Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol in de knel door plafond

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 329 
|
 telegraaf.nl (14-03-2017) 
Schiphol in de knel door plafond

Door Yteke de Jong

AMSTERDAM - Nederland dreigt rechtstreekse verbindingen met andere economische centra te missen doordat Schiphol aan het plafond komt.

Zo gaat een directe route naar Indiase Bangalore aan de neus voorbij van Schiphol. Jet Airways uit India, dat vorig jaar een basis opende op Schiphol, kan de miljoenenstad niet toevoegen, zo melden bronnen rondom de luchtvaartmaatschappij en diens partner KLM aan De Telegraaf.

Voor de BV Nederland zijn directe routes naar andere economische centra in de wereld belangrijk, dit levert €30 miljard op voor de economie. Bangalore is een grote IT-stad.

Schiphol komt dit jaar aan het maximum aantal van 500.000 vliegbewegingen. Bangalore zou de eerste bestemming die afvalt, die nog niet in het netwerk van de luchthaven zit. „Stilstand is achteruitgang voor een luchthaven”, zo stelt een bron bij Jet Airways.

Bij vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen zijn bezorgd over het slot op Schiphol. Qatar Airways vliegt sinds anderhalf jaar op Schiphol, maar wil graag uitbreiden met een tweede dagelijkse passagiers-en vrachtvlucht.

De luchtvaartmaatschappij is op dit moment aan het onderhandelen met Europa voor meer landingsrechten. Nu is er een koude douche, want er kan helemaal niet uitgebreid worden op Schiphol.

“Als dit betekent dat Nederland drie jaar op slot zou gaan, zou dat krankzinnig zijn”, zegt een hoge bron bij Qatar Airways tegen De Telegraaf.

De vereniging van luchtvaartmaatschappijen in Nederland, de Barin, zegt dat ze met alle gremia aan het onderhandelen is om een slot te voorkomen. „Dit kan niet waar zijn”, zegt voorzitter Frank Allard.

Schiphol is in de knel gekomen door de economische groei en door het zogeheten selectiviteitsbeleid te negeren. Dit beleid is 2013 afgesproken tussen het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de luchthaven en luchtvaartmaatschappij KLM.

Het houdt in dat het intercontinentale overstap- en zakelijke verkeer voorrang heeft op pretvluchten vanwege de beperkte capaciteit van de luchthaven. Schiphol heeft dit in de praktijk niet uitgevoerd. De deur werd wijd opengezet voor de prijsvechters in de afgelopen jaren, waardoor de schaarse capaciteit dire jaar eerder dan verwacht is opgebruikt.

Minister Dijsselbloem van Financiën heeft als aandeelhouder geprofiteerd van de hogere winsten. De nummer drie van de PvdA-lijst heeft Schiphol-directeur Jos Nijhuis onlangs een bonus gegeven die 30% hoger was dan het jaar ervoor. Dit terwijl de luchthaven nu geen kant meer op kan. Hier wil het ministerie niet op ingaan, zegt een woordvoerder tegen De Telegraaf.

„Er zijn afspraken gemaakt over hoe de beloning tot stand gekomen is. Gemaakte afspraken kom je na”, zegt de woordvoerder van Dijsselbloem tegen De Telegraaf. Omdat Nijhuis vanaf dit jaar in salaris omlaag gaat, is de lange termijn bonus uitbetaald. Daarom is deze nu hoger, aldus het ministerie.

In het Aldersakkoord uit 2008 is afgesproken dat Schiphol na 2020 weer kan groeien, mits er stillere vliegtuigen zijn. Die zijn er nu echter al, want onder meer KLM heeft de afgelopen jaren miljoenen gestoken in een stillere vloot.

Hoewel Schiphol de geluidswinst niet eerder wil inzetten, is echter wel een opening, zegt secretaris Johan Weggeman van de Omgevingsraad Schiphol. „Als één van de partijen vindt dat er een heroverweging plaats moet vinden, dan kan dit ingebracht worden.” Dat zou moeten komen van een nieuw kabinet en de luchtvaartmaatschappijen.

Vorige week maakte topman Michael O’Leary van de Ierse prijsvechter Ryanair al gehakt van het Schiphol-plafond. „We vliegen rond met de modernste vliegtuigen, die een stuk stiller zijn dan tien jaar geleden. Nederland doet zichzelf te kort.”

Luchtvaarteconoom Jaap de Wit stelt dat Schiphol herriemaken stimuleert. De Wit: „Dat is een perverse prikkel. Het beleid zou eigenlijk gericht moeten zijn om capaciteit vrij te spelen op de luchthaven op basis van al gerealiseerde geluidswinst.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl (14-03-2017)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Thijs

nou... ik weet niet hoor... maar die stillere vliegtuigen heb ik hier nog niet zien overkomen. Dat hele geluidswinstverhaal is een nog groter gesjoemel dan de diesels van Volkswagen.

Geplaatst door yvonne

Al die ' stille' vliegtuigen beletten mij maandenlang om in te slapen in het charter seizoen
Indien er problemen zijn vanwege een overvol Schiphol, stel ik voor dat die vluchten worden overgezet naar een vliegveld in Frankrijk. Dan maakt KLM nog steeds winst.
Daar zorgt een onafhankelijke comissie ervoor (dus geen deel van de overheid) dat de regels niet worden overtreden qua hoogte. Ook vliegt men weinig in de nacht.
Frankrijk kent ook geen vliegvelden die voor meer dan 50% in handen zijn van een regulerende overheid, zoals in Nederland. Duitsland en de UK trouwens ook niet.
Ik stel voor dat we Schiphol VERKOPEN. En wel met eerste opties voor de omwonenden wiens leefklimaat wordt verpest door de Luchthaven. Dan hebben we er ook nog een beetje voordeel van. En v.w.b. isolatie niet vasthouden aan een verouderde 20KE zone/maar gewoon mensen helpen die lijden onder de ' verminderde' geluidsoverlast van deze luchthaven.

Geplaatst door Thijs

Mee eens!

voor wat betreft die verouderde 20KE zone, gisteren een brief ontvangen van stichting leefomgeving schiphol. Er vind geen enkele vorm van erkenning, compensatie of ook maar iets van bevestiging van de toename van overlast in Heiloo, omdat het buiten de 20KE norm valt.

Nu ben ik benieuwd, wat is de criteria voor de 20KE norm? Wij hebben hier soms wel twee uur lang non-stop iedere minuut een vliegtuig op 600 meter hoogte, je kunt dan letterlijk geen gesprek meer voeren. Het gebulder laat ramen in kozijnen trillen. Is dat dan niet genoeg om te erkennen dat er hinder is?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

In Nederland ligt de macht bij de bedrijven en de overheid.
Dat is een 'dodelijke' combinatie voor de inwoners en het milieu.
Het resultaat is pure staatsterreur in de vorm van herrie / vervuiling en onveiligheid.

De Staat der Nederlanden schendt contineu artikel 21 van de Nederlandse grondwet.