Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol kan niet veel veiliger en stiller

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 907 
|
 parool.nl 
hvs_lvnl_DSC_2528.jpg

Door Herman Stil

Er kunnen op Schiphol geen grote slagen meer worden gemaakt om hinder verder terug te brengen en de veiligheid nog verder te verbeteren. Dat zegt Paul Riemens, scheidend topman van Luchtverkeersleiding Nederland, vrijdag in Het Parool.

"Er zit een grens aan hoeveel je nog kunt verbeteren op het gebied van geluid en veiligheid" aldus Riemens. "Áls er nog verbeteringen mogelijk zijn, dan zijn die microscopisch."
"We hebben de afgelopen jaren grote slagen gemaakt op het gebied van veiligheid. Terwijl het vliegverkeer al maar groeide, is de veiligheid verder verbeterd."
"We zitten vast aan de lay-out van Schiphol die in de jaren zestig is bedacht. Het is heel zinvol om nu de vraag te stellen of die nog voldoet en welke invloed maatregelen zouden hebben om de veiligheid nog verder te verbeteren."
"Er komt daar nu een groot onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar. Ik heb eerder tegen de Onderzoeksraad gezegd dat zo'n analyse nodig is. Alleen had de Raad misschien beter eerst dat onderzoek kunnen verrichten om pas daarna naar buiten treden. Nu ontstaat in de buitenwereld het idee van onveiligheid."

Riemens stapt na meer dan dertig jaar - waarvan de laatste acht jaar als topman - volgende week op bij Luchtverkeersleiding Nederland. Hij wordt de nieuwe topman van RAI Amsterdam.

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Veiligheid is uiteraard in ons aller belang.
Is eigenlijk niet meer dan normaal.
De heer Riemens doet dit dan wel voorkomen als dat, zij een huzarenstukje hebben uitgevoerd, maar het zijn noodzakelijke verbeteringen die anders geen enkele uitbreiding meer mogelijk maken.

Wat een gemiste kans is, is dat vanwege de grootschaligheid van Schiphol, geperst in een jas uit de jaren 60 van de vorige eeuw, de problematiek van het geluid, volledig gebagatelliseerd is. Of te wel: reeds 50 jaar heeft de sector schijt aan de omwoneden.

Geplaatst door anoniem

"We zitten vast aan de lay-out van Schiphol die in de jaren zestig is bedacht. Het is heel zinvol om nu de vraag te stellen of die nog voldoet"

Dit is hoopgevend,men begint in elk geval langzaam aan het probleem te onderkennen.

Geplaatst door Nomen Nescio

- Riemers zegt dat de mogelijke verdere verbeteringen wat betreft geluid microscopisch zijn.
- Ir F.W.J. van Deventer heeft in een syllabus over de luchtvaart vastgesteld dat als alle vliegtuigen 2 decibel stiller worden er 37% meer vliegtuigen over kunnen komen met dezelfde berekende Lden waarde. Maar omdat het menselijke oor geen verschillen in geluidsdruk van 2 decibel kan waarnemen, zullen de omwonenden dit ervaren als 37% meer overlast!!!
- Dr. Ir. Kroesen schrijft in zijn bijdrage aan de hoorzitting over Schiphol met de Tweede Kamer fractiespecialisten op 23 september 2015: Een laatste kritische punt betreft de impliciete assumptie in het beleid dat een hogere frequentie van stillere vliegtuigen minder hinderlijk is dan een lagere frequentie van meer lawaaiige vliegtuigen. Naar mijn weten bestaat er geen onderzoek die deze veronderstelling onderbouwt. Voor de geloofwaardigheid van het beleid, welke als boodschap uitdraagt ‘er wordt meer gevlogen, maar de hinder daalt’, lijkt me dit dus een belangrijke onderzoeksvraag.
- Daarnaast heeft het Compendium voor de Leefomgeving (samenwerkingsverband tussen Planbureau voor de Leefomgeving, Centraal Bureau Statistiek en Wageningen UR) op haar website over de berekende geluidsbelasting rond Schiphol: In de toekomst zal zelfs weer sprake zijn van een toename van de geluidsbelasting, omdat vliegtuigen naar verwachting de komende jaren niet veel stiller zullen worden. Dit is geschreven door o.a. 2 well reputed overheidsorganen en vertaald in helder Nederlands staat hier: Doordat de groei van het aantal vliegtuigen niet zal worden gecompenseerd door het stiller worden van vliegtuigen, zal de hinder de komende jaren toenemen.
--> Maar Alders zegt dat vliegtuigen steeds stiller worden en dat daarom het aantal vluchten op Schiphol kan toenemen naar 510.000 vluchten per jaar zonder toename van hinder. En via de hoax die 'het 50/50-principe' wordt genoemd, kan het aantal vluchten nog verder toenemen (naar 600.000?, 700.000? 800.000?) 'zonder' toename van geluidshinder.....
Volgens (NLR?) berekeningen is de geluidsdruk op mijn huis in Lden bij ruim 60 duizend passerende vluchten met de huidige stand van techniek, even hoog als bij tegen de 100 duizend passerende vluchten in pakweg 2020. Dit zou komen door geluidshinder beperkende maatregelen.....
Een onafhankelijk onderzoeksbureau op het gebied van de luchtvaart noemt dit 'highly unlikely'. Maar de sector komt er mee weg.
En de politiek? Die snapt er niets van en kijkt een andere kant op. De groei van Schiphol is heilig!
Onze enige hoop is dat de Onderzoeksraad Voor Veiligheid de diverse mythes betreffende Schiphol doorprikt.

Geplaatst door Ruud

Riemens veegt nog even zijn straatje schoon voor hij vetrekt. Hij 'vergeet' even dat zijn LVNL veel geluidsbeperkende zaken niet gerealiseerd heeft zoals de CDA-vluchten en parallel starten bij verminderd zicht.
En dan het onderzoek door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid De raad heeft besloten om na verschillende incidenten met een herhalend karaketer besloten te kijken of er structureel iets mis is met de veiligheid op Schiphol. En Riemens doet nu voorkomen alsof op zijn initiatief er wordt gekeken naar het ontwerp van Schiphol om de veiligheid op een nog hoger plan te brengen.