Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol kan best gehalveerd worden

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 398 
|
 Vrij Nederland 
Schiphol_half.JPG

De goedkopere vakantieboeren (voor 300 euro all inclusive acht dagen naar Antalya of Faro) hebben van de rechter hun zin gekregen: ze mogen deze zomer nog 2500 opgespaarde slots vullen en daar-gaat-ie-weer, goed geregeld toch?
Op een willekeurige dag gekeken naar de pagina’s 757 en 758 teletekst ‘herkomst’ van vluchten op Schiphol in een vage poging om de veelbezongen internationale sleutelrol van Nederland eens te checken. Dat kan ik trouwens ook doen door omhoog te kijken, want in de Leidse hemel zet om de drie minuten een vliegtuig de landing naar Schiphol in. Op de 26 pagina’s tel ik 380 arrivals in een halve dag.

Ik heb véél minder te klagen dan iemand die in Hoofddorp of Zwanenburg woont, maar toch. Als maar de helft van die vluchten op de Kaagbaan eindigt, en dat is bij mooi weer om de een of andere reden vaak het geval, heb ik daar pakweg 500 minuten geluidshinder van, bedorven leesminuten, een offer dat ik voor de motor van de nationale welvaart, de toegangspoort van de BV Nederland, de heilige hub Schiphol breng.

Van de 380 vluchten komen er een kleine 70 uit notoire vakantiebestemmingen. Alicante, Ibiza, Fuerteventura, Antalya, Kos, dat werk. Die kunnen wel gemist worden boven mijn achtertuin. Van die 380 herkomsten liggen er naar mijn persoonlijke maatstaven (Parijs, Düsseldorf, Londen, Brussel) nog eens 106 binnen treinbereik, dus die kunnen ook worden geschrapt. Van die 380 vluchten zijn er dus 380-70-106 = 204 min of meer onvermijdelijk. Laten we coulant zijn, en de verbindingen van Amsterdam met hoofdsteden belangrijk noemen. Ik zou niet weten wat ik in Amman of Doha te zoeken heb, maar vooruit, ze mogen wat mij betreft gehandhaafd blijven. Dat zijn dan 82 hoofdstedelijke lijnen, waarvan trouwens maar 16 buiten Europa.

Op basis van onbenulligheidscriterium


Het aantal vluchten dat intercontinentaal mag worden genoemd (bijvoorbeeld Seoel, Mexico, Minneapolis, Bangkok) is 13, van de 380 is dat dus nog geen 4 procent. En waarom zou ik op de eerste lentedag in het lezen van mijn krant in mijn luie tuinstoel gestoord moeten worden door een lawaailanding van een vliegtuig uit Billund of Humberside? Ik tel het aantal onbenullige herkomsten, ook geheel naar mijn privé-maatstaven natuurlijk en dus aanvechtbaar, en ik kom tot 17 uit Europa (Kuusamo, Aalesund, Norwich, waarom vier vliegtuigen binnen een half etmaal uit Bristol, en uit het mij totaal onbekende Doncaster?) en vier van buiten Europa (wat doet een mens in Hangzhou?). Conclusie: 21 vluchten van de 380 lijken me op basis van het onbenulligheidscriterium overbodig.

Al met al kunnen er uit die volstrekt willekeurige steekproef van 380 vluchten meteen 70 vakantievluchtjes verwijderd worden of naar een buitenvliegveld worden verwezen, 106 per decreet door minister Cora van Nieuwenhuizen worden omgezet in een treinreis die van deur tot deur even lang is, en 21 vluchten overbodig worden verklaard. Blijven er van de 380 maar 183 over, die voorlopig door de beugel kunnen. En dan ben ik nog tolerant geweest want ik heb het nog niet eens over de invoering van een vliegtax gehad en een beetje eurocommissaris laat zo’n hogesnelheidslijn ook naar Warschau of Wenen doortrekken en dan kan Schiphol gehalveerd worden. Over de uitslag van dit onderzoek kan niet gecorrespondeerd worden. Goed geregeld toch?

Bekijk bericht op "Vrij Nederland"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Lawaai moe

Beste Ko,

Al die vluchten van en naar de onbekendere steden met vliegveldjes die zeg maar net de grasbaan hebben geasfalteerd, zijn er om het overstap netwerk voor de KLM in stand te houden. Hierdoor vliegen mensen uit bijvoorbeeld Doncaster en omgeving lekker goedkoop via Schiphol. Zonder deze transfer passengers krijgt de KLM die vluchten uit Amsterdam naar de echt grote bestemmingen niet vol genoeg. Dan zou de KLM niet meer mondiaal mee kunnen komen omdat ze te duur worden. Als je het dus kort door de bocht bekijkt, zitten jij en ik in de herrie en het fijnstof om de KLM in de lucht te houden. Maar denk niet dat je daar een bedankje voor krijgt als je zelf een keer met ze vliegt.

Als de KLM niet meer zou bestaan, zou het voor andere partijen totaal oninteressant worden om zo vaak van Schiphol naar uithoeken als Bristol en terug te vliegen. Dan zouden er op Schiphol alleen maar vluchten van en naar de echt grote hubs uitgevoerd worden. Ik zie dan ook met groot plezier dat Emirates en Dubai zo enorm groeien. Dat kan mij niet hard genoeg gaan. Daar in de woestijn heeft niemand last van een tussenstopje meer. Ons land is te klein en te dichtbevolkt om die concurrentiestrijd op de langere termijn te winnen.

Denk daarom bij het boeken van je volgende vlucht eens goed na met wie je vliegt en wat daar de gevolgen voor je van zijn...

Geplaatst door M uit U

Mooi en herkenbaar stukje. De hele dag staat mijn tuindeur open, en bijna de hele dag hoor ik vliegtuigen. Soms blijft het bij wat vaag gerommel in de verte, soms komen ze gierend en bulderend over, maar meestal zorgt de stroom vliegtuigen voor een bijna continu aanwezig onweerachtig geluid. Boek lezen? Elke keer word ik weer gestoord door het gebulder. Wandeling maken? Elke keer word ik weer afgeleid door een van die herriebakken. Ik zie regelmatig de file in de lucht: eentje recht boven me, eentje links die ons een minuutje eerder was gepasseerd, en rechts komt er ook al weer eentje aan vliegen. En dat urenlang.

Overal om me heen hoor ik mensen praten over hun vakanties: weekendje Londen, weekje New York, paar weekjes Thailand, het kan niet op. Milieu, gezondheid, herrie? Who cares. Vakantie is heilig. En kennelijk gaat dus meer dan een kwart van die vluchten zelfs niet eens verder dan Düsseldorf of Parijs? Zelfs Brussel is nog steeds een serieuze bestemming?! Ongelooflijk.