Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol gaat extra maatregelen tegen geluidshinder meenemen in onderzoek

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 308 
|
 nu.nl 
hvs_lvnl_DSC_2527.jpg

Luchthaven Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gaan onderzoek doen naar extra maatregelen om geluidshinder tegen te gaan. Rondom de luchthaven wordt al langere tijd onderzocht hoe de geluidsoverlast kan worden beperkt. In dat onderzoek worden nu zestien extra geluidsbeperkende maatregelen meegenomen.

Omwonenden van de luchthaven ervaren al langere tijd overlast van opstijgende vliegtuigen. Vorig jaar presenteerden Schiphol en LVNL een meerjarenprogramma, dat geluidshinder moet verminderen en het woon- en leefklimaat rond Schiphol moet verbeteren.

Dat meerjarenprogramma wordt nu aangevuld met extra maatregelen die zijn opgesteld na vragen aan bewoners, bestuurders van provincies, gemeenten, gemeenteraden en maatschappelijke organisaties anderzijds. Op de vragen van Schiphol en LVNL kwamen ongeveer duizend reacties.

De partijen gaan onder meer onderzoek doen naar nieuwe technieken om vliegtuigen nauwkeurige bochten te laten vliegen, hoe bestaande startroutes minder overlast voor woongebieden kunnen veroorzaken en hoe baanonderhoud en werkzaamheden beter gepland kunnen worden.

Schiphol en LVNL hebben het aangevulde programma vrijdag aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Aantal hinderbeperkende maatregelen al uitgevoerd
In 2020 werd al een aantal hinderbeperkende maatregelen uit het programma uitgevoerd. Zo wordt de Polderbaan in de nacht hoger aangevlogen, is er een nieuwe nachtelijke route naar de Zwanenburgbaan en wordt er "efficiënter geland" bij verminderd zicht. Daardoor zouden omwonenden minder geluidshinder van vliegverkeer moeten ervaren.

Minister Van Nieuwenhuizen kondigde in 2019 aan dat het aantal vluchten op Schiphol voortaan alleen mag toenemen als de uitstoot en geluidshinder juist eerst afnemen. De sector moet door verduurzaming verdere groei als het ware 'verdienen'. Volgens Benschop staan deze nieuwe besluiten los van de discussie over groei van de luchtvaart en van Schiphol.

Bekijk bericht op "nu.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

"Aantal hinderbeperkende maatregelen al uitgevoerd
In 2020 werd al een aantal hinderbeperkende maatregelen uit het programma uitgevoerd. Zo wordt de Polderbaan in de nacht hoger aangevlogen".

De desbetreffende publicatie van LVNL:
https://www.lvnl.nl/nieuws/nieuwsberichten/lvnl-beperkt-geluidshinder-van-nachtvluchten-voor-bewoners-in-castricum-en-limmen

Op NIRSI hoogte (voor Castricum aan de kust Oud = 1676 meter en nieuw max 2133 meter.
Verschil nieuw is 457 meter hoger. Dit verschil moet ik ongeveer terugzien boven mij postcode.

Vergelijkende nacht overzichten gemaakt met "vluchten over mijn postcode" van vlieghinder.nl
Periode:
Oude situatie mei - juni 2020 vlieghoogtes tussen 1100 en 1200 meter
Nieuwe situatie juli - sept 2020 vlieghoogtes tussen 1100 en 1400 meter
Nu januari 2021 - 5 maart 2021 vlieghoogtes tussen 1045 en 1492 meter

Conclusie: we worden belazert

NB dit gedoe heb ik eind 2020 al bij IL&T als klacht gemeld. reactie u heeft gelijk, we gaan dit met LVNL bespreken. Nooit meer wat van gehoord.
Ik ga dit wederom als klacht melden. Wordt vervolgd............


Geplaatst door Gerard uit Castricum

Er is maar één hinderbeperkende maatregel die hout snijdt: KRIMPEN! Al het andere is gebaseerd op feitelijke leugens of op het verschuiven van hinder naar anderen.

Geplaatst door Cees uit Castricum

Wat 12kwadraat vermeld en constateert heb ik ook al enige maanden geleden gemeld bij de Inspectie L&T en bericht gehad met dezelfde reactie dat ik gelijk had en ze het zouden opnemen met LVLN en mij verder zouden berichten over de uitkomst. Uiteraard niks meer van gehoord dus !!!

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Mochten er desondanks ook maatregelen tussen zitten die wel de hinderbeleving verminderen (je weet nooit hoe de melkkoe een haas vangt), dan moet je die broodnodige verbetering natuurlijk niet prijsgeven aan toename van vliegtuigpassages die de hinder weer vergroten. Die toename is volstrekt onnodig op een Schiphol dat eind 2019 tientallen procenten te groot was voor goede bereikbaarheid van de kleine thuismarkt Nederland. De minister en de sector ontgaat iets dat intussen driekwart van Nederland al vorig jaar door had: luchtvaartgroei is zeer onwenselijk, schadelijk en overbodig.