Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol groeit uit zijn voegen, wat nu?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1353 
|
 binnenland.eenvandaag.nl 
tb_vliegtuig_PH-BGF.jpg

Verslag Erik van Prooijen. Redactie Joyce Boverhuis

Een kwestie waar het komende kabinet zeker mee te maken krijgt: de toekomst van Schiphol. In 2020 verloopt de afspraak tussen de Nederlandse overheid en de luchthaven. Die afspraak uit 2008 luidt: 500.000 vliegbewegingen maximaal per jaar en de geluidsoverlast moet met 5 procent omlaag. Mag Schiphol na 2020 verder groeien? Of moet het akkoord worden open gebroken? Het plafond van 500.000 is nu al bijna bereikt.

Voor luchtvaartadvocaat Jochem Croon is het duidelijk: als we als BV Nederland willen groeien, moet Schiphol de mogelijkheid krijgen om al vóór 2020 meer vluchten te kunnen uitvoeren. De vliegtuigen zijn in een paar jaar ook stiller geworden. Omwonenden ervaren desondanks veel hinder en zijn mordicus tegen een uitbreiding.

EenVandaag brengt de scenario’s in kaart. Naast omwonenden spreken we met luchtvaartadvocaat Jochem Croon en Lorike Hagdorn, lid bij de Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur. De Raad ziet ruimte voor groei van Schiphol, maar adviseert in groeiplannen niet voorbij te gaan aan waardes die steeds belangrijker worden: natuur en woonomgeving.

Vanavond, maandag 27 maart, om 18:00 uur op NPO 1 - De uitzending ziet u hier.

Bekijk bericht op "binnenland.eenvandaag.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@ De vliegtuigen zijn in een paar jaar ook stiller geworden. @

De sector is behalve kampioen in vervuilen / herrie maken, ook nog eens kampioen in liegen.
De meeste toestellen gaan ongeveer 30 jaar mee in het spel.
De meeste airline´s hebben jaren de hand op de knip gehouden v.w.b. het vervangen van de toestellen voor nieuwe generatie-toestellen.
Het is een enorme kapitaalvernietiging indien de sector ´even´ nieuwe toestellen koopt.
Het zijn geen broodjes......
Dat kan dus slechts gefaseerd.
En niet in een paar jaar!

Bovendien doet de enorme toename van het aantal vliegbewegingen, de ´verminderde´ herrie de das om.
Dat weet de sector natuurlijk ook.
Eerlijk zijn, daarin is de sector een echte verliezer!

Dat Schiphol uit zijn voegen barst, wist men in de jaren ´60 van de vorige eeuw al.
Door slecht beleid, geldzucht en onvoldoende empathie, heeft Schiphol al decennia lang de boot afgehouden om een oplossing te zoeken voor de exorbitante herrie en vervuiling die het nu produceert.
Een mogelijke oplossing is nog steeds een kunstmatig eiland voor de kust, op voldoende afstand zodat er vrijwel geen overlast wordt ondervonden.
Of veel en veel minder vliegbewegingen.
Dat zie ik door de geldzucht, helaas niet gebeuren.

We wonen met 17 miljoen zielen in een delta, waar ook dieren wonen, zoals ganzen, die dieren waar de Schipholgroep zo´n hekel aan heeft en ze het liefst dood.
Die dieren zullen ze waarschijnlijk ook op een eiland voor de kust tegen gaan komen, dus dat is weer een reden minder om het niet uit te voeren.
Van die 17 miljoen mensen wonen er vele in het westelijke deel van dit kleine land.
Laat daar nu net Schiphol liggen die het leven dag en nacht verziekt voor de vele mensen, die niet zomaar kunnen verhuizen.

Dus het motto deze zomer van de Schipholgroep luidt: we komen naar je toe deze zomer!
Wat nemen we voor je mee?
Exorbitante herrie en vervuiling!

Geplaatst door Anoniem

Eerst gaat Schiphol alle klein vliegvelden in heel Nederland uitbreiden, en een nieuwe terminal openen. Rond 2030 opening 2e kaagbaan en als dan heel Nedeland onleefbaar is vanwege vervuiling en Herrie gaan ze ook een eiland aanleggen in zee in de tussentijd houden ze iedereen zoet met meldpunt Bas en zogenaamd een luisteren oor, maar er word helemaal niets en helemaal niets aan gedaan (overheid zit hier bij in en hebben dit al heel lang op het programma staan), en dan heet het geen (Neder) land meer maar Schipholland!

Geplaatst door anoniem

luchtvaart journalist,luchtvaart econoom,en dan nu de luchtvaart advocaat, Mooie titels!

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@ V.O.S. : GROOT gelijk VOS, Leugenaars en manipulators zijn het.. ! En uiteraard Graaiers . Het gaat dus niet om de gewone schiphol medewerkers, MAAR om de Beleidsmakers aan de top,
Met giga bonussen , En een zeer conservatief bedrijf als de LVNL ... Wel worden de gewone medewerkers gebrainwasht ,... Als zou het om hun baantje gaan . Net als in veel zorginstellingen: WEG met de vele Managers ...

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Schiphol door blijven groeien? Dijksma was onlangs bij de opening van het "outdoor experimenterende" klein zakenvliegtuigen bolwerk Twente. De Twentse politiek gelooft in dit lokale (totaal onrendabele) groeiwonder. Gesteund door een lofrede van deze gevestigde orde PvdAdieu coryfee Dijksma. Moeten de CEO's van onze multi's maar daarheen naast wat hobbyende zweefvlieg enthousiastelingen? Bullshit.
Waar het om gaat is de economische fundamenten die de groeiverslaving van o.a. de luchtvaart mogelijk maakt. De meeste grote luchtvaartmaatschappijen zijn eigenlijk bijna failliet, ze liggen aan de levenslijn van krediet verstrekkers uit de too big too fail (lees Big Bank) categorie. De prijsvechters overleven op flinterdunne marges en moeten het hebben van marktaandeel dat ze van elkaar en de grote jongens pikken. Door op onderhoud, cabine service en personeelskosten te bezuinigen redden het nog eventjes. Dit hele systeem stikt van de schulden, 150 biljoen dollar groot op deze aardkloot, en wordt levend gehouden door de corrupte centrale banken in de EU, US, China en Japan. De rente is in 5000 jaar nog niet zo ultralaag, KLM etc kunnen tegen bijna 0% lenen om hun verpieterende business modellen in de lucht te houden. En spaarders moeten bijna betalen om een spaarrekening te hebben.
En dan is er nog het faillissement van de politiek, democratie, participatie maatschappij. De groeiverslaafde carriere heren en dames in de kaasstolp Den Haag en elders. Ze moeten wel, want "groeien" is een must om erbij te horen. Klimaat en kwaliteit van leven spelen in de praktijk stomweg geen rol. Maar de grote scheuren in dit criminele neoliberalisme en casino kapitalisme zijn reeds zichtbaar, mits je de schaduw literatuur weet te vinden. En niet de corrupte Big Mediamet hun gemanipuleerde nieuws tbv. de politieke en economische elite gelooft. Dan gaan je ogen open en weet je dat dit systeem op zijn laatste benen loopt en in haar eigen zondvloed gaat verzuipen.