Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol heeft Lelystad snel nodig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 888 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0633.jpg

Door Frans van den Berg

HAARLEM - Als de afgelopen weken aan de Alderstafel een ding duidelijk is geworden, dan is dat volgens Schiphol-directeur Jos Nijhuis wel dat vliegveld Lelystad echt nodig is. ,,Dat veld moet echt in 2018 gereed zijn. De aanbesteding zijn we al begonnen. Er zijn echt voldoende partijen die daarheen willen.
Daarbij richten we ons vooral op partijen die we van Schiphol willen verleiden om naar Lelystad te gaan. Dat is echt hard nodig'', stelt Nijhuis donderdagmiddag vast na afloop van de installatie van de Omgevingsraad Schiphol. Daarin zijn de Alderstafel en het overlegorgaan Cros opgegaan.

De afgelopen weken is alles op alles gezet om het laatste pijnpunt uit het Aldersakkoord op te lossen, zodat alle afspraken over gebruik en hinder nu in wet- en regelgeving worden vastgelegd. Het gebruik van vier start- en landingsbanen tegelijkertijd was dat probleem.

Verleiden
Door het akkoord mag dat nu 80 in plaats van 60 keer per dag bij calamiteiten en bij normaal gebruik 40 keer. ,,Inderdaad is het probleem dat in de pieken in de zomer ook veel vakantievluchten zitten. Dat is nu net die groep die we willen verleiden om naar Lelystad te verhuizen. Dan kunnen netwerkmaatschappijen als KLM nog verder groeien'', licht Nijhuis toe.

Dat daardoor de luchthaven tot 2020 niet mag doorgroeien naar 510.000 maar naar 500.000 vluchten is een compromispunt waar Nijhuis mee kan leven. ,,Draagvlak is belangrijk. We zijn ons bewust van het feit dat luchtvaart ook overlast geeft.''

Tijdens de bijeenkomst sprak staatssecretaris Wilma Mansveld haar dank uit aan bewoners, luchtvaartsector en bestuurders over het bereikte akkoord. ,,Je kan het gepolder noemen, maar ik ben er een warm voorstander van. Voor 2006 bestookten partijen elkaar alleen met rechtszaken. Die situatie mag nooit meer terugkomen.''

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

In de Telegraaf van vandaag (30-01-2015) is een reactie van een bewoner uit Hoorn geplaatst
welke mij toch een beetje steekt. De reactie is geplaatst naar aanleiding van de publicaties in
de Telegraaf over Schiphol en de herrie en vervuiling die de luchthaven genereert.
De opmerking van de inwoner van Hoorn luidt: als je er last van hebt, moet je maar niet bij Schiphol gaan wonen.
Het ontbreekt de inwoner uit Hoorn of aan: realiteitszin of aan hersencellen.

Want zijn de inwoners uit Lelystad ook bij Schiphol gaan wonen?
En alle andere plaatsen? Die voorheen nooit tot nauwelijks vliegtuigherrie kenden?
Nee, Schiphol is duidelijk naar al die plaatsen toegekomen op een wel heel negatieve wijze!

Nu ook Lelystad opgaat in de grote waanzin die Schiphol heet, wens ik de inwoners van Hoorn toch echt geen vliegtuigherrie en vervuiling toe!

Geplaatst door Jan Griese

@VOS : Vele malen registreer ik dit soort hersenloze opmerkingen. I.Q 80 ? Niet gehinderd door enige kennis van zaken... zonder solidariteit. Als je dit soort lieden in levende lijve ziet en meemaakt betreft het vaak armetierige neurotisch figuren.

Geplaatst door polderbewoner

Beste V.O.S.,

U heeft helemaal gelijk in wat u schrijft, de meeste mensen hebben niet gekozen om onder deze bak herrie te wonen rond Schiphol. In de dorpen rond Lelystad Airport heeft ook niemand er voor gekozen om onder of naast een vliegroute te wonen. Bewoners worden voor een voldongen feit gesteld. Het is te schunnig voor woorden dat Mansveld blijft volhouden dat ze dol is op het gepolder, terwijl ze dondersgoed weet dat bewoners telkens buitenspel worden gezet via de Alderstafel.

De gang van zaken rond Lelystad Airport is schandalig. Gesjoemel met onderzoek, tegenstanders die buitenspel worden gezet, en de voortdurende propaganda van de alderstafel, schiphol, gemeente Lelystad, provincie en het Ministerie. Het is alleen maar te hopen dat de verantwoordelijke partijen (met name pvda) op 18 maart flink worden gestrafd,

Schiphol gedraagt zich telkens als rupsje nooitgenoeg. De 80 x 4 banen op Schiphol is nog niet goed en wel binnen, de inkt nog niet droog, en Nijhuis gaat weer verder met Lelystad Airport. De argumentatie klopt niet en het deugt niet. Afspraken worden niet nagekomen, en het akkoord is geen knip voor de neus waard. Enige manier om dit te stoppen is door bewoners bij elkaar te brengen. Lelystad, Eindhoven en Schiphol, alle bewoners samen tegen deze ziekte, dit gezwel, voorgezeten door glijmiddel Hans Alders, bewerkt door het Ministerie en Schiphol.

De propagandamachine werkt op volle toeren, het moet en zal lijken dat schiphol bewoners tegemoet komt en er minder vluchten komen tot 2020, maar gelukkig zien steeds meer mensen dat de prognoses van schiphol niet deugen en dat ze zelf ook al lang wisten dat die 510.000 in 2020 onhaalbaar was. Saillant, in 2008 sprak Alders nog over 580.000 in 2020 en op deze bizarre voorspelling is de luchtvaartnota gebaseerd.

Ook de partijen, vvd met Ton Elias die telkens beweert dat bewoners er zelf voor kiezen, en dat schiphol vooral moet groeien, maar ook mevr. Kuiken, Leenderts, Talsma, of wie dan ook van de pvda, die geen hand uitsteken naar bewoners die er niets aan kunnen doen dat hun huis en woongenot door schiphol wordt verziekt.

Nog maar niet te spreken over de gevaren voor de gezondheid. Op lange termijn schadelijker dan de aardbevingen in Groningen door de NAM.