Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol kan fors meer vluchten aan dan Schiphol dacht

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 226 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
HvS_Logo_Planbureauvdleefomgeving.jpg

Luchthaven Schiphol kan volgens het Planbureau van de Leefomgeving fors meer groeien dan waar men nu op koerst. Dat blijkt uit een doorrekening van de verkiezingsprogramma’s door het PBL. Een aantal politieke partijen wil juist minder vluchten op Schiphol.

De nationale luchthaven gaat uit van groeiruimte tot 590.000 vliegbewegingen in 2030. waar het PBL tot een maximum komt van 638.000 in 2030.

„De helft van de milieuwinst door stiller wordende vliegtuigen mag worden gebruikt voor extra vliegbewegingen boven het plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is op zich niet moeilijk te berekenen op basis van de technologische ontwikkelingen”, zegt Hans Hilbers van het PBL desgevraagd.

Schiphol beperkt zich echter tot 1,5 procent per jaar, zo meldt een woordvoerder. „We gaan nu uit van vermindering van ernstig gehinderden en gecontroleerde groei tot 2030.” In de luchtvaartnota moet nog uitgewerkt worden hoe dit vorm moet krijgen, hoewel er dus al berekeningen liggen van het PBL.

Overigens is de verdere groei van Schiphol boven het huidige maximum van 500.000 vliegbewegingen nog niet zeker. Uit de verkiezingsprogramma’s blijkt dat het eind van de overstapluchthaven in zicht is als GL, SP en D66 hun zin krijgen.

Het directe bestemmingennetwerk van Schiphol wordt mogelijk gemaakt door transferpassagiers, die met name door KLM en partners worden vervoerd.

Omdat GL en D66 ook vliegbelasting voor transferpassagiers willen invoeren, prijst Schiphol zich uit de markt. Dat kan grote gevolgen hebben voor de toekomst van KLM, dat nu de grootste gebruiker is van de luchthaven. Alleen PvdA en CDA staan open voor groei richting 600.000 vliegbewegingen. De plannen van VVD en PVV zijn niet meegenomen in de doorrekening van het PBL.

Ook willen veel partijen hogere vliegbelastingen. De totale capaciteit van de Nederlandse luchthavens ligt in 2030 op 740.000 vliegbewegingen, waarvan 25.000 vliegbewegingen voor Lelystad Airport. GL en ChristenUnie willen dat de omstreden polderluchthaven nooit open gaat voor de burgerluchtvaart.


Toevoeging redactie vlieghinder.nl. Lees hier op deze site de reactie van de bewonersvertegenwoordiging en Schiphol.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Ik ben toch wel erg geïnteresseerd in de onderbouwing van deze soort aantallen.
Het zal niet gebaseerd zijn op veiligheid, stikstof, CO2, geluidsoverlast, (ultra) fijnstof en economisch nut voor Nederland. Waar dan wel op?
En als het wel waar is, stel ik voor iedere Nederlander zijn eigen vliegtuig. Moet ook kunnen toch.

"Alleen PvdA en CDA staan open voor groei richting 600.000 vliegbewegingen."
Dat van het CDA was al bekend, maar PvdA?

Of is dit een fake bericht van de Telegraaf? (NHD en Telegraaf zijn beiden onderdeel van het Vlaamse Mediahuis. De redacties zitten in Amsterdam in hetzelfde gebouw/ruimte)

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Het is geen fakebericht. Maar volstrekt onbegrijpelijk is het zeker voor deze partij. Ergens hebben ze de boot gemist. Of misschien verkeerde raadgevers?

Geplaatst door Anton uit Castricum

PBL, dat kan niets anders betekenen dan Plan Bureau voor de Luchtvaart .......

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Wel typisch dat het PBL niet schijnt te begrijpen dat mensen in de leefomgeving geen hinder ervaren van het aantal gehinderden, maar wel van het aantal vliegtuigpassages, ook van kisten die ietsje minder herrie maken. Als je dan een basisscenario presenteert van 638.000 vliegtuigpassages in 2030, dan vergroot je de geluidsmisere in de leefomgeving met meer dan een kwart. Geen wonder dat bijkans iedereen daarover valt. Niet handig om kritiekloos het kwalijke groeiverdienmodel van de VVD-minister op te volgen en nota bene als norm voor te stellen. Benieuwd of PBL beschikt over zelfherstellend vermogen, maar daarover hebben we nog niets gehoord. Nog meer afbreuk van de overheid, helaas.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Het is toch al lang duidelijk dat VVD, CDA, PvdA en D66 gezamenlijk een nieuw kabinet willen vormen. Alle vier hebben ze hun verkiezingsprogramma's zo opgesteld dat ze prima handreikingen naar elkaar kunnen doen. CU is de afgelopen jaren een onbetrouwbare coalitiepartner gebleken en wordt ingewisseld (CU houdt zich niet aan het regeerakkoord; dat gaan VVD, CDA en D66 niet nog een keer laten gebeuren).
Laat de uitkomst ajb worden dat Lelystad Airport open gaat, maar Schiphol geen groei meer krijgt, en de vliegbelasting ook voor transferpassagiers gaat gelden (dubbel tarief, want dubbele vlucht en dubbele vervuiling/overlast). De vliegbelasting mag voor vluchten van minder dan 1000km trouwens ook wel omhoog.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

@Gerard uit Purmerend
Stel dat die geheime afspraak gemaakt zou zijn, wat mij onwaarschijnlijk lijkt. Zeker voor D66 want die partij haalt geen verkiezingstrucjes uit. Dan nog heeft het zin om zwevende kiezers voor te stellen om te stemmen op partijen die voor luchtvaartkrimp gaan. Dat zijn D66, PartijvdDieren, GroenLinks, SP en CU..

Je tweede opmerking over geen groei op Schiphol klopt van geen kant. Verplaatsing naar Lelystad heeft zowel voor de sector als de VVD alleen maar zin omdat de verplaatste vluchten op Schiphol ruimte bieden om te groeien onder het plafond van 500.000 dat nu geldt. Daar is dat hele project vanaf het begin op gericht aan de Alderstafel. Zou Schiphol niet die slots mogen gebruiken, dan blijven de chartermaatschappijen gewoon op Schiphol omdat dit veel gunstiger voor ze is.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

@Hans Buurma: wie heeft het over een geheime afspraak? Je hoeft geen afspraak te maken om op elkaar aan te koersen. Je suggestie dat D66 voor krimp van de luchtvaart is, klopt ook niet. Dat staat nergens bij die partij. Ze willen wel een vliegbelasting voor transferpassagiers, maar veel verder gaat het niet bij D66. Dat D66 geen verkiezingstrucjes uithaalt: laat me niet lachen. Kijk wat ze met het referendum flikten. Lekker betrouwbaar...

Natuurlijk weet ik waarom de VVD en Schiphol Lelystad Airport wilden. Maar die kant-en-klare luchthaven is nu ook prima te gebruiken om Schiphol kleiner te houden. Dat is gewoon een politieke keuze. Waarom zouden vakantiegangers uit Midden-, Noord- en Oost-Nederland via Schiphol moeten vliegen als er een prima luchthaven centraal in het land ligt, met veel minder omwonenden? En die ook nog eens veel efficiënter is voor de chartermaatschappijen (kleine compacte luchthaven met korte keermogelijkheden).