Schiphol is nooit af en bouwt door
Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - Verbouwingen van pieren, de bouw van nog een nieuwe pier en binnen enkele jaren een extra terminal, een nieuw busstation, treinstation en wellicht metrohalte. Tel daarbij nieuwe vrachtgebouwen en taxibanen, dan is wel duidelijk dat een luchthaven als Schiphol nooit af is.
Het DNA van Schiphol is nu vastgelegd in een nieuw boek dat NAI010 uitgevers donderdag presenteerde. De architectuur van 1967 is helder: horizontale lijnen, rust, zicht op de vliegtuigen en logische looproutes. Ook een simpel gebouw, geen architectonische hoogstandjes.
Schiphol is nooit af en bouwt door
„Het originele gebouw van 1967 is er nog steeds, maar je moet wel goed zoeken. Bijna alles aangepast, sommige delen al drie keer”, benadrukt architect Jan Benthem. „Grotere toestellen, langere pieren, een extra laag voor de veiligheidscontroles en het verbreden van de pieren. Nu gaan we aan de slag op de E-pier, voor de derde keer.”
Terminal
Ook de nieuwe terminal en pier sluiten nog steeds aan op de bestaande gebouwen, die in de vorm van een hoefijzer staan. Dat maakt het overstappen wel zo makkelijk, al worden de loopafstanden wel steeds langer. De nieuwe pier die nu in aanbouw is, krijgt ook functies voor overstappende passagiers zoals paspoort- en veiligheidscontroles.
De nieuwe terminal laat nog wel even op zich wachten. Vermoedelijk pas in 2026. Momenteel loopt de aanbesteding en daarna moet volgens directeur Dick Benschop nog een financieringsbesluit worden genomen. De voorbereidingen zijn wel in volle gang. De parkeergarage langs de Havenmeesterweg zijn gesloopt en een extra voorrijweg is bijna klaar. Vanaf zondag gaan de bussen een nieuwe route onder dat viaduct nemen en gaat de Havenmeesterweg dicht. Die grond kunnen dan bouwrijp worden gemaakt.
Schiphol verandert continu. Inmiddels staat er een hogere verkeerstoren, is de later gebouwde parkeergarage weer gesloopt en komt hier een nieuwe terminal.
De nieuwe terminal vormt meteen de verbinding tussen de B en C pier en krijgt uiteraard een aansluiting op de nieuwe A pier. „Aankomende passagiers kunnen nog gewoon naar buiten, naar het plein voor Plaza. Op termijn moet er wel een verbinding komen met Plaza”, meent architect Kees Kaan.
De nieuwe pier en terminal zijn volgens Schiphol ook zonder een uitbreiding van het aantal vluchten nodig: het is nu al te druk en er zijn te weinig gates voor grote toestellen. Maar bij groei kan in de nieuwe terminal het deel met veiligheidscontroles worden uitgebreid. En ook na oplevering zal Schiphol niet af zijn. Door technologische ontwikkelingen blijven aanpassingen aan de gebouwen altijd nodig.
Geplaatst door Bob uit Uitgeest
Ga maar lekker op vakantie met de goedkope vluchten en werk mee aan de 420 ppm CO2 in 2030, immers: na ons de zondvloed.