Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol kán niet verder groeien in balans met de omgeving

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 322 
|
 parool.nl 
Schiphol kán niet verder groeien in balans met de omgeving


Lezersbrief

Het is ziekmakend dat Schiphol koste wat het kost moet blijven groeien, schrijft Janine van der Sluis in een lezersbrief. 'Schiphol kán niet verder groeien in balans met de omgeving!'

Wat een ongelooflijke, razend makende bullshit. Ik ben opgegroeid onder de bulderbaan met de dalende DC9's, door Frans Halsema met de termen 'gierend' en 'huilend' zo poëtisch bezongen in Zondagmiddag Buitenveldert.

Er was in werkelijkheid weinig poëtisch aan: je gesprekspartner, de radio en de tv kon je niet meer volgen. Kortom, ik ben wel wat gewend. En heb de afgelopen dertig jaar met veel plezier in Amstelveen gewoond, met af en toe inderdaad behoorlijk storend vliegtuiglawaai, niet altijd even prettig, maar dat weet je nu eenmaal als je in de buurt van Schiphol woont.

Maar de laatste twee, drie jaar, en met name het afgelopen halfjaar, loopt het qua lawaai werkelijk de spuigaten uit. Het is een understatement om te zeggen dat het niet fijn is om met grote regelmaat vanaf half vijf 's morgens, of vanaf zeven uur in het weekend, getrakteerd te worden op overvliegend tuig in de startmodus dat op 500-600 meter recht over je huis (met alle ramen dicht, en volledig geïsoleerd!) dendert.

Wat ook ziekmakend is: dat Schiphol, als 'banenmotor', de hand boven het hoofd wordt gehouden


Het is ziekmakend. En wat ook ziekmakend is: dat Schiphol, als 'banenmotor', de hand boven het hoofd wordt gehouden en koste wat kost mag, nee, móet blijven groeien. Waar houdt het op?

Dit jaar zullen er voor de periode na 2020 nieuwe afspraken worden gemaakt 'voor verdere groei van Schiphol, in balans met de omgeving.' Het grote kneden en misleiden is inmiddels in volle gang, getuige het artikel (Lees hier)donderdag in Het Parool. Schiphol kán niet verder groeien in balans met de omgeving!

Janine van der Sluis, Amstelveen

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter

Schiphol zal blijven groeien, men bouwt as we speak zelfs een nieuwe extra terminal, lelystad komt daar bij en zal de komende jaren ook flink groeien. Dit is wat Nederlanders willen, daarom stemmen zij ook massaal pro schiphol partijen en betalen we allemaal flink mee aan de luchtvaart subsidie. Zelfs een referendum zal ruimschoots gewonnen worden ten faveure van de groei van schiphol. Er valt niks meer aan te doen, enkel te wachten op een zekere crisis waardoor de luchtvaart vast en zeker zal instorten.

Geplaatst door Peter

Al het verzet tegen schiphol heeft geen enkele zin. Er is nog nooit ook maar 1 vlucht minder door geweest. Schiphol heeft altijd vol gas door kunnen groeien en zal dat de komende jaren met die gladde vvd-ers en nepchristenen van bouwend nederland aan het bewind zeer zeker blijven doen.

Geplaatst door anoniem

Ben zelf iets minder pessimistisch geworden sinds de uitspraak van de rechter in de zaak over de lucht kwaliteit. Het lijkt mij onmogelijk om te groeien en toch de europese kwaliteits normen te halen. Kan allen als andere sectoren flink moeten minderen,maar dat is netto zeker niet goed voor de economie en alles draait om de economie dus dat zal men dan zeker niet doen toch?

Dat heel Nederland wil dat Schiphol groeit is echt onzin,er komt juist meer verzet tegen Schiphol en de luchtvaart nu ook andere delen van het land met overlast te maken krijgen. Maar eigelijk zou dat niet eens nodig moeten zijn. Wat niet wil dat u geschied,doe dat ook een ander niet.
Mooi christelijk motto voor het cda,een van de grootste voorstanders van groei.

Geplaatst door Peter

De 500.000 is een mooie testcase, ik zeg dat ie volgend jaar sneuvelt. Die extra terminal en het uitkomen van die rapportage over minder gehinderden spelen niet toevallig nu. Alles wordt klaargestoomd om de boel onder druk te zetten de 500.000 vluchten grens te laten vallen. Het komende vvd/cda kabinet zal schihol geen strobreed in de weg leggen, er wordt alleen nog wat argumentatie bij elkaar geshopt.

Geplaatst door Marianne Plof-Vieg-Hesje

Met de lezersbrief van Janine vn der Sluis ben ik het eens.Schiphol kan niet verder groeien in balans met zijn omgeving. Het bijzondere is in deze titel, het woord omgeving. Zou zeggen omgeving wil zeggen Nederland en dat Nederland is dichtgetimmmerd met Schiphol en de vliegvelden zoals Teuge e.a. vliegvelden maar met name Lelystad, want Schiphol en Lelystad
zijn een samenklontering van grote geluidsoverlast, milieuvervuiling waaronder fijnstof, vernietiging van dieren en verval van het moreelbesef van de mentaliteit.
Gisteren toevallig een tv uitzending over Schiphol gehoord met Rick Nieman met Nijhuis en andere belanghebbenden. Mijnheer Nieman is niet in gesprek gegaan met omwonenden of burger- deskundigen, alleen maar met belanghebbenden van Schiphol waaronder Mijnheer Nijhuis. Mijnheer Nieman stelde geen enkele kritische vraag t.o.z. van inwoners, milieu en de ziekteverschijnselen.
Nogmaals Schiphol is geen banenmotor, 10 procent van het BNP, de veiligheid voor passagiers is in gevaar, LVLN is onderbemand. etc etc. er is veel meer aan de hand dan zichtbaar is. Het lijkt wel een soort matchfixing in deze sector zoals in voetbal.
Justitie vind het nog steeds niet nodig zich met Schiphol bezig te houden zoals bv een onderzoek naar het MER onderzoek, wat werkelijk een lachertje is voor mensen die belangen hebben.
Vanochtend zijn er alweer geen stille vliegtuigen overgevlogen, die bestaan nauwelijks, wel is er weer trager ingevlogen. Waardoor komt deze omslag weer om trager in te vliegen. Weet u het?
Tja, zou het niet zijn omdat het op de Politieke agenda staat en de pissenbedden uit de grond kruipen om hun woord te doen in de media voor uitbreidng Schiphol! Niet het belang van inwoners verdedigen.



Geplaatst door Griese JH

Ik ben het eens met ANONIEM: Ik wordt optimistischer. IEDEREEN TEKENEN SVP

https://ikstemvoorstilte.nl/

@Marianne : meesterlijk gevonden: "Vanochtend zijn er alweer geen stille vliegtuigen overgevlogen, die bestaan nauwelijks, " Die ontwikkelingen om vliegtuigen stiller te maken zijn nu wel uitgeput, zei in 2015 oud Dir Riemens LVNL. MAAR DE TRUC is :Als ze iets stiller worden ,
da mogen er MEER vliegtyigen gaan vliegen .. Dat noemen ze de GELUIDRUIMTE . Maar We blijven er GROTE OVERLAST DOOR ERVAREN : Als kisten 5 dBA stiller zouden worden , dan kan het gebeuren, dat er ipv 100 kisten van 80dBA in eens 1000 van 75 dBA komen. Dat maakt dus geen bal meer uit, erger : Het is meer herrie!




Geplaatst door Marianne Plof- Vlieg- Hesje

Bedankt Mijnheer Griese JH voor de informatie.
Stille vliegtuigen, die er niet zijn kunnen in de spreek- schrijtaal worden geschrapt. Ze bestaan niet.
Alweer een leugen voor bestwil. Vraag me af hoe het
Conglomeraat Schiphol psychiatrish kan worden
gediagnostiseerd ? Wordt vast een zeer uitgebreide
DSM diagnose van 1 A- viertje.

Geplaatst door Anoniem

Dank aan Janine van der Sluis voor deze brief. Helemaal mee eens. Dit is een groot politiek SCHANDAAL; Schiphol is volledig in disbalans met de omgeving. Vergelijkbaar met aardbevingsschade in Groningen. Oorzaak hiervan zijn o.m. de belastingvrijstellingen op kerosine en vliegtickets en het niet betalen voor CO2 uitstoot. Vliegen is o.a. hierdoor veel te goedkoop geworden. De huidige normen zijn veel te ruim. Het aantal vluchten op Schiphol moet minimaal terug naar 400.000 per jaar.


Geplaatst door Michiel

Hebben jullie onze KL topper Pieter Elbers nog gezien op NOS Journaal? Met zijn KL Triple 7 naar Seattle om de nieuwste lading KL triple 7 met "stille en schone" technologie aan het klootjesvolk te presenteren. Al joggend door de straten van Seattle vertelt hij ons dat KLM fors wil doorgroeien en dat de omgeving daar echt geen last van gaat krijgen. Grotere vliegtuigen kunnen meer volk vervoeren dus groeien maar. En de dB en vuile lucht vallen wel mee. Nog ruzie met de heer Nijhuis? Of samen joggen in de Hollandse Duinen? De ORS vertegenwoordiger voor Noord Holland komt ook af ten toe aan het woord en zegt dat hij dit helemaal niet ziet zitten. Voor de Bühne dus.
"Verborgen staat" en Pieter Elbers. Weet u nog, het topje van de ijsberg. Elbers als zetbaas van "verborgen staat"moet wel groeien, want dat is het algemeen belang "fetisj" voor ons allen, lees het belang voor de bonus jagers en groei. En een afspiegeling van het volkomen verdorven neoliberalisme en graaikapitalisme van hedendage.
De Triple 7 mag dan schoon en stil zijn in de ogen van deze high potential KL zetbaas, maar het blijft een feit dat deze luchtmonsters per vlucht 120 ton kerosine per vlucht verbranden en de hogere atmosferische lagen in blazen. De motoren hebben nog steeds geen roetfilters of neutraliseren NOx niet. Om maar niet te spreken van de CO2 accumulatie en aantasting van de ozonlaag in de stratosfeer. Elke dag zijn er 100.000 vluchten !! wereldwijd en stappen 25 miljoen passagiers !! in het vliegtuig. De totale uitstoot per dag is maar liefst 2,2 miljoen ton CO2!! U maar overstappen op het OV en LED lampen in uw huis nemen. Nog meer groei, heer Elbers, u bent niet erg ingenomen met de toekomst van onze kinderen?
De CEO van Boeing, die het NOS journaal nog een kijkje geeft in de fabriek van 35.000 medewerkers denkt dat electrisch vliegen er wel komt. Maar....de huidige technologie is al heel erg schoon en betrouwbaar. Dat laatste is voor de groeidenkers als Nijhuis en Elbers zeker een prijspakker. Als goed argument tegen de steeds grotere zorgen van omwonenden en de OVV. En ten dienste van de doelstellingen van "verborgen staat".

Geplaatst door Peter

Ook dit optreden van het KLM baasje in de media was uiteraard geen toeval.
De propaganda machine draait lekker inmiddels.

Mijn inschatting is dat volgend jaar een flink hogere nieuwe norm vanaf 2020 wordt afgesproken en dat in aanloop daarnaartoe Schiphol vast mag doorgroeien naar 525.000 in 2018 en 550.000 in 2019. Dit vanwege geweldige geluidreductie en duurzaam bladieblabla

Lees ook:
https://nieuws.schiphol.nl/vijf-vragen-over-de-groei-van-schiphol/

https://nieuws.schiphol.nl/milieueffectrapportage-bevestigt-ontwikkelmogelijkheden-schiphol/

Geplaatst door Peter Lof

Zo nu is het officieel, Schiphol krijgt zoals verwacht alle ruimte voor meer vliegbewegingen. Uit het regeerakkoord:

 Een goede luchthaven Schiphol met een succesvolle home-carrier is belangrijk voor de Nederlandse economie en onze aantrekkingskracht als vestigingsplaats. De afgelopen jaren is de luchtvaart sterk gegroeid en die trend zet naar verwachting door. Dit leidt tot een aantal uitdagingen. Schiphol zit tegen het afgesproken vluchtenplafond tot 2020, regionale luchthavens groeien, omwonenden ervaren (geluid)hinder en de sector heeft een forse klimaatopgave.  Het kabinet maakt een nieuwe Luchtvaartnota (2020-2040). Slim en duurzaam zijn de kernbegrippen. Door de focus te leggen op hinderbeperking in plaats van het aantal vliegbewegingen werken we aan een betere leefomgeving en luchtkwaliteit, terwijl de sector met slimmere en schonere vliegtuigen ruimte kan creëren voor groei van het aantal vluchten. Een veilige afhandeling van het vliegverkeer staat daarbij op één.

Geplaatst door Griese JH

Wat een slappe hap, VVD en CDA beleid wordt voortgezet.. Nu dus de burgers/omwonenden aan zet !

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.