Schiphol en omwonenden: planbureau rekent verkeerd
Door Annet van Aarsen
SCHIPHOL - Opmerkelijk: zowel Schiphol als de bewonersdelegatie ORS – vaak staan ze tegenover elkaar – zijn nu eensgezind: de cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving over de mogelijke groei van Schiphol kloppen niet.
Het PBL kwam begin deze week met het nieuws dat het aantal vliegbewegingen op Schiphol tot 2030 kan groeien naar een maximum van 638.000. „De helft van de milieuwinst door stillere vliegtuigen mag worden gebruikt voor extra vliegbewegingen boven het plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar”, zei PBL-baas Hans Hilbers.
Zowel de bewoners als Schiphol wijzen erop dat de zogeheten 50/50-regel, die het planbureau waarschijnlijk gebruikte voor de berekening, een oude afspraak is die niet meer wordt gebruikt.
De extra groeiruimte die het planbureau de luchthaven toebedeelt, wil Schiphol overigens niet gebruiken. Een woordvoerder over de toekomst na de coronacrisis: „Onze inzet is en blijft een gecontroleerd herstel, met daarna een gematigde gecontroleerde toename van het aantal vluchten dat verdiend moet worden door afname van de hinder en schonere luchtvaart.”
Hij verwijst naar eerdere uitspraken van Schiphol-baas Dick Benschop, die opmerkte dat de grote groei in de jaren 2010-2018 niet goed was bevallen. „We gaan niet weer de boel volvliegen”, aldus Benschop die aanstuurt op stapsgewijs herstel naar 500.000 vluchten per jaar en vervolgens een langzame groei naar 540.000. „Maar dan zijn we wel tien jaar verder.”
De bewonersdelegatie in de Omgevingsraad Schiphol gaat die ’beperkte’ groei al te ver. Matt Poelmans: „Ten eerste is dat aantal vluchten nog niet verdiend met hinderbeperking. Ten tweede kan Schiphol met maximaal 350.000 vluchten gemakkelijk voorzien in de Nederlandse behoefte aan internationaal vervoer door de lucht.”
Toevoeging redactie vlieghinder.nl. Lees hier op deze site het hieraan voorgaande bericht van Het Planbureau voor de Leefomgeving.
Geplaatst door Jaap uit Bussum
Wie kan mij dat uitleggen?