Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol heeft meeste directe verbindingen

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 477 
|
 NRC 
Schiphol heeft meeste directe verbindingen

De rijen zijn lang, maar luchthaven Schiphol is uitstekend verbonden met de rest van de wereld.

Door onze redacteur Mark Duursma
Amsterdam.

Schiphol is de Europese luchthaven met de meeste directe verbindingen. De luchthaven neemt de koppositie dit jaar over van Londen Heathrow. Gerangschikt naar het wereldwijd best verbonden knooppunt dan staat Schiphol op plek twee, na Frankfurt.

Dat blijkt uit het Airport Industry Connectivity Report 2017 , dat deze dinsdag wordt gepubliceerd door Airports Council International (ACI), de brancheorganisatie van luchthavens. ACI Europe werkte samen met SEO Economisch Onderzoek Amsterdam.

Het aantal bestemmingen dat direct of met één overstap kan worden bereikt is belangrijk voor het vestigingsklimaat en de economie van een land. Schiphol dankt de nieuwe koppositie aan 4.861 directe vluchten per week. Vanaf Amsterdam vliegen 111 luchtvaartmaatschappijen rechtstreeks naar 322 bestemmingen.

Cruciaal voor Schiphol is het netwerk van KLM. De topvijf van best verbonden luchthavens wereldwijd telt drie knooppunten van KLM en partners. Naast Schiphol gaat het om Parijs Charles de Gaulle (thuisbasis van Air France) op nummer 4 en Atlanta (basis Delta Air Lines) op nummer 5.

Het onderzoek schetst hoe maatschappijen zich de laatste tien jaar hebben ontwikkeld.

De Golfmaatschappijen Emirates, Etihad Airways en Qatar Airways lijken de Europese maatschappijen te verdringen op indirecte vluchten van Europa naar Azië en Australië. Sinds 2007 ging hun marktaandeel van 5 naar 19 procent. Steeds meer passagiers stappen over in Dubai, Abu Dhabi of Doha. Het marktaandeel van Air France-KLM, Lufthansa Groep en IAG (British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus) daalde in die periode van 61 naar 42 procent.

Terwijl het martkaandeel daalde, steeg echter het aantal indirecte vluchten van Europese maatschappijen naar Azië en Australië ook, met 20 procent. Air France-KLM zag zelfs een toename van 38 procent. De scheefgroei tussen KLM en Air France is volgens de onderzoekers bepalender voor het aantal routes naar het oosten dan de opkomst van de Golfmaatschappijen. Het aantal directe vluchten naar Azië en Australië nam toe vanaf Schiphol, maar daalde vanaf Charles de Gaulle.

In de discussie over drukte op Schiphol verwijt KLM de luchthaven te veel budgetmaatschappijen te hebben toegelaten, die weinig bijdragen aan het netwerk. Het onderzoek bevestigt de sterke aanwezigheid van prijsvechters op Schiphol.

Op Schiphol nemen de budgetmaatschappijen 21 procent van de directe vluchten voor hun rekening, verreweg de hoogste score van de grote luchthavens. In Londen is het 2 procent, in Frankfurt 4 procent.

Bekijk bericht op "NRC"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Wie heeft de grootste?
NL het afvalputje van de wereld. Met dank aan de politiek en die sukkels van Schiphol.

Geplaatst door Jos

" De luchthaven neemt de koppositie dit jaar over van Londen Heathrow. "

So what. Bij Londen hebben ze 5 luchthavens. Zoals City gespecialiseerd op zakelijk verkeer en Gatwick op low cost vluchten. Een overvol Schiphol is slecht voor de reizigers en de omgeving.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

, Schiphol heeft de meeste directe verbindingen ,

Sluit naadloos aan bij het aggresieve beleid van de Schipholgroup.
Geen kwaliteit, maar kwantiteit.
Schiphol is verworden tot een pretvlucht-luchthaven.


Geplaatst door marianne

Met alle transities in de wereld of behoren we te zeggen global village, zitten we heden met geen nieuw kabinet. Werkelijk stuitend wat er ( on ) zichtbaar wordt uitgevreten door de partijen en het als maar weer hetzelfde terugkerende gemekker van de onnozelen met dezelfde zinnen aan te horen. Straks komt Mijnheer Rutte weer met de boodschappen van de G20, nog meer afbouwen kunst- en cultuur, nog meer afbouwen " éducation permanente ", nog meer afbouwen huur- en koopwoningen, nog meer afbouwen vrijheid van meningsuiting,nog meer afbouwen richtlijnen van de nog steeds verrotte bancaire wereld, nog meer afbouwen regels op alle vliegvelden, nog meer stimuleren ongelofelijke vlieghinder, vermeerderen van fijnstof, vermeerderen van COPD, hartziekten, kleine- en grote gemeenten die van de corruptie- en belangenverstrengeling als drap het moeras in glijden. Zie om u heen.
Wat is Politiek, kort door de bocht : het Algemeen belang dienen. Er is niets meer van over. Algemeen belang is de zogenaamde machtigen kietelen. De z.n. machtigen, zie je nu ook oud, krom aan de arm van hun partner dan wel stevig over de supermarktkar schuifelen Gelijk alle levenden. Er is geen klasse maar individueel leven. Laten we eens een keer zeggen dat bv de liberale- of semi- liberale politieke partijen een "grote narcistische klont van eigenbelang" is, die niets willen en doen, voor grote groepen bewoners. Niets, niets, niets. Ken ze uit het verleden en nu zie je ze als verwarde hanen- en ingedeukte kippen door dorp en stad lopen. Bewondering voor Jesse Klaver, Naomie Klein, Burgemeester van de Laan, Hugo Borst, Macron, Merkel e.a. Diepe bewondering omdat ze de gave hebben door te breken in andere denkrichtingen.
In Nederland zit de Politiek nog steeds geitenkeutels te tellen omdat ze denken dat het eigenlijk koperen centen zijn.
PvdA gaat toch meedoen met de deze politieke gehandicapten regering. " Mind my words".
En scenario uitgeprint met nietjes.

Geplaatst door Michiel

Rutte is op reis naar Polen. En in de race om misschien wel Tusk in de EU op te volgen. Hij is goedgebekt en een uiterst gladde aal. Hij hoort dus juist daarom in die beerput Brussel thuis. Voor zijn toekomstige beleid zijn drie dingen uit zijn commentaar op te maken. Meer Europa, meer Europa en meer economische groei. Dus zal onder Rutte III de terreur van onze parel in de Haarlemmermeerpolder niet afnemen maar eerder toenemen. Ik heb het al meer gezegd, deze ontwikkeling houden we niet tegen. De gevestigde orde en haar zakenvrienden hebben de boel onder controle. Er is inderdaad kans dat de PvdA weer instapt, Asscher wil niet, want die is als Minister van Sociale Zaken volkomen mislukt. Samson zou wel eens op Milieu terecht kunnen komen. Maar ingebed in de conservatieve fracties van VVD en CDA aangevuld met de draaikonten van D66 geef deze ex Greenpeacer en kernfysicus heel weinig kans om echt progressief milieubeleid te maken. De huidige PvdA Staats gedoogt Schiphol gewoonweg en miskent de belangen van de omwonenden.
Het is aldus wachten op de grote klap die ik hierbij voorspel. Het faillissement en de ondergang van het financiele systeem in het Westen. Te beginnen in de V.S. en daarna over de rest van de wereld. De laatste 10 jaar werd dit uiterste corrupte, neoliberale systeem omhoog gehouden door het uit dunne lucht bijdrukken van geld door de centrale banken. De welvaart, wo. ongebreidelde groei van de gesubsideerde luchtvaart werd eigenlijk mogelijk gemaakt met gratis geld. Het bijna failliete AF-KLM werd gered met lage rente kredieten van de too big to fail banken als ING en ABN. Maar dat systeem heeft zijn langste tijd gehad. Hopelijk loopt de overgang naar een duurzamere, kleinschaligere, minder geglobaliseerde samenleving zonder ernstige conflicten. En keert de rust in onze leefomgeving terug.

Geplaatst door Marianne

Michiel, dank voor het verhaal en de feiten, het feit dat de neo- liberale hap instort en steeds meer duidelijk is geworden dat feitelijk de banken en zijn meelopers de burgers hebben opgelicht, de schulden hebben ingejaagd en afhankelijk hebben gemaakt van dezelfde frauduleuze organisaties en politici. Ach, nogmaals ik heb niets toe tevoegen aan uw verhaal. U heeft het scherp verwoord en het is schrijnend dat deze boeven nogsteeds mega- subsidies krijgen, niet de wetenschap, niet de groene energie, niet de troostende beeldende kunsten, literatuur, zieken, ziektekosten etc. Draghi met zijn weerzinwekkend beleid en zijn klaplopers van Goldman Sachs etc.
Door en door rot stinkend naar oude lijkengeuren in dorp en stad.Geen frisheid, maar de opkomst, de borrelende energie vanuit alle culturen van jongeren, volwassenen en ouderen wordt verfrissend inderdaad door veel burgers omarmd.
Hopen maar, ben bezig via een advocaat wat we kunnen doen. Milieudefensie maakt een goede zet, door schone lucht te eisen.

Geplaatst door Thijs

@Marianne: Mocht het lukken om via een advocaat te achterhalen wat we kunnen, laat dat dan alsjeblieft hier weten! Ik kan me voorstellen dat er veel verschillende ervaring nodig zal zijn om dit aan te pakken, wie weet willen meerdere mensen hier op deze site daar een bijdrage aan leveren! Als er iets is wat binnen mijn kennis en kunde past dan ben ik natuurlijk bereid er aan mee te werken!

Geplaatst door Marianne

Michiel, ik zal het zeker laten weten op deze site. Volgende week hebben we een afspraak.
Wil het liefst via het Europese Hof doen maar ook via een Rechtbank in een Europees land.

Als herinnering en waaarneembare ervaring hebben wij ooit een Geluidshinderspecialist ingeschakeld ( 2006 ) die bekend stond via een wethouder ( foutje van mezelf ) achteraf. Op het moment dat hij zijn geluidsinstrumenten had geplaatst bleek dat de Polderbaan minimaal werd gebruikt vanwege herstel. Conclusie niet boven de geluidshindernorm. Later belde dit heerschap op om te vrageen of ik tevreden was:" Neen, u heeft verrichtingen gedaan in een periode dat er weinig overvloog". Nooit meer wat van gehoord alleen het antwoord:" ooh".
Naast deze stimulerende actie stonden 2 boertige buurvrouwen- Noord- Hollanders te lachen om de gevoelige geluids-paal die midden in de tuin stond. Het gevoel van verraad was groot, maar de onnozelheid wint niet van een beetje rationeel denken.
De advocaat en andere advocaten via verzekering gaan aandacht geven aan dit onderwerp

Geplaatst door Marianne

Thijs, ik zal je zeker op de hoogte houden.Foutje in naam. Mijn verontschuldiging.
Ach, ja net zoals in mijn jeugd dat ik de naam heb gebruikt tegen een jongere broer van mijn oudere lievelingsbroer. Schame oh, schame

Geplaatst door Michiel

Nog even terugkomen op de informatie door Tjeenk Willink in Den Haag nu de PvdA afgehaakt is. De gladde aal Rutte spreekt nu van "verbinden" van het motorblok en CU. "Levensbeeindiging" voor de fractie van CU bedoelt ie? "Verbinden" betekent zoiets als "niet menen". Dat heeft de gladde aal bewezen tussen 2012-2016 en leidde tot de ondergang van Samson's salon socialisten. Want het beleid van de rechtsen in het CDA en VVD is gewoonweg meer economische groei, meer nationalisme inclusief dienstplicht en op school het volkslied zingen, meer demonisering van Rusland en Iran, meer wapenwedloop en ongebreidelde groei van het verkeer te weg, te water en in de lucht. Terwijl de lonen in dit land niet stijgen, de spaarrekeningen op 0% rente staan, de aandelenbeurzen met subsidie van Draghi tot in het Walhalla stijgen, de bonussen van de CEO's (Nijhuis...) weer in de lift zitten, is het totale plaatje voor Rutte III duidelijk. Geen significante verandering in beleid wat betreft klimaat, leefomgeving, hinderbestrijding, sociale zorg voor ouderen en jeugd en een eerlijke verdeling van de middelen.
Schiphol krijgt gewoonweg vrij baan van I&M, zoals de iron lady Schultz op de weg de bovengrenzen van de uitstootnormen opzocht om b.v. 130 km/uur mogelijk te maken. En natuurlijk de stress, hartklachten, slaapstoornissen, die indirect met het continue bombardement van prijsvechter herriemakers samenhangen. Wij kunnen hiervan weer met jullie meespreken de afgelopen dagen.
Hou rekening dat op het dossier Schiphol ook landsadvocaten van de overheid ingezet kunnen worden ivm. het "algemeen belang". Uit ervaring weet ik, dat je als burger VOLKOMEN kansloos bent in de rechtszaal. Ze huren de duurste advocaten in met het doel de opstandige burgerij weg te vagen. De vraag is of aan het Europese Hof überhaupt interesse zal bestaan voor ons lokale probleem. Wel proberen, maar hou rekening met forse tegenslagen.
Eerst maar eens proberen ons landelijk te formeren, dan landelijk protest op Schiphol en Den Haag. Hoe massaler de opkomst, des te groter de vuistslag in het gezicht van deze corrupte, neoliberale politiek. Macht van het grote getal zullen we maar zeggen.

Geplaatst door Peter

In goede tijden wordt groei van Schiphol en de luchtvaartsector geen strobreed in de weg gelegd, in slechte tijden gaan echter alle subsidiesluizen open en is voor milieu en hinder geen enkel oor, want dan gaat de economie simpelweg volledig voor.

De groei van Schiphol en de luchvaartsector kan alleen maar stokken door een Big Bang en zal vervolgens instorten. Het zal beginnen met een zwarte zwaan en vervolgens onomkeerbaar zijn.

Geplaatst door Michiel

Die zwarte zwaan is snel aanstaande. Na Onafhankelijkheidsdag in de V.S. is hun Treasury door haar geldreserves heen. Wettelijk mag men sinds 15 maart j.l. geen geld meer op de kapitaalmarkt lenen vanwege het schuldenplafond dat onder Obama op 20 biljoen dollar is vastgelegd. En de chaos in de grootste schuldeneconomie ter wereld zal kunnen losbarsten. "Dollar is our currency and your problem" is dan definitief voorbij. Overgewaardeerde aandelenbeurzen (waarop vele luchtvaartmij's genoteerd) en kapitaalmarkten gaan schoksgewijs het ravijn in.
Resultaat van 30 jaar corrupt neoliberalisme en centrale banken geld manipulaties. De overcapaciteit in vele sectoren inclusief de luchtvaart zal weggevaagd worden. Technisch failliete maatschappijen als AF-KLM en vele wankele prijsvechters zullen geen bestaansrecht meer hebben. En de accountant met de meeste directe verbindingen wordt accountant van de lege gates. De vrije markt laat haar ware gezicht zien en zal schoon schip maken. Om een nieuwe take off te kunnen maken.




Geplaatst door Peter

Michiel,
In essentie ben ik het met je eens.
Timing van een zwarte zwaan of een ander event is m.i. niet te doen.
Dat zeggende hebbende zijn we wel waarschijnlijk al ruim overdue..dus de klok tikt.

Wat is jouw achtergrond als ik vragen mag?
Eventueel offsite is ook een optie trouwens.

Groet P

Geplaatst door Michiel

Peter, mijn achtergrond is industrie, engineering, innovatie.
Ik realiseer me dat ik Schiphol in een breder kader wilde plaatsen en anderen hierover te informeren en bewust te maken. N.l. de op stompzinnige groei gebaseerde geliberaliseerde economie die door geld manipulaties in stand gehouden wordt. De burger/werknemer staat allang niet meer centraal in dit systeem, maar wordt eerder opgeofferd voor bovengenoemd doel. Het is een politieke/economische wijze van handelen die in dit tijdsgewricht de boventoon voort. Maar ook weer op zijn retour is.
Maar om te voorkomen dat teveel van dit soort "off topic" op deze site terecht komt is het beter om deze discussie in te perken. En ons te richten op de feitelijk voor ons van belang zijnde zaken: geluidsoverlast, fijnstof, (lokale) klimaatsverandering, nachtvluchten, gezondheidsrisico's, ligging van aanvliegroutes qua hoogte en richting, aanvliegmethoden (glijvluchten, e.d.) en vooral het nastreven van een acceptabel plafond van het aantal vliegbewegingen per jaar over dit dichtbevolkte land. Opbouwen van een gehinderden netwerk naast de ORS. En wat is de toegevoegde waarde in economische zin van een Schiphol als primaire hub in het internationale netwerk of als lokale europese luchthaven (dus minder directe verbindingen etc.) En hiermee samenhangend de maatschappelijke opgave om te komen tot een duurzame economie die uiteindelijk onontkoombaar is. Groet,