Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol groeit te hard

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1107 
|
 deingenieur.nl - 14-01-2018 
tb_verkeerstoren_schiphol_.jpg

Het echte probleem van Schiphol is dat de luchthaven veel te hard groeit. De oorzaak daarvan is dat de luchtvaart een sector is die als geen ander allerhande belastingvoordelen geniet. Daar een eind aan maken zou prioriteit moeten hebben in het Schipholbeleid. Dat zegt econoom Walter Manshanden in de nieuwste uitgave van De Ingenieur. ‘Het hele idee dat Schiphol moet groeien is achterhaald.’

De eerste prioriteit van de overheid zou dus moeten zijn om de luchtvaart op dezelfde manier te belasten als andere vormen van vervoer, zegt Manshanden..’ Binnen Europa is dat met name het snelle treinverkeer. De spoorbedrijven zoeken nu terecht een gelijk speelveld om concurrerende prijzen aan te kunnen bieden. Zeker de intra-Europese luchtvaart zou moeten worden belast, inclusief een milieuheffing en een geluidsbelasting. De EU biedt ook het raamwerk om dat te kunnen doen. Dan heb je een prijs die maatschappelijk correct is en dan gaan we kijken hoeveel passagiers we overhouden. De luchtvaart is nu veel te goedkoop.’

Manshanden is gespecialiseerd in regionaal economische ontwikkeling. In het verleden was hij verbonden aan de Stichting Economisch Onderzoek en TNO, nu werkt hij bij het mede door hem opgerichte Netherlands Economic Observatory. Een van de recente publicaties van dat bureau is de RANDSTAD Monitor 2017, over de top twintig van de Europese grootstedelijke regio’s. Manshanden betoogt: stop met het najagen van groei van de luchthaven en leg de prioriteit bij de versterking van de nieuwe economie.

Schiphol geldt toch als een van de mainports die essentieel is voor het vestigingsklimaat voor bedrijven in Nederland?

‘Die argumentatie gold toen het mainportbeleid werd bedacht, in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Er heerste hoge werkloosheid; mainports boden nieuwe werkgelegenheid. De opbouw van een netwerk van internationale verbindingen was ook gunstig voor bedrijven en het internationale vestigingsklimaat van de regio. Groei van de luchtvaart bracht dus op verschillende manieren extra welvaart. Maar dat verhaal gaat niet meer op. De werkloosheid die er nu nog is, los je niet op met meer luchtvaart. En het vestigingsklimaat wordt allang niet meer evenredig beter met de groei van het aantal passagiers. Schiphol speelt dus wel een rol, maar hooguit als een van de vele factoren. Kort en goed: de noodzaak van luchtvaart als trekker van economische groei is er niet meer, dus moet je anders naar je vestigingsklimaat kijken.’

Waar moet de overheid dan wel in investeren?

‘Kijk naar sectoren waar Nederland sterk in is: de creatieve sector, reclame en architectuur, voedselen genotmiddelen, de machine-industrie, en deelgebieden van de farmacie, elektronica en hightech. Zorg voor goed opgeleide mensen en laat de markt verder zijn werk doen. Daarnaast zijn er de maatschappelijke behoeftes die de markt niet oppakt. Traditioneel is dat in ons land de waterbouw, waar we een duidelijk competitief voordeel hebben. Daar komt nu de energietransitie bij. Verreweg het beste wat de overheid kan doen, is het opruimen van factoren die sommige sectoren tot zeepbellen hebben gemaakt. Zo was de financiële sector een zeepbel en dat geldt nu voor de energie- intensieve landbouw en industrie, en voor de luchtvaart. We zien daar een stapeling van problemen.’

Los van het effect op het vestigingsklimaat kun je stellen dat Schiphol een bedrijf is dat gewoon de vraag naar zijn product bedient, namelijk het mogelijk maken van vliegreizen.

‘Maar dan wel een bedrijf waarvan het product gepaard gaat met de al genoemde negatieve maatschappelijke effecten, en die zijn groot en talrijk. Met de oriëntatie op transferpassagiers zeggen we nu tegen de wereld: kom maar bij ons met je vliegtuig, want we heffen geen btw en accijns en de geluidsoverlast nemen we voor lief. Die benadering is niet houdbaar. Je merkt dat bijvoorbeeld ook aan de discussie over vliegveld Lelystad. We hebben in ons dichtbevolkte land gewoonweg de ruimte niet om op de oude voet verder te gaan.’

Bekijk bericht op "deingenieur.nl - 14-01-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jos

Tja, die zogenaamde 'banenmotor' komt uit de PR machine van Schiphol en door Schiphol gestuurde/betaalde onderzoeken. WRR, RLI en andere onafhankelijke onderzoekers denken hier heel anders over.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

Ja hoor, we moeten geloven dat al die ellende met Schiphol nodig was om werkgelegenheid en welvaart te scheppen. Als het de heren zo uitkomt flikkeren ze net zo makkelijk duizend man op de keien. En daarna halen ze, zonder met hun ogen te knipperen, goedkope arbeidskrachten uit het oostblok. Het hele circus wordt maar door één motief gedreven: winstmaximalisatie.
Hou toch eens een keer op met dat gelul over werkgelegenheid. Dat is een verhaal dat hun PR–bureautjes hebben verzonnen om de publieke opinie te kneden voor hun eigen egoïstische doelen. Affijn, de hele boel dreigt nu vast te lopen en dus gaan ze in arre moede op zoek naar iets anders. Waterbouw, creatieve sector, reclame, architectuur, voedsel en genotmiddelen. 'T klinkt allemaal niet echt flitsend.

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

De echte banenmotor zit o.a. in Eindhoven, High Tech Campus. Waar het nationaal lab van Philips zat en zit en legio spin offs ontstaan. Die genereren nu al 35 miljard euro bij elkaar en zijn wereld spelers. Ook op gebied van duurzame energie opwekking, zonnecellen etc.
Schiphol is een restant van de achterhaalde, neoliberale, fossiele wereldorde. Zonder BTW subsidies op brandstof en ticket is het rendement hiervan net zo laag als zo'n uitgerangeerde, verlies lijdende luchthaven als in Eelde. Verborgen Staat en de gevestigde orde in de slangenkuilen in Den Haag en elders slurpen nog graag een tijdje de dividenduitkering en prestige ervan op. Maar zoals de taaie, moedige Groningers afgelopen week Verborgen Staat en haar loopjongens een harde schop onder de kont gaven zo zal het lot van Schiphol niet anders zijn. Genoeg is genoeg. En tegen het verwende klootjes volk zeggen we maar: consuminderen!

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

Bij het lezen van bovenstaand verhaal word ik zo kwaad. Er had 25 jaar geleden al geïnvesteerd moeten worden in innovatieve technieken en bedrijven en in goede opleidingen. Maar het belastinggeld dat daarheen had gemoeten, werd gratis ter beschikking gesteld aan de schaduwregering op Schiphol. En onze tech–bedrijven krompen intussen hun onderzoeksafdelingen in. Creativiteit afschuwelijk toch? En nu gewoon doen of er geen sprake is van enorm mismanagement? Gewoon de alternatieven die al die hele tijd werden aandragen presenteren als een schitterend nieuw plan? Kom op zeg. Dit hele gebeuren schreeuwt om een parlementaire enquête! Er heeft hier in Nederland een incompetent neo–liberaal ons–kent–ons–clubje aan de knoppen zitten draaien en die zouden, nu de hele boel vast dreigt te lopen, zomaar weg mogen komen met hun enorme faal?

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Subsidie remt de innovatie, dat zien we in de luchtvaart en in de intensieve veeteelt, niet toevallig de beiden grootste vervuilende en de grootste subsidie trekkende sectoren. En ze zijn goed georganiseerd, hebben een lekkere PR machine, zitten in de VNO en politici in hun zak. En de burger betaalt zich blauw en wordt ondertussen vergiftigd.

Maar de burger krijgt de regering die hij verdient. In alle kabinetten draait de CDA of VVD mee en dat zijn de grootste sponsoren van de boeren en luchtvaart maffia.