Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol: groei & groen samen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1219 
|
 zakenreis.nl 
tb_leefomgeving_castricum_Dorpsstraat.jpg

Schiphol kan het grote voorbeeld zijn voor airports in het voeren van milieuvriendelijk beleid. Dit zei CEO Jos Nijhuis vanmorgen bij de opening van de Airports Going Green Conference in het Hilton Hotel op de luchthaven. Groei en groen kunnen volgens Nijhuis best samengaan.

Op initiatief van Schiphol ondertekenen luchthavens van over de hele wereld later vandaag de ‘Airports Sustainability Declaration’, waarin luchthavens afspreken dat ze de komende jaren ‘forse stappen’ willen zetten op het gebied van duurzaamheid.

De milieuconferentie voor luchthavens wordt voor het negende jaar gehouden en heeft ten doel elkaar op te peppen om nog ‘groener’ te opereren. Aan de toespraak van Nijhuis ging een filmpje met Kermit de Kikker vooraf, met als centrale boodschap: ‘It is not easy to be green.’

De luchtvaartsector heeft een lastige boodschap te verkopen, want vliegtuigen zijn niet per definitie milieuvriendelijk. De komst van steeds zuiniger vliegtuigen betekent weliswaar een lagere uitstoot van broeikasgassen en minder geluid per toestel, maar de totale groei van de luchtvaart heft dit weer op.

Jos Nijhuis zei op de conferentie dat ‘de mens’ niet om de waarheid heen kan: “Ons gedrag heeft geleid tot langdurige veranderingen op aarde.” Maar de directeur van Schiphol denkt dat de toename van de luchtvaart en milieubeleid best samen kunnen gaan.

“Luchthavens hebben een nieuwe modus operandi nodig. We moeten de leiders worden in een groene wereld, groei van de sector kan hand in hand gaan met bescherming van het milieu.” Nijhuis noemde de eigen maatregelen van Schiphol als voorbeelden, zoals elektrische bussen en taxi’s, LED-verlichting, recycling van materialen. “Wij zijn geen uitzondering, dit kan elke luchthaven doen.”

Dijksma
Waar Nijhuis niet op inging is dat de hoofdbron van vervuiling blijft bestaan: de vliegtuigmotor. Ook al slagen luchthavens erin klimaatneutraal te worden, de komst van vliegtuigmotoren die in het geheel geen milieu-impact hebben is nog ver weg.

Staatssecretaris Sharon Dijksma specificeerde dit op de conferentie: “Vliegtuigen produceren nu twee procent van alle broeikasgassen, maar daar blijft het niet bij, het lijkt erop dat dit de komende decennia zal verdubbelen.”

Dijksma onderstreepte het belang van het Klimaatakkoord van Parijs, eind 2015 en het milieuplan van de burgerluchtvaartorganisatie ICAO, begin deze maand afgesloten in Montreal. “Het is tijd om woorden om te zetten in daden. We moeten ‘Parijs’ en ‘Montreal’ serieus nemen. Het doel van de luchtvaart om in 2050 de uitstoot te hebben gehalveerd ten opzichte van het jaar 2005 moeten we halen.”

Bekijk bericht op "zakenreis.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

De nieuwe milieu goeroe van Nederland. Klein probleem, zijn geloofwaardigheid.

Geplaatst door Gerrit Jan uit Aalsmeer

Hoeveel boter kan iemand op zijn hoofd hebben?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Schiphol: groei & groen samen.

Er dient te staan: Schiphol: groei & geld samen.

Jos Nijhuis heeft helemaal niets op met de omgeving, slechts zijn portemonnee is waar hij aan denkt.
Zal Jos Nijhuis echt denken van wat erg, al die omwonenden die dag en nacht in de herrie en vervuiling zitten door ´mijn´ bedrijf?
Ik weet wel zeker van niet.
Jos Nijhuis zijn neus is ook al net zo lang als die van Pinokkio.
Hij past dan ook naadloos in het rijtje van grote bedriegers die onze maatschappij helaas rijk is.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Toch een lichtpuntje. Eindelijk begint het besef steeds meer door te dringen dat verdere groei van de luchtvaart onverantwoord is. Ik citeer:
1 ) De luchtvaartsector heeft een lastige boodschap te verkopen, want vliegtuigen zijn niet per definitie milieuvriendelijk. De komst van steeds zuiniger vliegtuigen betekent weliswaar een lagere uitstoot van broeikasgassen en minder geluid per toestel, maar de totale groei van de luchtvaart heft dit weer op.
2 ) Waar Nijhuis niet op inging is dat de hoofdbron van vervuiling blijft bestaan: de vliegtuigmotor. Ook al slagen luchthavens erin klimaatneutraal te worden, de komst van vliegtuigmotoren die in het geheel geen milieu-impact hebben is nog ver weg.

Geplaatst door anoniem

Nijhuis noemde de eigen maatregelen van Schiphol als voorbeelden, zoals elektrische bussen en taxi’s, LED-verlichting, recycling van materialen


lol,dit is echt zo,n onzin. De groene bussen en tesla taxis dat doet men alleen maar voor het imago. Wat hier bespaart wordt voor het mileu valt echt volkomen in het niet bij de uitstoot van de vliegtuigen. De besparing hier is minder dan 0.01% van de totale uitstoot van Schiphol/klm,dat durf ik rustig te stellen. Eigelijk is het gewoon geld weggooien. Het is dat het pr waarde heeft anders zou men het niet doen.

Wees toch eens eerlijk en houd op met al die leugens om maar extra groei door te drukken.
De democratie in Nederland is dood. Terugkijkend kan je zeggen dat het een process is dat begonnen is op 9/11 2001. Vanaf dat moment werkt de politiek voor het bedrijfsleven en niet meer voor de bevolking. Dit leide tot de financiele crisis in 2008. Deze crisis leide echter niet tot een terugkeer van de democratie,in tegendeel.
De regering is verworden tot het uitvoerende orgaan voor de belangen van het bedrijfsleven.
Ik stel dan ook voor om alle burgers hun stemrecht te ontnemen en elk bedrijf stemmen te geven naar ratio van het aantal werknemers, voor elke werknemer krijgt een bedrijf, bv of nv, 1 stem.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Ja die Nijhuis weet wel hoe hij de waarheid moet verdraaien, dat deed ie als accountant al de hele dag. Wat een onzin, vol gas de grootste vervuiler zijn, steeds meer rotzooi in de lucht en dan opeens de milieuguru uithangen. Schaamteloos!