Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol krimpt met mate

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 126 
|
 epaper.noordhollandsdagblad.nl 
PVV_verbod.jpg

Geluidshinder neemt door nieuw plan minder af dan de beloofde 20 procent

Schiphol moet vanaf volgend jaar krimpen naar ’maximaal’ 478.000 vluchten. Dat is niet genoeg om het afgesproken doel van 20 procent vermindering van geluidshinder rond de luchthaven te halen, het kabinet wil dat later ’op een andere manier’ invullen.

Minister Barry Madlener (Infrastructuur) heeft de afgelopen maanden gewerkt aan een nieuw krimpplan voor Schiphol, dat de nodige voeten in de aarde had. In september maakte Madlener bekend dat het aantal zogenoemde vliegbewegingen tussen de 475.000 en 485.000 uit zou komen. Maar na nieuwe berekeningen op het ministerie dreigden er zelfs minder vluchten te komen dan die ondergrens.

Zo ver lijkt het niet te komen. Madlener maakte vrijdag bekend dat hij inzet op een limiet van 478.000 vliegbewegingen voor de luchthaven. Nu zijn dat er nog 500.000. Schiphol
moet dus krimpen, maar het mes gaat er een stuk minder diep in dan het vorige kabinet had berekend. Madleners voorganger, VVD-minister Mark Harbers, zette in eerste
instantie in op een krimp naar uiteindelijk 440.000 vluchten.

Rechtszaak
De maatregelen zijn volgens het kabinet nodig om de geluidsoverlast te verminderen voor omwonenden van Schiphol, die daarover ook een rechtszaak hebben gewonnen. Het kabinet heeft in het regeerprogramma opgeschreven de hinder met 20 procent te willen verminderen. Maar met dit krimpplan komt Madlener niet verder dan 15 procent. De rest van de doelstelling hoopt het kabinet later in de regeerperiode nog in te vullen. Daarover wil de PVV-minister ’bindende afspraken’ met de sector maken. Hoe die eruit zouden kunnen zien is nog onduidelijk.

Dat Madlener geen grotere krimp van Schiphol wil, heeft onder meer met Brussel te maken. Het voorstel moet worden goedgekeurd door de Europese Commissie en die was eerder bepaald niet enthousiast over het veel strengere plan van Harbers.

Landingsrechten
Ook de Verenigde Staten hebben zich in de Schiphol-discussie gemeld: het Amerikaanse ministerie van Transport dreigde een jaar geleden in een brief aan het vorige kabinet met
represailles voor het verlies van vluchten voor Amerikaanse maatschappijen: de VS wilde landingsrechten van KLM op Amerikaanse vlieghavens afpakken als Harbers zijn
krimpplan door zou zetten. De luchtvaartmaatschappijen klopten recent ook nog bij Madlener aan.

Ook KLM toonde zich deze week ontevreden over het werk van het ministerie, dat volgens de maatschappij het effect van stillere vliegtuigen niet goed meeneemt in de berekeningen. Madlener bezweert dat hij alles goed heeft laten doorrekenen door deskundigen.

Madlener hoopt met zijn nieuwe voorstel een balans te hebben gevonden tussen de belangen aan beide zijden: „Ik begrijp dat omwonenden hadden gehoopt dat het geluid rondom Schiphol verder zou worden ingeperkt. Aan de andere kant zijn dit voor de sector ingrijpende maatregelen.”

De luchtvaartmaatschappijen maken gehakt van Madleners beslissing. „We hebben met ontstentenis kennis genomen van het kabinetsbesluit om maximaal 478.000 vliegbewegingen toe te staan op Schiphol. De aannames die ten grondslag liggen aan de berekening zijn incorrect en worden niet gesteund door de sector. We hebben keer op keer gewaarschuwd voor de consequenties van krimp. De minister speelt met vuur”, zegt voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin.

Lange baan
De Amsterdamse wethouder Hester van Buren - de hoofdstad is aandeelhouder van Schiphol’ - spreekt juist van een ’teleurstellend besluit’: „We zien opnieuw dat de geluidshinder en de negatieve effecten daarvan op bewoners rond Schiphol niet serieus worden genomen. Van de beloofde geluidsreductie blijft weinig over en maatregelen worden op de lange baan geschoven. Daarom blijven wij pleiten voor een forse krimp en een nachtsluiting. Amsterdam is niet tegen Schiphol, maar de balans is nu zoek.”

Volgens de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS), waarin onder meer de omwonenden zijn verenigd, ’raakt de geluidsdoelstelling verder uit beeld’ en is er ’geen verbetering voor de omwonenden’.

Bekijk bericht op "epaper.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

n het derde kwartaal van dit jaar zat Schiphol op 94% van haar maximale capaciteit van 500.000 vluchten voor het handelsverkeer. Dat is de commerciële luchtvaart waarvoor deze limiet geldt. Voor de kleine luchtvaart, zoals de zakenjets, geldt geen limiet. Op jaarbasis zouden dat 471.516 vluchten betekenen. De facto is er eigenlijk niet van een krimp sprake als je het met dit jaar vergelijkt, maar van een kleine groei van 6.484 vliegbewegingen. Wel ten opzicht van het topjaar 2019 is er sprake van krimp, toen Schiphol 497.181 vluchten telde. Een krimp van 19.181 vliegbewegingen, zijnde gemiddeld 52 per dag of over 24 uur, 2 per uur. Nou, dat zullen we merken! Maar elke krimp is beter dan groei.