Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol groeit nog gewoon door en ziet mooie toekomst

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 355 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
roetend_vliegtuig.jpg
Vliegtuigwalm nabij luchthaven
Credit: Danny Walsh

Door Frans van den Berg

Deel 1: Schiphol groeit nog gewoon door

SCHIPHOL - Wanneer Schiphol over twee tot drie jaar is hersteld van de coronacrisis kan de luchthaven verder blijven groeien. Ook Lelystad gaat volgend jaar gewoon open, meent het kabinet. Milieugroepen zijn verbijsterd.

Het kabinet wil wel nieuwe pretvluchten van Schiphol gaan weren en sturen op vluchten die voor het internationale netwerk en de economische concurrentiekracht van belang zijn. Hoe dat moet, is nog onduidelijk.

Schiphol zit al enkele jaren vast op een maximum van 500.000 vluchten, maar door de coronacrisis voldoet dat aantal vluchten wel voor de komende twee tot drie jaar. In het tijdperk na corona zal de vraag naar vliegreizen volgens het kabinet weer snel toenemen. Schiphol kan dan doorgroeien naar 540.000 vluchten. Richting 2050 is ruimte voor een groei van één tot anderhalf procent per jaar. Die groei is alleen mogelijk als het aantal ernstig gehinderden aantoonbaar afneemt. Zo moet het aantal nachtvluchten omlaag, maar een aantal wordt niet genoemd.

Natuur & Milieu, Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Milieudefensie noemen het ’stuitend’ dat amper grenzen aan de luchtvaart worden gesteld. „Het biedt omwonenden geen uitzicht op minder geluidshinder en de uitstoot van CO2 blijft veel te hoog”, oordeelt Sijas Akkerman, directeur van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. „Er worden helemaal geen harde normen gesteld om bewoners te ontzien.”

De milieugroep wijst er tevens op dat een groei van anderhalf procent weinig lijkt, maar wanneer je dat doorrekent kom je op ’hoge aantallen’. „In 2030 zit je op 580.000 en in 2050 op zelfs 780.000 vluchten per jaar. De herrie zal dan niet meer te harden zijn.”

Bewonersgroepen hebben daarom lange tijd actie gevoerd voor de bouw van een luchthaven in zee, maar het kabinet wil dat niet verder onderzoeken. „Eerst moet het bedrijfsleven aantonen dat dit kansrijk en betaalbaar is en gedragen wordt door de verschillende partijen in de luchtvaartsector.” Verplaatsing kost al gauw 45 miljard euro.

Deel 2: Schiphol ziet mooie toekomst

Het aantal passagiers op Schiphol daalde de afgelopen maand met 98 procent: van 6,1 miljoen naar 127.000. Corona slaat genadeloos toe. Toch ziet directeur Dick Benschop licht aan het eind van de tunnel en zelfs een zonnige toekomst.

Reden voor zijn optimisme is het verschijnen van de Luchtvaartnota. Die biedt een doorkijkje naar 2050. Met een jaar vertraging gaf het kabinet vrijdag de nota vrij, maar wel met een bijsluiter. Door de coronacrisis is er immers wel veel veranderd. KLM en andere maatschappijen staat het water tot de lippen.

Ook Schiphol ziet de verliezen snel oplopen. „Het is belangrijk dat er nu perspectief wordt geboden. Dat er een richting wordt gekozen, waarbij we rekening houden met de lessen uit het verleden. Dat we niet snel alle ruimte weggeven, maar dat we gecontroleerd weer opstarten”, benadrukt Benschop. Ofwel, een partij als Ryanair kan niet volgend jaar alle niet gebruikte start- en landingsrechten opeisen. Die slots worden namelijk gefaseerd uitgegeven.

Dat het kabinet voorrang geeft aan nieuwe intercontinentale verbindingen en andere lijnvluchten die voor het bedrijfsleven van belang zijn, vindt de directeur prima. Alleen is hem nog niet duidelijk hoe het kabinet pretvluchten wil weigeren binnen de Europese spelregels. „Daarbij past wel dat we vakantievluchten verplaatsen naar Lelystad zodat die ruimte vrijkomt voor netwerkverbindingen. Lelystad kan volgend jaar dus gewoon open. Dat er door de coronacrisis dan nog genoeg plek is op Schiphol, doet daar niets aan af”, meent de directeur.

Hij is blij dat zeker tot 2030 een perspectief wordt geboden. „We kunnen zeker tien jaar vooruit”, doelt hij op het verhogen van de grens van 500.000 naar 540.000 vluchten.

Over de verdere groei richting 2050 wil hij zich niet uitlaten. Eerst moet duidelijk worden hoe de veiligheid wordt verbeterd, de geluidsoverlast omlaag gaat en de uitstoot van CO2 en stikstof omlaag gaat. „We zijn in gesprek over minder nachtvluchten dan de huidige 32.000. Het is niet de opzet om gedurende enkele uren dicht te gaan. Ook de bewoners zijn dan bang dat de overlast verschuift naar de randen van de nacht.”

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Een normaal, fatsoenlijk mens met enig verantwoordelijkheid besef, begrijpt hier niets van.
Het komt overeen met neo crimineel gedrag. Ik ben erg boos en weet nog niet goed wat ik hiermee moet.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

"Schiphol ziet mooie toekomst". Wij dus helemaal niet! De toekomst houdt voor velen in nog meer herrie en vervuiling, waar we nog aan mogen meebetalen ook.

Dit is absoluut crimineel gedrag en men zou deze lieden gewoon moeten aanklagen wegens misdaden tegen de menselijkheid en het klimaat. Helaas zullen ze zich verschuilen achter het ‘democratisch’ proces.

Bedenk daarbij dat mondiaal 8 biljoen euro is weggemaakt, vooral door de luchtvaart met de verspreiding van dit virus, waar we nog jaren mee te maken krijgen!

Hoewel Hoekstra het ontkent wordt de rekening gelegd bij de zwakkeren in de samenleving, zoals flexwerkers, zzp-ers, gepensioneerden, chronisch zieken, enz..

Geplaatst door klaar uit Oegstgeest

Geen zorgen, hoor.
Dit is een aftocht die zijn weerga niet kent.
Met opgeheven hoofd praatje blijven verkondigen over groei.
Tegen beter weten blijft men hierover onzinnig teksten produceren.
Groei is er niet meer en zal ook niet meer gebeuren.
Vele luchtvaart maatschappijen zullen failliet gaan.
Er is geen markt meer.
Corona zorgt voor een decimering van de luchtvaart.

Geplaatst door Marc uit Almere

Wat mij opvalt is dat sinds de Coronacrisis nu ook veelvuldig opstijgend vliegverkeer recht over Almere dendert. Dus naast al die overlast van landend verkeer, krijgen we nu bij draaien vd windrichting ook stijgend vliegverkeer erbij? Dit is werkelijk om te huilen. Is dit onze toekomst? Herrie, herrie en nog eens herrie?!?