Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol koopt Veluwse boeren uit: kan Lelystad Airport nu dan eindelijk open?

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 318 
|
 destentor.nl - 08-12-2022 
vliegtuigwrak.jpg
a Douglas Super DC-3 - was forced to crash

Door Paolo Laconi

De Schiphol Group koopt voor grof geld Veluwse veehouderijen uit. Met de stikstofrechten die het daarmee in handen krijgt, wil het Lelystad Airport openen. Kan het vakantievliegveld dankzij Veluwse boeren straks dan eindelijk open?

De nieuwe passagiersterminal en verkeerstoren zijn al jaren klaar. Net als de verlengde start- en landingsbaan. Ook de parkeerplaats voor duizenden auto’s is gereed. Maar toeristen die vanaf Lelystad Airport vertrekken naar vakantiebestemmingen rond de Middellandse Zee zijn er niet.

Al in april 2018 had de regionale luchthaven van start moeten gaan als populair vakantievliegveld. Het liep anders, want tot viermaal toe werd de opening door het kabinet uitgesteld. Eerder dit jaar besloot stikstofminister Christianne van der Wal (VVD) dat Lelystad Airport geen noodzakelijke natuurvergunning krijgt, waarmee opening definitief van de baan leek.

Nieuwe hoop
Maar er gloort hoop voor het geplaagde poldervliegveld. Eigenaar Schiphol Group koopt veehouders op de Veluwe uit en met de stikstofrechten die het in handen krijgt, wil het alsnog een natuurvergunning voor haar dochterluchthaven in Flevoland regelen.

Volgens milieujurist Johan Vollenbroek van Mobilisation for the Environment (MOB) bewandelt Schiphol een ‘slim geitenpaadje’. ,,Hiermee kunnen ze succesvol zijn. Wat Schiphol doet, is juridisch gezien niet verboden. Stel dat het ze lukt voldoende veehouders uit te kopen, dan is de kans aanwezig dat ze daarmee Lelystad Airport kunnen legaliseren en openen.”

De handelswijze van Schiphol is omstreden. Deskundigen spreken van ‘stikstofwildwest’, waarbij boeren tegen elkaar worden uitgespeeld. De provincie Gelderland is woest en de Tweede Kamer wil dat de minister Schiphol stopt. Inmiddels heeft minister Van der Wal maatregelen aangekondigd. Eén ervan is dat opgekochte stikstofrechten niet tussen sectoren uitwisselbaar zijn. Komt de stikstofruimte van een landbouwbedrijf, dan mag deze niet gebruikt worden voor bijvoorbeeld een industrieel project.

In dat laatste geval heeft de Schiphol Group een probleem. ,,Dan zit Schiphol straks op een berg stikstofrechten die het niet kan gebruiken om Lelystad Airport te openen”, zegt Vollenbroek. ,,Maar feit is dat het kabinet nog altijd geen maatregelen heeft genomen om een einde te maken aan de stikstofwildwest.”

Weg bezaaid met obstakels
Het verkrijgen van een cruciale natuurvergunning voor Lelystad Airport is allesbehalve zeker. Maar stel dát het lukt, dan nog ligt de weg naar opening van het vakantievliegveld bezaaid met obstakels. Eén ervan is de gevreesde laagvliegroute boven Oost-Nederland, een probleem dat nog altijd niet is opgelost. Er wordt straks op 1800 meter hoogte gevlogen over delen van Oost-Nederland, wat relatief laag is. De vorige minister beloofde het probleem op te lossen, maar dit is niet gelukt. Vanwege het volle luchtruim is hoger vliegen simpelweg niet mogelijk.

Wij gaan alles in het werk stellen om de opening van dit vakantie­vlieg­veld tegen te houden
Johan Vollenbroek


En dat ligt gevoelig. Niet alleen bij inwoners en politici in de regio zelf, die vrezen voor overlast, maar ook in ‘Den Haag’. Regeringspartijen D66 en ChristenUnie hebben altijd gezegd dat Lelystad Airport alleen open kan als de laagvliegroute boven het oosten is verdwenen. De ChristenUnie is inmiddels zelfs helemaal tegen opening van de vakantieluchthaven.

‘Lelystad’ moet Schiphol ontlasten
Je zou bijna vergeten waarom Den Haag ooit besloot in Flevoland een internationaal vliegveld te openen: om het overvolle Schiphol te ontlasten. Alleen vakantievluchten van Schiphol zijn er welkom, is het idee. Maar de Europese Commissie heeft hier een stokje voor gestoken. Alle vliegmaatschappijen zijn welkom op Lelystad Airport. En dat is tegen het zere been van veel partijen in de Tweede Kamer - D66 en ChristenUnie voorop.

Het kabinet neemt pas in 2024 een definitief besluit over de toekomst van de vakantieluchthaven. Met de huidige obstakels lijkt het onwaarschijnlijk dat er voldoende politieke steun is voor opening. Komt die steun er tóch en is ook de natuurvergunning binnen, dan rest nog één ingewikkelde horde: de rechter.

Want één ding is nu al duidelijk: milieuclub MOB van Vollenbroek stapt hoe dan ook naar de rechter om de natuurvergunning van tafel te krijgen. Daarin schuilt een reëel gevaar voor Schiphol en Lelystad Airport, want de afgelopen jaren won MOB de ene na de andere soortgelijke rechtszaak. Vollenbroek: ,,Ze mogen er zeker van zijn dat wij alles in het werk stellen om de opening van dit vakantievliegveld tegen te houden.”

POLL

Lelystad Airport openen met stikstofrechten van Veluwse veehouders moet verboden worden

Eens, dit zou toch belachelijk zijn (84%)

Oneens, stikstofrechten kopen is gewoon toegestaan (14%)

Ik twijfel (1%)
Anders, namelijk... (zet jouw reactie onder dit artikel) (0%)

4377 stemmen

Bekijk bericht op "destentor.nl - 08-12-2022 "

Reacties op dit bericht