Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol kost KLM geld

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 224 
|
 Zakenreis.nl 
tb_vliegtuig_KLM-PH-BQA.jpg

De slotbeperking op Schiphol begint KLM geld te kosten. Dit zegt CEO Pieter Elbers in een vraaggesprek met Zakenreis op de IATA-top in Seoul. KLM leed in het eerste kwartaal voor het eerst in lange tijd verlies en gebrek aan groeiruimte op Schiphol weegt mee in de oorzaken, zegt Elbers.

Operationeel leed KLM in Q1 een verlies van 56 miljoen euro, tegenover een winst van 52 miljoen in de vergelijkbare periode vorig jaar. De omzet van KLM daalde met een tiende procent naar 2,385 miljard.

Elbers wil niet alles toeschrijven aan de situatie op Schiphol. De stijging van de brandstofprijzen was verreweg de belangrijkste factor, zegt hij. “Maar we kunnen sinds begin dit jaar niet meer groeien, dat heeft zeker een effect.”

Schiphol zit nu op het plafond van 500.000 vluchtbewegingen op jaarbasis, het maximum dat in 2008 aan de Alderstafel is afgesproken. Tot eind 2020 kan er geen groei plaatsvinden. Wat er daarna gebeurd is nog niet vastgelegd.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur & Waterstaat wil vanaf begin 2021 weer beperkte groei toestaan, maar het is de vraag of zij in de Tweede Kamer daar een meerderheid voor krijgt.

Jet Airways


Behalve op de cijfers ging Pieter Elbers vandaag ook in op de situatie rond Jet Airways, de Indiase partner die nog steeds niet officieel failliet is, maar alles wijst erop dat het wel die kant opgaat. Elbers wil Jet nog niet afschrijven.

Uit het feit dat KLM zelf het aantal vluchten naar Mumbai en Delhi opvoert en de verbinding naar Bengaluru overneemt van Jet blijkt evenwel dat er weinig vertrouwen meer bestaat in herstel van Jet.

Voor deze vluchten is op Schiphol wel capaciteit beschikbaar voor KLM, namelijk de ongebruikte slots van Jet. En KLM heeft besloten te stoppen met vluchten naar Colombo, Sri Lanka, om die slots te gebruiken voor Bengaluru.

Air France-KLM sloot eind 2017 een jv met Jet over vervoer tussen India en Europa. Amper een half jaar later bleek dat Jet er financieel slecht voor stond.

Heeft Air France-KLM een inschattingsfout gemaakt? Elbers vindt van niet. “De samenwerking met Jet gaat terug tot 2015 toen de Europese hub van Brussel naar Amsterdam werd verplaatst. Deze financiële problemen, ook gedreven door stijgende brandstofprijzen en de dalen koers van de roepie, konden wij niet aan zien komen. Het is zonde dat dit is gebeurd.

Bekijk bericht op "Zakenreis.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter

Groeien, groeien, subsidie te over ontvangen en nog verlies maken. Alles krijgt de schuld, brandstof, groeibeperking, klagers, de fransen etc.
Zou het misschien kunnen dat KLM gewoon een kutbedrijf is en dat Elbers gewoon een heel matige manager is. In Den Haag willen ze dat natuurlijk niet horen, stoppen ze nog graag wat miljarden van ons geld in deze bodemloze put. Wellicht kan de voedsel btw daarvoor weer omhoog of de energietoeslag voor huishoudens.. wat een schorem echt..

Geplaatst door Michiel

Elbers is een blokkop die tegen een keiharde muur gaat lopen. De wereldwijde handelsspanningen leiden naast stagnatie van de economie ook tot een krimp van de wereldwijde luchtvaart inclusief de KLM. Onafwendbaar.
Maar het grootste gevaar is de snelle klimaatsverandering waarmee dit soort groeiverslaafde, frituurvet destillerende geldwolven de volgende generaties opschepen. En dat is ronduit misdadig!

Geplaatst door anoniem1

Klm kost Nederland welzijn woongenot en gezondheid.
Maar dat is allemaal niks waard want welzijn woongenot en gezondheid die kunnen niet verkocht worden. Doet u mij maar 1 kilo welzijn en 2 kilo gezondheid,nee dat gaat niet en het heeft daarmee per definitie ook geen waarde in ons systeem.

Je kan het het bedrijfsleven niet echt kwalijk nemen,het zit ingebakken in het systeem. Dingen die niet verkocht kunnen worden die hebben geen waarde.
Vroeger (toen inderdaad alles beter was. Zelfs de jeugd klaagt nu dat vroeger alles beter was,hebben ze niet eens meegemaakt) was er nog een soort van verantwoordelijkheid en gematigdheid. Maar dat is allemaal aan het verdwijnen. Ook de klimaat transitie komt alleen maar van de grond als het bedrijfsleven er geld aan kan verdienen.

Het is dan ook niet lastig om te zien waar dit gaat eindigen met het systeem.
Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Grondstoffen zijn gratis en alles wat jij uit de grond haalt dat kan een ander niet meer uit de grond halen. Alles wat jij uitstoot dat kan een ander niet meer uitstoten. Het is een race om straks als de wereld het zwaar krijgt er zo sterk mogelijk voor te staan. Maar die race maakt juist dat de wereld het zwaar gaat krijgen.
Zo snel mogelijk alles winnen en ontginnen wat er te winnen en ontginnen valt en daarbij 0 waarde toekennen aan de omgeving (want die is toch niet van jou) is de beste strategie.

Het probleem is dat dingen in ons systeem niet juist gewaardeerd worden. Ons systeem kan alleen dingen waarderen die verkocht kunnen worden. En omdat dingen niet juist gewaardeerd worden maken we in ons systeem vaak de verkeerde keuzes,we maken onze keuzes gebaseerd op waarde,ook al is die waarde onjuist.
Daardoor is het mogelijk dat we de waarde van onze planeet,de mate waarin deze leven kan ondersteunen en supporten massaal aan het vernietigen zijn. Die waarde die is er namelijk niet in ons systeem,en die waarde is daarmee ook geen overweging bij bedrijfs of macro economische beslissingen.

Er moet waarde worden toegekend aan de omgeving. En de omgeving die zou van iedereen samen moeten zijn. De VN zou dat dan kunnen beheren. Als je de omgeving op de een of andere manier belast dan moet daarvoor betaald worden en de opbrengst komt gelijk ten goede aan alle inwoners van de aarde.