Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol komt met pakket hinderbeperking

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1308 
|
 NHD 
HvS_Schiphol_service.JPG

De luchthaven Schiphol heeft samen met de luchtverkeersleiding en de luchtvaartmaatschappijen een pakket maatregelen gemaakt om de hinder in de omgeving te verminderen. Dan gaat het om geluid en ultrafijnstof.

„Wij staan in de startblokken om daar samen met bestuurders en bewoners mee aan de slag te gaan”, kondigde Schipholdirecteur Dick Benschop maandag tijdens de nieuwjaarsreceptie aan. Die maatregelen zijn weer een voorwaarde voor luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen om nieuwe vluchten vanaf 1 november 2020 toe te staan.

De plannen worden eind deze maand gepresenteerd in het Schipholoverleg. Voor die tijd komt de commissie Remkes nog met een advies over de stikstofuitstoot van de luchtvaart. „Iedereen heeft behoefte aan duidelijkheid. Wat dat betreft wordt 2020 een cruciaal jaar”, doelt de directeur op de opening van Lelystad voor vakantievluchten, groei op Schiphol en de plannen voor de luchtvaart tot 2050 die in de Luchtvaartnota komen.

In december werd nog actie gevoerd tegen groei van de luchtvaart, maar volgens Benschop moet de politiek meer luisteren naar ’het midden en minder naar de flanken’. „Uit eigen onderzoek weten wij dat als je de vraag naar groei veel preciezer maakt, en vraagt naar de gecontroleerde groei onder voorwaarden, zoals het kabinet vorig jaar juli heeft besloten, ruim twee op de drie Nederlanders voorstander is”, claimde Benschop, die tevens aangaf dat uit de studie naar extra startbanen is gebleken dat daardoor de geluidsoverlast niet wezenlijk daalt.

In 2019 telde Schiphol 71,7 miljoen passagiers, een groei van één procent. Het aantal vliegbewegingen daalde iets tot 496.833.

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit Castricum

De hinderbeperking zal bestaan uit twee extra startbanen, nog meer geconcentreerd vliegen waardoor er een minder hinderlijk constant vliegtuiggeluid zal zijn, om dezelfde reden een forse groei. Verder zal er een andere rekenmethodiek worden toegepast waardoor de hinder sowieso afneemt. Dat dit aleen op papier het geval is doet niet ter zake. De stikstofneerslag verwaait naar het buitenland waardoor onze natuur niets te lijden heeft. En aan klimaat doen we verder niet, dat is buiten de grenzen van NL. Alle in NL getankte kerosine verbrandt immers niet in NL tot CO2. Verder gaan we electrisch vliegen, maar wanneer zeggen we nog niet. Tenslotte moeten we natuurlijk eerst fors groeoen om al deze maatregelen te kunnen betalen.

Geplaatst door Janna uit Amsterdam

2 extra banen...en ik klaag nu al elke dag over kerosine stank en herrie van de Aalsmeerbaan en Kaagbaan. Wat leven we toch in een " gaaf" land. We stikken hier allemaal door fijnstof en kerosine dekens maar ja....de economie hé.. Walgelijk!

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Hebben we dit al niet vaker gehoord, verdere groei en minder hinder? Ja, met de zgn. polderbaan bijna 20 j geleden! Hoe is het mogelijk dat steeds dezelfde leugens worden gehanteeerd door steeds weer nieuwe personen? Stink er niet in mensen, er klopt geen donder van!

We krijgen straks inderdaad steeds sneller achter elkaar vliegtuigen over ons heen. Dus gewoon meer hinder, slinks 'verstopt' in de te hoge Lden-maat.

De politiek moet meer luisteren naar ’het midden en minder naar de flanken’. Het 'midden' zit niet onder die herrie, de 'flanken' wel. Blijkbaar heeft de ene Nederlander het recht het leven van de ander te verzieken in dit land!

Geplaatst door Janna uit Amsterdam

Eens Bob, Schiphol mag honderdduizenden mensen zelfs ziek maken! Al weken zitten we hier onder een kerosinedeken waarvan we weten dat het mogelijk kankerverwekkend is! De arrogantie is werkelijk niet te geloven. En dit met steun van onze VOLKSVERTEGENWOORDIGERS....

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Mochten mensen nog twijfelen aan wat ik schrijf in mijn cursus. Het ware gezicht van de overheid en de vliegsector is te zien in de uitspraken over de Chipshol-zaak en de ramp op Faro, waar de waarheid pas na ruim 27 jaar aan het licht kwam. Een leugenachtige eliteclub die elkaar de handen boven het hoofd houdt.

Geplaatst door Wim uit Castricum

„Wij staan in de startblokken om daar samen met bestuurders en bewoners mee aan de slag te gaan”,

Deze zin behoeft een correctie en moet daarom gelezen worden als volgt, "Wij staan in de startblokken om verder te groeien, er mag geen tijd en daarmee capaciteit verloren gaan".