Schiphol kocht stikstofrechten van drie boerderijen die al niet meer bestonden
Luchthaven Schiphol heeft stikstofrechten opgekocht van drie boerenbedrijven die niet meer actief waren. De handel in zogenoemde slapende stikstofrechten is legaal, maar omstreden. Het kan namelijk leiden tot een stijging van de stikstofuitstoot.
Schiphol maakte vorige week bekend voor vele miljoenen euro's de stikstofrechten van acht boeren in de omgeving te hebben opgekocht. De luchthaven heeft die stikstofruimte nodig om een nieuwe natuurvergunning te krijgen van de overheid. Uit onderzoek van de Volkskrant blijkt nu dat drie van de acht boerenbedrijven al niet meer actief waren en dus helemaal geen stikstof meer uitstoten.
Schiphol bevestigt tegen de krant dat de bedrijven niet meer actief waren. Ze zouden in het afgelopen jaar zijn gestopt. Een woordvoerder stelt dat Schiphol ook stikstofrechten kreeg aangeboden van een bedrijf dat al meerdere jaren dicht is. Daar ging de luchthaven niet op in.
Slapende rechten
Als een boer zijn stikstofrechten verkoopt, mag de volgende gebruiker maar 70 procent van die rechten gebruiken. Maar de handel is omstreden omdat het ook kan gaan om ‘slapende rechten’: van boeren die al zijn gestopt of van boerenbedrijven die meer ruimte hebben dan ze zelf gebruikten. Daardoor kan door de verkoop de totale stikstofuitstoot juist weer stijgen.
Schiphol weerspreekt dat tegen de krant. ,,Onze aankopen zorgen ervoor dat er minder depositie van stikstof is in Natura 2000-gebieden. Omdat de depositie afkomstig van vliegverkeer niet groter wordt, maar we wel stikstofbronnen (de boerderijen) weghalen", stelt een woorvoerder.
Dat Schiphol de stikstofrechten kon kopen voordat de rijksoverheid dat kon doen, is ook omstreden. Het kabinet wil een voorkeursrecht.
Toevoeging redactie vlieghinder.nl
De reactie van SchipholWatch op dit onderwerp leest u hier.