Schiphol kan fors meer vluchten aan dan Schiphol dacht

Luchthaven Schiphol kan volgens het Planbureau van de Leefomgeving fors meer groeien dan waar men nu op koerst. Dat blijkt uit een doorrekening van de verkiezingsprogramma’s door het PBL. Een aantal politieke partijen wil juist minder vluchten op Schiphol.
De nationale luchthaven gaat uit van groeiruimte tot 590.000 vliegbewegingen in 2030. waar het PBL tot een maximum komt van 638.000 in 2030.
„De helft van de milieuwinst door stiller wordende vliegtuigen mag worden gebruikt voor extra vliegbewegingen boven het plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is op zich niet moeilijk te berekenen op basis van de technologische ontwikkelingen”, zegt Hans Hilbers van het PBL desgevraagd.
Schiphol beperkt zich echter tot 1,5 procent per jaar, zo meldt een woordvoerder. „We gaan nu uit van vermindering van ernstig gehinderden en gecontroleerde groei tot 2030.” In de luchtvaartnota moet nog uitgewerkt worden hoe dit vorm moet krijgen, hoewel er dus al berekeningen liggen van het PBL.
Overigens is de verdere groei van Schiphol boven het huidige maximum van 500.000 vliegbewegingen nog niet zeker. Uit de verkiezingsprogramma’s blijkt dat het eind van de overstapluchthaven in zicht is als GL, SP en D66 hun zin krijgen.
Het directe bestemmingennetwerk van Schiphol wordt mogelijk gemaakt door transferpassagiers, die met name door KLM en partners worden vervoerd.
Omdat GL en D66 ook vliegbelasting voor transferpassagiers willen invoeren, prijst Schiphol zich uit de markt. Dat kan grote gevolgen hebben voor de toekomst van KLM, dat nu de grootste gebruiker is van de luchthaven. Alleen PvdA en CDA staan open voor groei richting 600.000 vliegbewegingen. De plannen van VVD en PVV zijn niet meegenomen in de doorrekening van het PBL.
Ook willen veel partijen hogere vliegbelastingen. De totale capaciteit van de Nederlandse luchthavens ligt in 2030 op 740.000 vliegbewegingen, waarvan 25.000 vliegbewegingen voor Lelystad Airport. GL en ChristenUnie willen dat de omstreden polderluchthaven nooit open gaat voor de burgerluchtvaart.
Toevoeging redactie vlieghinder.nl. Lees hier op deze site de reactie van de bewonersvertegenwoordiging en Schiphol.
Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum
Het zal niet gebaseerd zijn op veiligheid, stikstof, CO2, geluidsoverlast, (ultra) fijnstof en economisch nut voor Nederland. Waar dan wel op?
En als het wel waar is, stel ik voor iedere Nederlander zijn eigen vliegtuig. Moet ook kunnen toch.
"Alleen PvdA en CDA staan open voor groei richting 600.000 vliegbewegingen."
Dat van het CDA was al bekend, maar PvdA?
Of is dit een fake bericht van de Telegraaf? (NHD en Telegraaf zijn beiden onderdeel van het Vlaamse Mediahuis. De redacties zitten in Amsterdam in hetzelfde gebouw/ruimte)