Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol houdt politiek aan belofte: Lelystad Airport moet open

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 955 
|
 nporadio1.nl - 16-07-2020 
Lelystad_Airport_(aerial).jpg
Lelystad Airport Luchtopname
Credit: Supercarwaar

De politiek moet zich houden aan de gemaakte afspraak: Lelystad Airport moet in 2021 open. Dat zegt directeur Dick Benschop van Schiphol Group - waar ook Lelystad Airport onder valt, in 1 op 1. "Mijn boodschap aan Den Haag is: maak nou de politieke besluitvorming af. Alle voorwaarden zijn vervuld. Dan kunnen wij het vervolgens vanaf november 2021 gaan invullen en realiseren."

Benschop bestrijdt dat Lelystad Airport niet langer nodig zou zijn, nu er door corona veel minder gevlogen wordt en het de vraag is of het aantal vluchten snel terug is op het niveau van voor corona. "Lelystad is bedacht toen we op Schiphol 400.000 vliegbewegingen hadden (100.000 minder dan het huidige maximum, red.). Lelystad is nooit bedacht vanwege de omvang van Schiphol, maar vanwege de functie van Schiphol."

Schiphol wil zich meer concentreren op de rol van internationaal knooppunt. "Lelystad is voor de vakantievluchten", zegt Benschop. Daarom moet de luchthaven hoe dan ook open: "Ja, die functie is er gewoon."

Duurzaam Schiphol

Benschop wil met Schiphol toe naar een compleet klimaatneutrale luchtvaart: "Dat zouden we in 2050 gerealiseerd willen hebben. De luchthaven zelf willen we in 2030 volledig klimaatneutraal hebben." Benschop vindt dat de doelstellingen van 'Parijs' (het mondiale klimaatakkoord) ook moeten gelden voor de luchtvaart.

"Onze ambitie is om voorop te lopen op duurzaamheid. Daarvoor moeten we met hernieuwbare energie ons systeem gaan aandrijven, in plaats van met fossiele. Dat is niet eenvoudig. Het moet efficienter: zuiniger vliegtuigen, zuiniger vliegen - directe vluchten, plus nieuwe brandstoffen. De productie daarvan begint nu echt."

Vliegtaks

Benschop is niet blij met de kabinetsplannen voor het invoeren van een vliegtaks. Niet per definitie, maar omdat de belasting niet ten goede komt aan het milieu. "Wij zeggen: als je kosten hoger maakt, besteed de opbrengst dan aan vergroening. Maar dat gebeurt niet."

"Vliegen gaat sowieso duurder worden", stelt Benschop. En niet alleen door een vliegtaks. "Bijvoorbeeld ook door duurdere brandstoffen." En die vliegtaks? "Doe dat op een manier waarmee meteen de vergroening toeneemt." De Schiphol-directeur noemt als voorbeeld een bijmengverplichting, waarbij een deel van het totale verbruik uit hernieuwbare energie moet bestaan. "Zodat het ticket niet alleen duurder wordt, maar tegelijk de uitstoot minder."

Den Haag neemt de verkeerde maatregel, vindt Benschop: "Vliegen zal zeker duurder worden, maar doe dat op een manier waarop milieu het meest van profiteert. Nu profiteert niet het milieu, maar de schatkist."

Zie de video reportage via onderstaande link................

Bekijk bericht op "nporadio1.nl - 16-07-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Uit de video reportage, aan het begin.
Benschop knijpt zich in zijn arm om zichzelf wakker te schudden en het besef "is dit wel allemaal waar"
Om u uit uw droom te halen, bijna alles is een leugen. Daar hoeft u zich niet voor in uw arm te knijpen.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Schiphol is de goedkoopste luchthaven van Europa. Schiphol had dus zelf al aan fondsenwerving kunnen doen om de luchtvaart te verduurzamen.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

UITSPRAAK MET ENORME NEGATIEVE GEVOLGEN

Wanneer dit verzoek zou worden ingewilligd dan zou dat desastreus uitwerken voor het gehele woon- en leefklimaat:

1. Het energie equivalent in bio- en synthetische brandstoffen bij de geplande 600 - 800 duizend vliegbewegingen richting 2050 - naast alle voor verwarming, industrie en datacentra etc. nodige groene energie - zal al het resterend landschap en natuur wegvagen. Daarmee wordt meteen het zo belangrijk geachte vestigingsklimaat om zeep geholpen. Blijkbaar kan de door vooral Groen Links en PvdA gepropageerde "Nieuwe mens, de metromens" het dag en nacht uitputten van de complete habitat wel waarderen en kan de "ziektelast" flink omhoog.

2. Niet toevallig: vandaag eist de "Monster Alliantie" - noemt zich onterecht ook "NOVI Alliantie" van Bouwend Nederland, MEDEM projectontwikkelaars, NVM makelaars, G40 steden en Vereniging Eigen Huis op hoge toon het loslaten van nieuwe geluidsnormen verbonden aan de Omgevingswet. Dat de situatie rond luchthavens grote gebieden een "zeer slechte leefomgeving" oplevert mag van deze Alliantie geen belemmering zijn om zowel de plannen van PvdA CEO Benschop als het versoepelen van geluidsnormen te omarmen.

3. Tegelijkertijd laat het scp bureau van de overheid weten dat die hele corona crisis waarschijnlijk geen effect zal hebben op welke gang van zaken ook: economie, politiek, samenleving kunnen rustig op de hierboven geschetste weg voortgaan.

Zelden werd de burger zo om de tuin geleid door het huidige Kabinet en "stakeholders" daarvan als op vrijdag 17 juli 2020?

Geplaatst door klaar uit Oegstgeest

.......Benschop wenst dat de ander zich aan de afspraken houdt.......

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Benschop wil dat Schiphol zich concentreert op een rol als internationaal knooppunt. Om ruimte voor de eeuwige groei te maken moeten de vakantievluchten uitgeplaatst worden.

Tegelijk doet hij een loze belofte in de wetenschap dat de politiek hem daar niet op zal aanspreken: in 2050 zal de luchtvaart zich aan het doel van Parijs houden. Een loze belofte, want het is algemeen bekend dat de luchtvaart daarvoor moet krimpen.
Met groei is Parijs volstrekt onhaalbaar.

Mooie klinkende loze kreten, daar is hij goed in. Zou hij niet weten dat geen mens hem meer gelooft?

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Benschop wordt pas geloofwaardig als hij akkoord gaat met een harde CO2-reductietaakstelling voor de luchtvaart, zodanig dat deze in 2050 uitkomt op een uitstoot van 5% ten opzichte van 1990. De sector wil zsm terug naar business as usual ten tijde van 2019. Toen was de uitstoot ongeveer 250% van die in 1990. Om op 5% uit te komen moet de uitstoot elk jaar met 12% omlaag. Bij de "matige groei" van Benschop (1,5% per jaar) komt die taakstelling uit op 13,5% per jaar CO2-reductie. Zuiniger vliegen is een druppel op de steeds heter wordende plaat. Biobrandstof gaat het niet worden en synthetische kerosine is wat energiegebruik betreft zo duur dat de invoering alleen al krimp van de luchtvaart oplevert.

Laten we het kabinet uitnodigen om Benschop aan zijn woord te houden en de sector deze taakstelling op te leggen.

Geplaatst door V.O.S. uit Uitgeest, een door de luchtvaartsector getergde ge

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De sector heeft zelf vrijwel nog nooit een belofte naar de omgeving waargemaakt.
Werkelijk ongelofelijk hoe een grote schreeuwerd als de luchtvaartsector in Nederland alles voor elkaar kan krijgen ten koste van het leefgenot van vele duizenden mensen.
Ze gaan letterlijk over lijken (associeer het met de verspreiding van virusziekten zoals Corona).
Ze verwoesten de atmosfeer met hun uitlaatgassen.
Ze betalen geen belastingen, u en ik betalen ons scheel.
Ze klagen bij elke scheet die dwars zit, Den Haag suf.
Ze maken het de bewoners die juist recht van klagen hebben, bijna onmogelijk om nog hun recht te halen, Bas is nodeloos irritant opgezet om het melden maar zo moeilijk mogelijk te maken.
Ze kunnen niet tegen zelfreflectie, blijven op de oude weg doorgaan tot de hele planeet naar de klote geholpen is, enkel voor het geld.

Het is werkelijk niet normaal hoe een dag als bijvoorbeeld vandaag wordt verpest door de vele zwaar vervuilende herriebakken die overvliegen alsof er helemaal geen Corona-Crisis bestaat.
Zo arrogant kan de sector zich opstellen onder de paraplu van de Nederlandse Staat.

Stem niet op de VVD of welke luchtvaartsector-minnende partij dan ook.
Zij zijn de ware schuldigen aan de snelle verspreiding van Corona en onbehoorlijk bestuur.

Stem op de partij voor de dieren.



Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Gaat Schiphol nu eisen dat iemand zich aan een belofte houdt......