Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol kampt met zorgelijk tekort(LVNL)

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1685 
|
 telegraaf.nl 
tb_verkeerstoren_schiphol_2.jpg

Exodus verkeersleiders door lager loon’

Door Paul Eldering

SCHIPHOL - Een exodus van luchtverkeersleiders hangt Schiphol boven het hoofd, als hun lonen in lijn met de Wet Normering Topinkomens voor de publieke sector (WNT) fors worden verlaagd. Daarvoor waarschuwt het Gilde VNLG.
De commissie Vreeman doet aanbevelingen om de arbeidsvoorwaarden van verkeersleiders te versoberen en het prepensioen af te bouwen. Staatssecretaris Mansveld neemt die over. Morgen wordt ze in de Tweede Kamer aan de tand gevoeld.

„Het wordt steeds moeilijker om op Schiphol goede luchtverkeersleiders te krijgen. Het tekort loopt dit jaar op naar 10%. Deze schaarste is een Europees probleem door de sterke groei van het vliegverkeer. Ook Dubai en Istanbul trekken hard aan buitenlands personeel, dat vaak meer kan verdienen”, zegt supervisor Alexander Kruis.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) loopt volgens Gildevoorzitter Richard Meinders tegen de grenzen van de afhandelingscapaciteit aan. „Met 175 mensen moeten we op Schiphol in 2015 440.000 starts en landingen 24 uur per dag veilig begeleiden. De rek is er totaal uit.”

Schiphol heeft als knooppunt plannen om te groeien van 55 naar 85 miljoen passagiers. „Daarom moeten luchtverkeersleiders van de WNT worden uitgezonderd, anders is die doelstelling onhaalbaar. We worden ook niet door de belastingbetaler betaald, maar door de vliegsector”, aldus Kruis.

Meinders vreest dat de werkdruk onaanvaardbaar toeneemt. „Wij willen antwoorden van Den Haag wat de consequenties voor Schiphol en KLM zijn.” Het Vreeman-rapport erkent de zorg voor de ‘mainport’ van Amsterdam.

Ook werkgever LVNL wil vervolgonderzoek. Topman Paul Riemens is voor een jaar herbenoemd om de omstreden Vreeman-adviezen uit te voeren. Maar hij laat weten dat die nog worden bestudeerd en dat LVNL pas daarna een standpunt inneemt.

De uitstroom van verkeersleiders is volgens Kruis nu groter dan de instroom. „Dat ligt aan de hoge eisen die worden gesteld om risico’s te beperken. Van de 1700 sollicitanten ieder jaar blijven er slechts zeven over, die de zware praktijktraining van vier jaar volbrengen. Ze moeten onregelmatig, stressvol werk doen in moeilijke omstandigheden.”

De inkomsten van het elitekorps mogen er dan ook zijn. Het aanvangssalaris van een ‘brevethouder’ is volgens Meinders 75.000 euro, terwijl een senior supervisor wel 210.000 euro kan verdienen. Daar gaat flink de bijl in als het aan de regering ligt.


Noot redactie vlieghinder.nl
Alhoewel het in dit artikel niet gaat over vlieghinder is dit bericht desondanks op onze website overgenomen, want het geeft een inkijk in een in zichzelf gekeerde organisatie, die goed voor zichzelf zorgt en waar je buitensporig veel geld kan verdienen, ook bij en na je pensionering. Naar buiten toe staat dit pretpakket in een schril contrast met de veelal vermijdbare vlieghinder die ze veroorzaken.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht