Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol komt weer met groeiplan, maar moet juist krimpen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1449 
|
 Bewoners ORS, LBBL, Milieufederatie N-H en WTL 
Schiphol-overview.png
Banenstelsel Schiphol vanaf 2003
Credit: Wikipedia

Schiphol wil weer eens uitbreiden, dit keer met een tweede Kaagbaan en een parallelle Polderbaan. Daardoor zou de hinder afnemen, want de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan worden dan banen voor extreme weersomstandigheden. Maar het streven naar ruimte voor 650 duizend vliegbewegingen belooft alleen maar meer ellende. De hinderberekeningen van bureau to70 voldoen niet. Groei betekent een toename van het verkeer op alle banen tot 40%. De bewoners tot 40 km in de omtrek van Schiphol krijgen zo nog veel meer luchtverkeer over zich heen. Hun hinder wordt niet minder, maar juist veel groter. Meer vliegverkeer betekent minder rustmomenten en continu herrie.
Bovendien zal de uitstoot van CO2, stikstof en ultrafijnstof blijven toenemen. Ieders gezondheid staat op het spel!

De bevolking heeft zich met twee derde meerderheid tegen groei van de luchtvaart uitgesproken. De bewoners- en milieuorganisaties rond de luchthaven dringen erop aan dat Schiphol zijn capaciteit beperkt tot het economisch belangrijke netwerk. Dit omvat minder dan 65% van de huidige 500 duizend vluchten. Er is bij krimp naar 400.000 vliegbewegingen in 2030 geen gevaar voor dit netwerk. Er is zelfs meer dan genoeg reservecapaciteit om de economische bereikbaarheid van Nederland decennialang te versterken en de traditionele zonvakantievluchten te blijven accommoderen.
De luchtvaartsector zou dan ook halvering van de CO2-uitstoot in 2030 kunnen verwezenlijken. Dat is het soort klimaatplan waar Nederland behoefte aan heeft. Schiphol kan daarbij met minder baancapaciteit toe in plaats van te streven naar meer. Verlies aan werkgelegenheid zal dat ook niet opleveren, want de regio Amsterdam is de banenmotor en niet Schiphol, zo toont onderzoek aan.

Matt Poelmans, Bewonersdelegatie Omgevingsraad Schiphol
Sijas Akkerman, Milieufederatie Noord-Holland
Hans Buurma, Werkgroep Toekomst Luchtvaart
Michiel Visser, Landelijk Burgerberaad Luchtvaart

Hieronder vindt u de presentatie van Schiphol waar het artikel een reactie op is.
Onderzoek banenstelselvarianten Schiphol



Reacties op dit bericht

Geplaatst door Janna uit Amsterdam

Laat ik nou net weer geklaagd hebben over de kerosine deken die hier over Amsterdam Osdorp ligt en de herrie die ons al weer 2 dagen terroriseert....door de vertrekkende toestellen vanaf de Aalsmeerbaan en Kaagbaan. Vanaf vanmorgen 6.10....

Geplaatst door sara

@Janna! Sterkte! Het gaat hier al weer een paar dagen. Dit betekent wel om zes uur wakker worden. Maar in de nacht mag je wel door slapen, zeven uur slaap! Of nee, niet helemaal er komt vaak nog een herrie bak van uit Aalsmeer.. om half twaalf. Snoep snoep weer een uur van je slaap af.. Dus nu onrustig slapen, structureel geen goede slaap = hoge kans op dementie in het latere leven. Oja ultra-fijnstof verhoogt deze kans ook aanzienlijk. De wetenschap ziet deze verbanden keer op keer. Een week geleden was het ook overdag weer echt dikke hel. Een hoofd dat niet meer kan denken dat overloopt door de herrie. Ik ruik tegenwoordig steeds vaker de uitlaat gassen vettige kerosine Dus net als jij ook gemeld. Volgens de bas brengen ze dat in kaart, maar ik ben dit niet in hun statistieken op de site ( tot op heden uit te lucht) tegen gekomen. Dus volgens mij een leugen.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

KWALIJKE ROL PvdA CEO SCHIPHOL DICK BENSCHOP WEDEROM AAN DE ORDE

Hij probeerde al door achterkamer gesprekjes met enige gemeenten verdeeldheid te zaaien volgens de bekende tactiek van het Schiphollen.

Nu komt de aap uit de mouw: intimidatie pur sang met dit voorstel voor extra banen op basis van rommelen met geluidsnormen en volledig negeren van alle "gevolg schade" die samenhangt met alle uitstoot en sterk toenemende onveiligheid.

Wederom toont de PvdA bestuurselite zijn ware gezicht, welke opvolger van de gestruikelde A. Tekin zal in het Provinciaal G.S. opduiken met deze schandelijke sprong naar voren die ingaat tegen alle afspraken die met de burger over de zware transities rond energie en mobiliteit worden gemaakt? Hoe kan de PvdA dit laten gebeuren?

En wanneer worden de gemeenteraden van CAL en Uitgeest eens wakker? Nadat de wethouder in Uitgeest uitgebreid was bijgepraat over nieuwe bedreigingen - o.a. straks vaak elke 70 seconden een laagvliegend toestel richting Polderbaan!! - ontkende hij desgevraagd in de Raad glashard van dit soort ontwikkelingen op de hoogte te zijn. Met het vertrek van de VVD burgemeester - die overigens de hele BUCH regio de Metropool Regio Amsterdam in loodste - komt misschien wat ruimte voor de nodige bezinning?

Wellicht is dit alles een aandachtspunt voor de PVRC werkgroep, die eerder goed werk deed bij het aankaarten van alle Schiphol problematiek in onze regio?

Ten slotte een compliment voor de snelle en duidelijke reactie van L.B.B.L, de W.T.L. en NMF NH op deze volstrekte misstap van de Schiphol CEO.



Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Geheel in de lijn hoe de Schipholgroup te werk gaat.
Je merkt het aan diverse zaken, het uitspelen van partijen, zowel onder de afhandelaars als onder de luchtvaartmaatschappijen.
Het is een ongezonde manier van zaken doen, er zijn altijd partijen (mensen) de dupe van.
Het is eigenlijk te classificeren als maffia-praktijken.

Zij (de Nederlandse Staat incluis) willen maar 1 ding: zoveel mogelijk geld binnen schrapen ten koste van vele andere mensen!
En dat zal gewoon doorgaan in 2020 enzovoort.
De Schipholgroup en de Nederlandse Staat als groot-aandeelhouder, zouden op een lijst moeten staan als 1 van de grootste uitbuiters.