Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Schiphol in deel van nacht dicht’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 353 
|
 haarlemsdagblad.nl 
gh_vliegtuig_overvliegend_vliegtuig.jpg

Door Frans van den Berg

De luchthaven Schiphol moet een deel van de nacht dicht. Dan worden minder omwonenden in hun slaap gestoord.

Die eis hebben de provincies en gemeenten rond de luchthaven neergelegd in het Schipholoverleg. Uit een eerste verkenning van het ministerie van Infrastructuur blijkt dat de luchthaven tussen middernacht en vijf uur dicht zou kunnen zonder dat het netwerk van KLM en partners wordt geraakt. In de nachtelijke uren zijn het vooral vakantievluchten en vrachttoestellen die landen of vertrekken. Het gevaar is wel dat die toestellen dan allemaal net voor middernacht of na vijf uur komen.

Nu geldt er nog een maximum van 32.000 starts en landingen tussen 23 en 6 uur. „In het blok tussen 01 en 05 uur gaat het jaarlijks om 10.000 vluchten. Dat is te overzien en het is juridisch mogelijk een gedeeltelijke nachtsluiting in te voeren. Dat plan moet nu verder worden uitgewerkt”, heeft gedeputeerde Adnan Tekin namens de provincies en gemeenten voorgesteld.

Gezondheid
De gezondheid van de omwonenden weegt voor de bestuurders zwaar. Zij willen ook dat het destijds stopgezette onderzoek naar de gezondheidseffecten van Schiphol wordt hervat. Dat moet dan onder aansturing van het RIVM en de GGD. Enkele GGD’s deden al onderzoek naar de slaapverstoring en het RIVM is bezig met een uitgebreid onderzoek naar ultrafijnstof. De eerste resultaten van dat ultrafijnstofonderzoek komen in 2020.

„Er zijn wel veel deelonderzoeken, maar het ontbreekt aan een totaalbeeld op de gezondheid van de bewoners. Zoiets als de rapporten van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, waar altijd alle facetten worden bekeken. In het geval van Schiphol zou het RIVM dat moeten doen”, stelt de Noord-Hollandse gedeputeerde Tekin voor. „In 2020 moeten we het ultrafijnstofrapport als een nulmeting beschouwen en daarna metingen blijven doen.”

Geluid
Bestuurders, omwonenden en milieugroepen hebben deze week extra munitie gekregen in het gevecht met de luchtvaartsector. Zo stelde de rechter dinsdag dat de CO2-uitstoot in Nederland versneld omlaag moet worden gebracht. Woensdag kwam de wereldgezondheidsorganisatie WHO met richtlijnen voor geluidsoverlast. Dan gaat het om vliegtuighinder, het spoor en vooral het wegverkeer. De WHO wijst ook op nieuwe geluidsbronnen zoals windmolens. Een derde van de woningen in Nederland zou volgens die normen te veel hinder ondervinden. Rond Schiphol is sprake van een stapeling van geluidsbronnen.

„Tel daarbij op de discussie over welke vluchten op Schiphol gewenst zijn, het verbeteren van de veiligheid op Schiphol en de herindeling van het luchtruim, dan is er nu nog veel onduidelijk. Dan kan je niet volgend jaar al een besluit nemen over de verdere groei van Schiphol vanaf 2020. Eigenlijk is een pas op de plaats tot 2023 nodig. Misschien een zeer beperkte groei en opening van Lelystad”, stelt Tekin voor.

Gezien die veiligheidsproblemen en de gezondheidsrisico’s is het opvallend dat de provincies en gemeenten blijven vasthouden aan woningbouw rond de luchthaven. Tekin: „Maar in het overlastgebied gaat het maar om enkele honderden woningen. Dat zijn kleine bouwplannen op de plaats van vervallen kassen en bedrijven. Nieuwbouw, nodig voor de leefbaarheid van die wijken.”

Nog een versie van nu.nl. Lees hier.

Bekijk bericht op "haarlemsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Wat is dit voor een halvegare maatregel in de nacht?
De nacht, de nachtrust vindt in het algemeen plaats tussen 23:00 en 07:00 uur.
In de vroege uren in de nacht zijn het de pretvluchten die de nachtrust verzieken. Vanaf circa 05:00 uur de intercontinentale vluchten. De pretvluchten zijn geen pretje voor de mensen die daardoor wakker worden, Onmiddellijk beëindigen! De Intercontinentale vertrekken dan maar 2 uur later.

Het wordt nog erger, de opvattingen van deze gedeputeerde Tekin.

"In het geval van Schiphol zou het RIVM dat moeten doen”, stelt de Noord-Hollandse gedeputeerde Tekin voor. „In 2020 moeten we het ultrafijnstofrapport als een nulmeting beschouwen en daarna metingen blijven doen.”

Hoe kan je een situatie, die nu al op veel plekken, op en rond Schiphol, een ernstige overschrijding liet zien van de toegestane norm van ultrafijnstof als een nulmeting betitelen. De uitkomsten in 2020 kan niet anders dan een bevestiging zijn van de situatie, die ingrijpen noodzakelijk maakt!

Geplaatst door gerard

… neem dan gelijk in het plan op dat ze niet steeds iedere nacht dezelfde mensen treffen. Dat scheelt al een slok op een borrel voor de nachtmerrie die die mensen nu iedere nacht hebben te doorstaan.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Het heeft ook te maken met hoe er wordt aangevlogen.
Tussen 04.30 (varieert) en tussen 06.00 in de vroege ochtend, komen de herrie-bakken al laag en diagonaal over het dorp Uitgeest heen.
Veelal vanuit het noord-westen, corrigeren ze de bocht boven het dorp, dat gepaard gaat met extra herrie.
Sommige piloten zijn dan net mensen, ze denken er niet eens bij na, of het interesseert ze geen ene malle moer.
Bovendien is de normering in Nederland voor wat betreft het produceren van herrie voor bijvoorbeeld een bedrijfstak zoals de luchtvaartsector, veel te soepel en er wordt niet gehandhaaft.
Omdat er constructies mogelijk zijn in Nederland dat zo'n bedrijfstak als de luchtvaartsector een klachtenloket, zoals Bas en een handhavingssysteem volledig kan inlijven en dat ook heeft gedaan.
Om te beginnen dienen eerst deze constructies te worden ontmanteld en vooral de connectie met de Nederlandse Staat.
De politiek in Nederland speelt met een dubbel moraal, de burger zal daardoor vrijwel altijd de spreekwoordelijke l*l zijn.
Bokito's zoals Dick Benschop en andere apen, maken daar op sluwe wijze misbruik van.
Zelfverrijking is in Nederland tot kunst verheven.

Geplaatst door Wobbe

Volgens mij probeert meneer Tekin de kluit weer eens op de ouderwetse manier te belazeren. Want wat lees ik bij luchtvaartnieuws.nl onder de kop 'Schiphol mag groeien als nachtvluchten beperkt worden'?
‘Als het aantal nachtvluchten tussen middernacht en 05.00 uur 's ochtends met een derde daalt zal volgens de gedeputeerde van Noord-Holland, Adnan Tekin, de hoeveelheid klachten over nachtelijke geluidsoverlast ook dalen. Tekin verwacht dat daardoor bij omwonenden begrip zal ontstaan voor uitbreiding van het aantal vluchten overdag.’

Geplaatst door Michiel

Gedeputeerde Tekin=PvdA=vrije markt socialisme sinds kabinetten Kok(hals). Rutte et al lachen zich weer eens kapot.
Gevestigde orde partijen gaan het verschil niet maken. Want wat hebben wij aan meer vluchten vanaf 6.00 tot 's avonds 23.00. Daarin ligt ook een deel van de nachtrust. En Schiphol overschrijdt deze tijdstippen regelmatig, zoals een paar dagen geleden weer eens een enorme kerosinebom zijn rondje draaide met loeiende motoren zonder katalysator rond middernacht. Wat een schorum.
Wij burgers moeten het zelf doen. Geen vliegreisjes meer, buren besmetten en overtuigen, woon, koop, eet en recreëer lokaal. Dadelijk moet het na de grote financiële reset. Deze week was er al een voorproefje op de beurzen. Buy the dip natuurlijk aan het einde. Bereid u maar alvast voor.

Geplaatst door Sara

Ik dacht dat de gemiddelde Nederlander 8 uur slaap nodig heeft. Dus inderdaad wat hebben we aan minder vluchten tussen 1 en 5? Wij buitenveldert baan gehinderden hebben nog een soort mazzel... hij is nu al twee weken weinig in gebruik. Maar hiervoor was er een periode van vrij intens gebruik. Paar maanden wel. Voor mij was de slaap verstoring juist het pas om twaalf uur of later in slaap vallen, meestal is er een soort piek precies rond de tijd dat je indommeld. Daardoor klaar wakker. Dan soms nog een paar nacht vluchtjes. Het vervolgens tussen vijf en zes uur wakker worden heeft mij recent dus echt opgebroken. Het gekke is dat het ook weer lang duurt voor je weer het normale slaap ritme hebt. Dat dit voor veel mensen de normale gang van zaken is (dus mensen uit Aalsmeer en ten noorden van schiphel) vind ik heel erg. Eigenlijk zou er een slaapverstoring compensatie moeten zijn,

Overigens een goede bekende er op wijzen dat elke maand vliegen binnen Europa echt niet Okay is... kan tot een flink conflict leiden. Mensen laten zich het niet "afpakken" Ook al zijn het natuurliefhebbers. Of op een "groen" spiritueel muziek festival zeggen dat je met reizen schade aan de aarde doet..dat.valt ook niet in goede aarde. Het is prachtig. Vegan soya latte en heel de aarde overvliegen naar al die verbindende gatherings. "What do you mean? Ow footprint?" ""Nee koeien.. de aarde wordt opgewarmd door koeien" dat vliegen milleu vervuild? Ow yes chem trails. Daar willen ze dan wel aan. Maar dat de overheid ons willens en wetens vergiftigd ligt helaas dichtbij de waarheid.

Geplaatst door Bas van den Born

Schiphol dan maar de zelfde nacht uren dicht als de rest van Europa

Geplaatst door Frans

Dat vliegen zo belangrijk wordt gemaakt is een neoliberaal verzinsel. Wij als burgers moeten een vuist hiertegen maken en niet pikken dat onze gezondheid naar de kloten gaat door winstbejag,