Schiphol groeit uit zijn voegen, wat nu?
Verslag Erik van Prooijen. Redactie Joyce Boverhuis
Een kwestie waar het komende kabinet zeker mee te maken krijgt: de toekomst van Schiphol. In 2020 verloopt de afspraak tussen de Nederlandse overheid en de luchthaven. Die afspraak uit 2008 luidt: 500.000 vliegbewegingen maximaal per jaar en de geluidsoverlast moet met 5 procent omlaag. Mag Schiphol na 2020 verder groeien? Of moet het akkoord worden open gebroken? Het plafond van 500.000 is nu al bijna bereikt.
Voor luchtvaartadvocaat Jochem Croon is het duidelijk: als we als BV Nederland willen groeien, moet Schiphol de mogelijkheid krijgen om al vóór 2020 meer vluchten te kunnen uitvoeren. De vliegtuigen zijn in een paar jaar ook stiller geworden. Omwonenden ervaren desondanks veel hinder en zijn mordicus tegen een uitbreiding.
EenVandaag brengt de scenario’s in kaart. Naast omwonenden spreken we met luchtvaartadvocaat Jochem Croon en Lorike Hagdorn, lid bij de Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur. De Raad ziet ruimte voor groei van Schiphol, maar adviseert in groeiplannen niet voorbij te gaan aan waardes die steeds belangrijker worden: natuur en woonomgeving.
Vanavond, maandag 27 maart, om 18:00 uur op NPO 1 - De uitzending ziet u hier.
Geplaatst door V.O.S.
@ De vliegtuigen zijn in een paar jaar ook stiller geworden. @
De sector is behalve kampioen in vervuilen / herrie maken, ook nog eens kampioen in liegen.
De meeste toestellen gaan ongeveer 30 jaar mee in het spel.
De meeste airline´s hebben jaren de hand op de knip gehouden v.w.b. het vervangen van de toestellen voor nieuwe generatie-toestellen.
Het is een enorme kapitaalvernietiging indien de sector ´even´ nieuwe toestellen koopt.
Het zijn geen broodjes......
Dat kan dus slechts gefaseerd.
En niet in een paar jaar!
Bovendien doet de enorme toename van het aantal vliegbewegingen, de ´verminderde´ herrie de das om.
Dat weet de sector natuurlijk ook.
Eerlijk zijn, daarin is de sector een echte verliezer!
Dat Schiphol uit zijn voegen barst, wist men in de jaren ´60 van de vorige eeuw al.
Door slecht beleid, geldzucht en onvoldoende empathie, heeft Schiphol al decennia lang de boot afgehouden om een oplossing te zoeken voor de exorbitante herrie en vervuiling die het nu produceert.
Een mogelijke oplossing is nog steeds een kunstmatig eiland voor de kust, op voldoende afstand zodat er vrijwel geen overlast wordt ondervonden.
Of veel en veel minder vliegbewegingen.
Dat zie ik door de geldzucht, helaas niet gebeuren.
We wonen met 17 miljoen zielen in een delta, waar ook dieren wonen, zoals ganzen, die dieren waar de Schipholgroep zo´n hekel aan heeft en ze het liefst dood.
Die dieren zullen ze waarschijnlijk ook op een eiland voor de kust tegen gaan komen, dus dat is weer een reden minder om het niet uit te voeren.
Van die 17 miljoen mensen wonen er vele in het westelijke deel van dit kleine land.
Laat daar nu net Schiphol liggen die het leven dag en nacht verziekt voor de vele mensen, die niet zomaar kunnen verhuizen.
Dus het motto deze zomer van de Schipholgroep luidt: we komen naar je toe deze zomer!
Wat nemen we voor je mee?
Exorbitante herrie en vervuiling!