartlobby.
Volgens plan zijn in de wijde omtrek van Lelystad veel landbouwbedrijven begonnen.
Nu 'Lelystad Airport' er de ruimte krijgt, moeten sommige boeren het veld ruimen.
Een aantal boeren is van plan in de wintermaanden het gebied waar nodig sneeuwvrij te maken en 'streekproducten' aan de man te brengen. Er wordt nu al getwijfeld aan de kwaliteit van die producten, omdat ze hebben moeten groeien in de uitlaatgassen, het fijnstof en gelekte vliegtuigbrandstof.
Het is de bedoeling dat Lelystad Airport gefaseerd zal groeien tot 45.000 vluchtbewegingen (starts en landingen) per jaar in 2033. Bewoners van de omliggende gebieden maken zich grote zorgen over de leefbaarheid als het circus is begonnen. De vliegtuigen vliegen volgens voorgeschreven 'banen'. Drukte (congestie) bij aankomst kan ertoe leiden, dat vliegtuigen moeten wachten en dat doen ze door 'rondjes' te vliegen, totdat ze binnen mogen komen.

Bij vliegtuigen is lawaai de meest genoemde bron van verstoring, maar veel erger is het zgn. 'fijnstof' en meer nog 'ultrafijnstof'.
Analyses wijzen uit dat de luchtvervuiling door vliegverkeer gemiddeld leidt tot enkele maanden tot ruim een jaar levensverlies voor omwonenden. Dit komt bovenop de verslechterde gezondheid die zij sowieso al moeten ervaren door de luchtvervuiling van wegverkeer en andere bronnen. Niemand merkt natuurlijk dat hij gemiddeld een paar maanden eerder dood gaat. Maar het vervelende gevolg bij ultrafijnstof is dat je kans op ernstige ziektes zoals kanker, longaandoeningen en hart- en vaatziekten door luchtvervuiling een stuk groter is. Daardoor kun je jarenlang ernstig ziek zijn voordat je uiteindelijk overlijdt.
Voor meer informatie verwijs ik naar de websites van Milieudefensie en TNO.

Vindt u het - alles overziend - niet vreemd, dat er zoveel mensen zo gemakkelijk met het vliegtuig reizen?
In deze tijd worden wij overspoeld door reclames voor reizen naar verre landen, indrukwekkende steden en soms zelfs voor shoppen in Milaan. Waar halen we het geld vandaan? Moet al het reizen snel gaan? Hebt u zich wel eens afgevraagd, wat de impact van al het toerisme is op de mensen, die wonen in de vertrekgebieden en in de vakantiegebieden en veel invloeden ondergaan van de aanwezigheid van al die vakantiegangers?

'The beat goes on'. De wereld draait door. In welke tempo draait u mee?


Henk Meijer

Bovenstaand artikel is in verkorte vorm opgenomen in De Stentor, d.d. 23 maart 2017,
als BRIEF VAN DE WEEK







Geplaatst door Thijs

Dat de bewoners hiervan de dupe zijn, is ons inmiddels allen wel bekend.
Is iemand op de hoogte van de vragen die gesteld zijn door tweede kamer leden van de PVDA aan Dijksma over de overlast van Schiphol, ergens begin dit jaar?
Vooral het antwoord van haar op vraag 7 verbaast mij, in Heiloo en daarboven is de overlast zeer duidelijk zichtbaar door het aantal meldingen bij BAS, deze gemeenten valt buiten de zone en welk overlegorgaan dan ook dus zou via andere wegen gehoord moeten worden. Vragen aan BAS of het ministerie worden alleen maar beantwoord met kastje-muur antwoorden, niet "zorgvuldig" zoals Dijksma beweert. Is dit weer een van haar smerige acties om haar eigen belang te behartigen over de rug van honderd-duizenden bewoners?

Hier het verslag van de tweedekamer vragen:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2017/02/01/beantwoording-kamervragen-van-de-leden-leenders-en-jan-vos-beiden-pvda-over-de-toenemende-drukte-op-schiphol/beantwoording-kamervragen-van-de-leden-leenders-en-jan-vos-beiden-pvda-over-de-toenemende-drukte-op-schiphol.pdf