Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol krijgt dit jaar nog honderd ‘zwarte zaterdagen’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 473 
|
 AD 
Schiphol krijgt dit jaar nog honderd ‘zwarte zaterdagen’

Herman Stil 27-04-17

Reizen via Schiphol wordt veel prettiger voor passagiers. Nog geen twee jaar geleden gaf de luchthaven hoog op van alle veranderingen in de veiligheidscontroles. Van zeventig controlepunten ging het vliegveld naar vijf 'beveiligingsfilters'. Volgens Schipholtopman Jos Nijhuis zouden we in het vervolg in hoogstens tien minuten door de controles zijn.

De juichfilmpjes van toen doen nu lachwekkend aan: vrolijke passagiers komen bij pittoresk rustige controlepunten om te worden ontvangen door joviale beveiligers. Niet veel passagiers zullen die ervaring de afgelopen dagen hebben gedeeld. De rustieke veiligheidscontroles blijken trechters voor morrende reizigers, die soms tot anderhalf uur moesten wachten. De oorzaak van de problemen kan zowel bij Schiphol als bij de reiziger worden gevonden. Het probleem is dat Schiphol bewust de flexibiliteit uit de beveiliging heeft gehaald. In plaats van controle aan de gate - waarbij alleen passagiers voor een enkele vlucht werden gecontroleerd - ging het naar centrale controle met een vaste capaciteit. Die blijkt op de drukste uren niet voldoende.

Groeizucht


De luchthaven erkende al - overigens met de maatschappijen - zich te hebben vergist in de passagiersgroei. Maar Schiphol lijkt zich vooral te hebben vergist in de gevolgen van de onbedwingbare groeizucht, in combinatie met zijn fysieke beperkingen. Extra beveiligers kunnen nog wel worden ingezet, maar extra ruimte is er niet meer. Daarnaast heeft de luchthaven zich verkeken op het gedrag van passagiers. Doordat maatschappijen - waaronder KLM voor Europavluchten - vaker geld vragen voor ruimbagage, nemen steeds meer passagiers hun koffers in de hand mee. Dat vergroot de werkdruk bij de beveiligingsposten.

Wie een snelle oplossing voor de problemen zoekt, komt al snel uit op meer beveiligers en controlepunten. Maar zo makkelijk is dat niet. Schiphol gaat nu de in 2014 geopende, voor miljoenen verbouwde beveiligingspost in Terminal 1 (Europese vluchten) weer aanpakken. Net als in de andere hallen gaat ook hier de controle naar een tussenverdieping. Maar in de andere terminals zijn er geen oplossingen meer. Schiphol wijst wel op de komst van de nieuwe A-terminal. Buiten het feit dat die pas in 2023 opengaat, lost deze het probleem niet op: de nieuwe beveiligingsrijen zullen worden opgesoupeerd door de extra reizigersstromen.

Maar het probleem ligt niet uitsluitend bij de beveiliging. Heel Schiphol is vol, niet alleen bij de veiligheidschecks, maar ook de paspoortcontrole daarna, waar volgens Schiphol honderden agenten te weinig beschikbaar zijn om te controleren. En dan heeft Schiphol ook op de platforms en landingsbanen de maximale capaciteit bereikt doordat vrijwel alle mogelijke start- en landingsmomenten zijn vergeven. Dat leidt weer tot oplopende vertragingen, zowel bij vertrekkende als aankomende vluchten.

Thuisblijven


Het is maar de vraag of andere luchthavens de reizigers soelaas kunnen bieden. Lelystad wordt het ook niet; dat biedt als het in 2019 opengaat maar 4.000 vluchten per jaar. Verder kan iedereen het voor zichzelf uitmaken: ten minste drie uur op Schiphol wachten of die tijd gebruiken door naar vliegvelden als Eindhoven, Rotterdam of Weeze te rijden. Wie echt niet in de Schipholrij of die van andere luchthavens verzeild wil raken, kiest ander vervoer of blijft gewoon thuis.

Bekijk bericht op "AD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese

Wat een oncontroleerbare bende heeft die obsessieve Schiphol directeur Nijhuis er van gemaakt .
Meer en nog meer, terwijl er de laatste 5 jaar vele seinen al op Oranje /Rood stonden !
(NB Parool journalist Herman Stil , die eerder Nijhuis in zijn interview met hem er zelf een potje van maakte ... door Nijhuis brutaal de ruimte te geven, zonder kritische noten.. en zonder ook maar 1 woord aan de ellende van de Omwonenden te wijden, tapt nu uit een ander vaatje .. .Hij schrijft nu voor AD ? ( Wie weet hoe dat zit?) Apart is dat Herman Stil twee petten ter beschikking heeft (had?) 1) Als Journalist van Parool en 2) tevens schrijft hij voor een Reis Magazine..
Dat laat onverlet dat hij nu de situatie redelijk goed weer geeft. Al schrijft hij alleen weer over de reizigers, en al weer GEEN aandacht aan de Omwonenden....
(Ik was de afgelopen 2 maanden ons Archief aan het opruimen.. .. Wat is er in de media toch al in achterliggende jaren zeer veel gefulmineerd met ladingen Kritiek . Ik heb er bananendozen vol van .. !

Wat die Oranje en Rode seinen betreft:

1) Dit stelsel van afspraken, aanvankelijk heette het VVA Vliegen Volgens Afspraak. (Of is /werd het Vogelvrij Voor Altijd... ?! ) Nu herdoopt in het -neutralere NNHS = Nieuw Normen en Handhavings -Systeem .... met zgn strict Preferent Vliegen.. doet niet wat het beloofde te doen. Second Opinion onderzoek door Buro Helios (UK) veegde er in januari 2014 al de vloer mee aan. Vele vluchten konden NIET verklaard worden via datzelfde Srtict Preferente Vliegsysteem. Er zaten o.a. te veel buffers in, waarmee de Capaciteit meer gediend was. ...

2) Nijhuis presteerde het zelfs om 9500 vluchten uit de winter periode over te hevelen naar de Zomer periode.

3) De Raad voor de Infrastructuur en Milieu stelde al: De eerdere aandacht voor de Mainports Schiphol en Rotterdam zouden met minder aandacht kunnen te gunste van o.a Innovatie en ICT .elders De beide Mainports zijn niet meer de absolute banenmotoren voor de BV Nederland

4) Al weer enige tijd geleden kwam TNO met haar bevindingen over uitstoot van Ultra Fijn Stof
RIVM gaat daar nu meer onderzoek over doen. (Overigens Prof . Lucas Reijnders UVA en de Autoriteit op dit gebied stelde : we weten inmiddels wel al veel over Ultra Fijnstof , en stelt, dat RIVM haar literatuur op dit gebied NIET goed bij houdt..)

5) De Beloofde en overeengekomen reductie van de Nachtvluchten tot 29.000 werd brutaal overschreden tot liefst 33.000 vluchten . De Stas en de ORS, ,dus inclusief de Bewoners -delegatie ging voor komend jaar voorlopig accoord met 32.000 nachtvluchten , in de Wet vast gelegd, om maar te voorkomen, dat het nog verder uit de hand gaat lopen.. en in eigenlijk daarmee achter de Muziek.. aan loopt . ... wat zeg ik : Achter de herrie aan loopt..

6) Of het nog niet genoeg was, Kwam de Raad voor de Veiligheid met de onheils tijding : Schiphol zal eerst de Externe Veiligheid op orde moeten hebben , als het verder zou willen groeien.... gezien de vele bijna ongelukken en de 2 echte crashes. Over de laatste Crash met het Turkse toestel stelde Prof Ben Ale, "De" Veiligheidsexpert in Nederland, ( nu met emeritaat , zat ook in de OVV van Prof Pieter van Vollenhove ) in de Volkskrant : "Schiphol jokte eerder over de Externe Veiligheid .... "

Het zal mij, en ik denk velen van ons benieuwen Wat de haagse politiek hier mee gaat doen...
VVD en CDA zitten hier m.i. volledig anders in, dan Groen Links en d-66...
Geduld dan maar weer, of ..?


Geplaatst door Dirk

Het is inderdaad een bende, vanmorgen werd ik om 7 uur wakker van de herrie, ik heb ze dit keer eens geteld. tussen 7 en 9 zijn er 47 vliegtuigen overgevlogen, allemaal op zo'n 600 meter hoogte. GEK word ik er van! en dat is nog niet eens de zomer periode...

Over archief gesproken, ik zat eens terug te kijken naar oude berichten. Ruim 12 jaar geleden spraken we hier op deze site al over de overlast en ellende van schiphol. Wat is er in die tussen tijd veranderd? eigenlijk helemaal niets.
al ruim 12 jaar worden de nadelen van schiphol hier besproken, al ruim 12 jaar weet men al van de geluidsoverlast en van de gevolgen er van, al ruim 12 jaar weet men dat de omgeving van schiphol ongezond is en wat kunnen we er aan doen? blijkbaar al ruim 12 jaar geen ene zier.
er zijn veel te veel belangen bij schiphol, alle beloftes die ze maken komen ze simpelweg niet na en ze komen er mee weg omdat er niemand is bij onze overheid die het zal tegenspreken. Ik ben het vertrouwen eigenlijk wel verloren, deze site is een nobel gebaar naar alle gehinderden maar laten we eens eerlijk zijn, het wordt toch allemaal alleen maar erger... Klagen bij bas blijkt zinloos, als je naar eer en geweten iedere periode van de dag waarop er sprake is van overlast een melding maakt ben je een veelmelder.

Wij geven het op, wij gaan verhuizen. Jammer dat we alles wat we hebben opgebouwd hier in Heiloo moeten achterlaten maar wij kunnen het hier niet meer aan.
Ons huis is inmiddels verkocht en een nieuw huis in het hoge noorden staat voor ons klaar, nog 2 maanden uitzingen en we zijn hier weg. We realiseren ons dat dit ons niet in de koude kleren gaat zitten, we zijn in Heiloo opgegroeid en hebben er met veel plezier bijna 37 jaar gewoond. Het is ons ontnomen, Heiloo is voor ons niet meer leefbaar. Het zal in het begin nog even lastig zijn met reistijd naar werk, maar wellicht in de toekomst dat ik ook dat zal moeten veranderen. Ik had hier graag willen blijven wonen en werken maar op een gegeven moment kom je op een punt dat je moet kiezen voor je gezondheid.

Geplaatst door Jan Griese

Dank Voor uw reactie.. ! Ik kan alleen maar melden , dat we het als Bewoners het niet meer pikken. Een aantal afspraken met Haagse politici staan inmiddels op de rol.

Wordt zeker vervolgd, Vr Groet, drs Jan Griese
*Vz stichtingSWAB.nl *Secr. BLRS koepel 18 Bewonersplatforms Regio Schiphol Groot. *ORS Kiesman. Tel 0297-582336

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@ Jan Griese.

Mijn respect wil ik u doen toekomen voor uw inzet (o.a. landelijk dagblad enzovoort).
Eveneens aan de mensen die achter de schermen strijden tegen het onrecht dat de Schipholgroup / regering deze omgeving aandoet.
Heiloo / Uitgeest.......... de omgeving is in een brede kring opgeofferd voor het welzijn van een handvol mensen zoals o.a. de heer Nijhuis (30% meer bonus).
Dertig procent................... en de omgeving 30% meer herrie en vervuiling.
Dat heet dan democratie........ zelfverrijking is eerder het juiste woord.

Dat er mensen uit de omgeving vertrekken omdat ze de exorbitante herrie (en vervuiling) niet meer kunnen dragen, begrijp ik helemaal.
Ik heb zelf al een aantal keren overwogen om te vertrekken naar een plaats waar geen vliegtuigen overheen worden geleidt.
Tot op heden hoop ik dat Schiphol de deksel op zijn neus krijgt, en blijven we nog wonen in Uitgeest.
Maar er is natuurlijk ook een groep mensen die bijvoorbeeld gewoon niet weg kunnen, om wat voor reden dan ook.
Het beleid dat de Nederlandse overheid uitvoert, geeft dus eigenlijk een soort van
vluchtelingen.
Vluchtelingen die niet mee profiteren van het economische (asociale) succesverhaal Schiphol, maar de zeer negatieve bijproducten door hun strot gedrukt hebben gekregen.

Klagen bij Bas moeten we blijven doen, massaal.
Zoveel mogelijk mensen laten ´klagen´.

Geplaatst door Gerard


Geplaatst door Jan Griese

@Dank u V.O.S. . Je zult maar in Noord Nederland tijdens je werkzame leven een leuke woning hebben kunnen betrekken . En dan plotseling zo getormenteerd te worden, en iedere keer zo bedonderd, ja belazerd te worden. (LVNL beloften en meer van dat soort) U noemt een juiste aanvulling: Niet iedereen kan zo maar verhuizen, Het beroerde is, De Herrie lijkt bij burgers erg verschillend ervaren te worden. (Aangetoond is dat o.a. Introverte mensen er vele malen meer last van hebben. ) en @ Gerard: Inderdaad die Meldwekker is een prima hulp.
gr Jan

Geplaatst door Michiel

Waar nog in Nederland herrievrij? In de Leidse regio is de overlast uitermate tergend en chronisch. Klagen bij de gemeentelijke colleges heeft geen zin. Er werken 10.000 mannen en vrouwen van ons op Schiphol, ons electoraat, dus mond dicht burgertjes. Vrij vertaald dus. Onze vakanties dit voorjaar in zowel de Baronie (Breda) en de Kempen (Tilburg) werden dit jaar reeds ernstig verstoord door die jankers van o.a. O'Leary. Tot 's avonds 22.00 uur. Met Lelystad in opkomst is het dadelijk in Overijssel, Drenthe en Friesland ook met de rust gedaan. Emigreren? maar waarheen. De luchtvaart rukt wereldwijd op. En naar Mars hoef je ook niet te emigreren, want daar stormen Europa, VS, India, Japan en China ook al met hun marslanders op af. Afgezien van het feit dat er op Mars geen frisse lucht waait en de winterjas ook 's zomers aan moet :))

Geplaatst door Thijs

Ik snap het wel.
Ik woon ook in Heiloo en om eerlijk te zijn ben ik me ook al steeds meer aan het oriënteren om ergens anders te gaan wonen. Dat er zo nu en dan eens een vliegtuig overkomt dat is niet erg en dat Schiphol iets bijdraagt zal ook wel waar zijn, maar zoals het er nu soms aan toe gaat loopt echt de spuigaten uit.
Dagenlang vliegtuigen op 600 meter boven je hoofd die een bocht maken, als het geluid van het ene toestel eindelijk wegebt dan gaat dat naadloos over in het geluid van het volgende toestel. Vorig jaar is er een meetpost geplaatst, leuk maar volgens mij zinloos. In Castricum staat die al jaren en ook daar doet men niets aan het beperken van de hinder.

Het is mij duidelijk, Schiphol en alle belanghebbenden hebben maling aan de gezondheid en het leefgebied van duizenden mensen. Klagen lijkt weinig zin te hebben en gesprekken leveren uiteindelijk op dat alsnog Schiphol haar zin wel krijgt of gewoon doet.
Ik heb ook in Heiloo een leven opgebouwd en woonde er tot enkele jaren met veel plezier. Gezellig dorp, lekker dicht bij het strand en op prima afstand vanaf mijn werk, het centrum van Alkmaar en eigenlijk alles wat ik nodig heb. Nu voel ik soms zelfs een brok in mijn keel als ik naar huis rij en de toestellen in de verte al boven het dorp zie vliegen, dan weet ik alweer wat voor avond het gaat worden. Rustig zitten na je werk is er in Heiloo niet meer bij, de laagvliegers overstemmen werkelijk alles.
Het is jammer maar ik moet een keuze gaan maken, de stress loopt soms hoog op wat daarmee weer een negatieve invloed heeft op mijn directe omgeving. Ik word in het najaar vader en wil mijn kind in een gezondere omgeving gaan laten opgroeien, alles wat ik hier in Heiloo heb opgebouwd dan maar achterlatend. De keuze kost me moeite, echt heel veel.
Gesprekken thuis hierover hebben ook wel een behoorlijk emotioneel tintje maar we zijn het er allebei wel over eens, dit gaat niet meer maar het voelt niet meer als een keuze.

Het lijkt er niet op dat er op korte (of zelfs lange) termijn gaat worden ingegrepen, als ik dan lees dat er door de ORS uiteindelijk toegeeft aan meer nachtvluchten dan wekt dat bij mij niet echt de indruk dat ook de dagvluchten boven Heiloo minder zullen gaan worden.
Voor Schiphol ben ik waarschijnlijk een "nummertje" op de grote lijst met gehinderden, dat dat nummertje nu ten einde raad is en huis en haard moet opgeven om nog maar enigszins leefbaar te kunnen wonen, maakt ze daar waarschijnlijk niets uit. Ik denk dat ze het zelfs niet eens weten.

Geplaatst door Fiet

Velserbroek, 8 mei 2017

Luchthaven Schiphol
T.a.v. Dhr. Nijhuis, direkteur
postbus 7501
1118 ZG Schiphol

Meneer Nijhuis

Ik ben geen reiziger die geld eist vanwege vertraging op schiphol.
Ik ben een bewoner van Velserbroek die bijna iedere nacht wakker wordt gemaakt door vertrekkende en dalende vliegtuigen van Uw luchthaven schiphol.
En nu eis ik van U een schadevergoeding van € 25000,- voor mijn slaaptekorten.

Ik zie Uw positieve antwoord tegemoet.

Met vriendelijke groeten.

Fiet

Geplaatst door Jan Griese

@Thijs, Geheel voorstelbaar. Wij, ik trekken er echt hard aan . Ik zou nog even pas op de plaats maken. En even afwachten, wat dit nieuwe Kabinet gaat brengen .. Al ben ik niet echt optimistisch Dat er nog zoveel burgers VVD stemmen, is mij een raadsel... En van dat stiekeme CDA moeten we het ook al niet hebben.... Wel vragen stellen over het nieuwe wachtgebied te Zwolle en omgeving , Waar op 600 m gevlogen wordt. Terecht natuurlijk,, maar trek dan ook aan de bel over de situatie b.v. te Heiloo, ook 600m en helemaal hier te Amstelveen Buitenveldert waar dagelijks op... Ja echt waar op 200 mm wordt gevlogen .. Gewoon misdadig !

Geplaatst door Peter

Wat dit kabinet gaat brengen is overduidelijk. Groen links mag de burger een poot uitdraaien, een hogere wegenbelasting, een forensen tax of iets onbenulligs voor de werkende burger die auto rijdt.

De subsidie voor de luchtvaart gaat echter VOL door en het 500.000 vluchten plafond sneuvelt direct.

Feitelijk zijn we wereldwijd als kippen zonder kop aan het rennen naar een volgende crisis, de echte, ik zou de toekomstige reductie van vliegverkeer eerder als gevolg daarvan verwachten.

Geplaatst door Jan Griese

@Peter. Ik ben het oneens met je . "'De subsidie voor de luchtvaart gaat echter VOL door en het 500.000 vluchten plafond sneuvelt direct.... Dat pikt Gr Links any how NIET !
En van wat ik er van weet, wordt die wegenbelasting op een andere manier gecompenseerd Het grootste probleem is juist de Klimaatcrisis .. of ????

Geplaatst door Michiel

De echte crisis die Peter bedoeld is de schulden tijdbom. 152 biljoen (lees 152.000 miljard) dollar aan consumenten, overheid en bedrijfsschulden wereldwijd. Met derivaten posities (denk aan die Deutsche Bank) zelf 1500.000 miljard dollar! De oorzaak is de extreem lage renten (in 5000 jaar!) en het massaal opkopen van staatsobligaties door de centrale banken. Daardoor konden bedrijven aandelen inkopen, elkaar overnemen (denk aan AKZO, Unilever) en de aandelenmarkt overgewaardeerd raken. Volkomen onzinnig! Massa ontslagen en rem op innovatie als gevolg.
Het einde is in zicht. China is waarschijnlijk de eerste die gaat vallen, want de 7% groei komt puur uit schuldvorming bij de staatsbanken en staatsbedrijven. De Rode Ponzi klapt binnenkort in elkaar.
De V.S. lopen in september a.s. tegen het schuldenplafond aan. Trump zal nooit zijn belastingplan, zorgwet e.d. kunnen uitvoeren zonder de komende 10 jaar voor 10 biljoen dollar extra schuld te maken. En die schuld staat al op 20 biljoen dollar. Daar zal het Huis en Congres nooit voor tekenen. Republikeinen willen budget neutraal blijven. De V.S. zijn in feite nu al technisch failliet. Ja, de meeste mensen genieten nu van de opleving van de NL conjuctuur en vliegen er maar op uit. Maar de onderliggende financieel-economische fundamenten zijn wereldwijd verrot. Kijk ook maar naar Italie, Griekenland en het Frankrijk van Macron. Deze laatste zal volledig vastlopen in de economische puinhoop in zijn land.
De komende zware depressie zal ook in NL gevoeld gaan worden. Geen GroenLinks, VVD, CDA of D66 die daar nog iets aan doen. Zie de kabinetsformatie maar al iets voor de Bühne. Voordeel van zo'n depressie is wel dat de luchtvaart, autoverkeer en CO2 flink zullen afnemen. Misschien een opmaat tot een minder doorgedraaide, wat kleinschaligere samenleving. Maar daar is een hele generatie voor nodig om af te kicken van de neoliberale golf sinds 1990.

Geplaatst door Peter

Mooi samengevat Michiel, zo zie ik het ook.
De schuldencrisis is bezworen met tientallen procenten extra schuld. De zware kater komt nu sterker maar later.

Jan, GL gaat een compromis sluiten, dat wordt waarschijnlijk wel extra heffen op de particulier met een auto en niet ingrijpen in de de luchtvaart.
Werderom win/win voor de VVD want die gassen graag door met hun leasebak betaald door de zaak en dat Jan modaal weer moet bloeden heeft ze nooit uitgemaakt en nu ook niet, sterker nog het ruimt lekker op op de wegen voor ze en de zakelijke belangen van Schiphol worden ook wederom weer veilig gesteld.

Ik kan er naast zitten maar er wordt al bewust gelekt in die richting, dus volgens mij is dit een uitgemaakte zaak.