Schiphol kan niet veel veiliger en stiller

Door Herman Stil
Er kunnen op Schiphol geen grote slagen meer worden gemaakt om hinder verder terug te brengen en de veiligheid nog verder te verbeteren. Dat zegt Paul Riemens, scheidend topman van Luchtverkeersleiding Nederland, vrijdag in Het Parool.
"Er zit een grens aan hoeveel je nog kunt verbeteren op het gebied van geluid en veiligheid" aldus Riemens. "Áls er nog verbeteringen mogelijk zijn, dan zijn die microscopisch."
"We hebben de afgelopen jaren grote slagen gemaakt op het gebied van veiligheid. Terwijl het vliegverkeer al maar groeide, is de veiligheid verder verbeterd."
"We zitten vast aan de lay-out van Schiphol die in de jaren zestig is bedacht. Het is heel zinvol om nu de vraag te stellen of die nog voldoet en welke invloed maatregelen zouden hebben om de veiligheid nog verder te verbeteren."
"Er komt daar nu een groot onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar. Ik heb eerder tegen de Onderzoeksraad gezegd dat zo'n analyse nodig is. Alleen had de Raad misschien beter eerst dat onderzoek kunnen verrichten om pas daarna naar buiten treden. Nu ontstaat in de buitenwereld het idee van onveiligheid."
Riemens stapt na meer dan dertig jaar - waarvan de laatste acht jaar als topman - volgende week op bij Luchtverkeersleiding Nederland. Hij wordt de nieuwe topman van RAI Amsterdam.
Geplaatst door V.O.S.
Veiligheid is uiteraard in ons aller belang.
Is eigenlijk niet meer dan normaal.
De heer Riemens doet dit dan wel voorkomen als dat, zij een huzarenstukje hebben uitgevoerd, maar het zijn noodzakelijke verbeteringen die anders geen enkele uitbreiding meer mogelijk maken.
Wat een gemiste kans is, is dat vanwege de grootschaligheid van Schiphol, geperst in een jas uit de jaren 60 van de vorige eeuw, de problematiek van het geluid, volledig gebagatelliseerd is. Of te wel: reeds 50 jaar heeft de sector schijt aan de omwoneden.