Schiphol Group boekte flinke vervoersgroei op luchthavens
AMSTERDAM (Dow Jones)--In 2014 reisden een recordaantal van 55 miljoen reizigers via Amsterdam Airport Schiphol. Dat is een groei van 4,6% ten opzichte van 2013. Daarmee realiseerde de Nederlandse thuishub van Air France-KLM (AF.FR) een grotere groei dan de grote concurrenten Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle en Frankfurt Main. Deze voorlopige cijfers maakte CEO Jos Nijhuis van Schiphol Group maandag op de jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst bekend.
Het vrachtvolume nam met 6,5% toe tot 1,6 miljoen ton.
Ook op de regionale luchthavens van Schiphol Group was er groei. Van Eindhoven Airport maakten in 2014 3,9 miljoen reizigers gebruik, een groei van 16% ten opzichte van 2013. Rotterdam The Hague Airport verwelkomde zo´n 1,7 miljoen reizigers, een groei van 6,1% ten opzichte van 2013.
Het aantal bestemmingen voor passagiers vanaf Schiphol bleef in 2014 gelijk aan dat van 2013, namelijk 297. Het totaal aantal bestemmingen, dus inclusief vracht, was in 2014 317, een lichte daling ten opzichte van 2013.
Nijhuis gaf aan in 2015 opnieuw een lichte groei in zowel vracht als reizigers te verwachten. De afhandelingstarieven van Schiphol voor de luchtvaartmaatschappijen gaan in 2015 met 7% omlaag, aldus de CEO.
Hij pleitte er verder voor de mainport rol en bereikbaarheid van Schiphol te versterken, onder meer door het doortrekken van de Nood/Zuidlijn tot aan Schiphol. \"De Mainport Schiphol zit te wachten op een extra directe ov-verbinding met de stad Amsterdam\", zei hij.
Hij pleitte verder voor intensivering van de samenwerking met home carrier KLM \"Een sterk Schiphol kan niet zonder een krachtig KLM\", zei hij.
Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst
Geplaatst door V.O.S.
Jos Nijhuis heeft eveneens geen enkele affiniteit met de omwonenden.
Hij denkt slechts aan zijn salaris, die met al die vervuilende en herrie makende kisten die Schiphol aandoen, wordt gewaarborgd.
Dat de grens van het acceptabele reeds lang gepasseerd is, interesseert hem helemaal niets.
Omwonenden, die zijn maar lastig in de ogen van de ceo.
Een goede buur zijn voor omgeving kost geld, dus dat kan niet in de beleving van de Schiphol baas. Deze instelling kan ook makkelijk worden geëtaleerd, met de politieke steun uit Den Haag!
Dat er inmiddels zo vele doodziek zijn of aan het worden zijn, van de vervuiling en herrie die de exorbitante aantallen vliegtuigen genereren, laat hem en politiek Den Haag volkomen koud!
Hufterig / asociaal gedrag anno 2015......
Wanneer is die graaicultuur nu eens eindelijk afgelopen?