Schiphol en omwonenden om tafel over gebruik landingsbanen
Al sinds enige tijd is er spanning voelbaar tussen Schiphol en omwonenden over de afspraken in het Aldersakkoord. Volgende week gaan alle partijen met elkaar om de tafel zitten. Hopende op een bevredigende uitkomst voor alle partijen.
In het akkoord, waar Schiphol in 2008 zijn handtekening onder zette, staan onder andere afspraken omtrent het gebruik van het aantal landingsbanen en het plafond van het aantal vliegtuigbewegingen wat Schiphol per jaar, maximaal mag halen. Juist tussen deze twee elementen is spanning ontstaan.
Het plafond voor het aantal vliegtuigbewegingen dat Schiphol maximaal mag bereiken ligt bij 510.000 per jaar. Een vierde baan voor landen en opstijgen zou in gebruik worden genomen tijdens piekuren om de groei van de luchthaven soepel te laten verlopen.
Knelpunten
Volgens een woorvoerder van Schiphol is er echter geen sprake van het openbreken van het akkoord. 'De handtekening die we toen destijds onder het akkoord hebben gezet, daar staan we nog steeds voor. Het akkoord is daarentegen wel verouderd en het is belangrijk om te kijken of we een goede route hebben aangegeven. Praten doen we graag, want we willen groeien. Dit willen we alleen niet doen door meer geluidsoverlast te veroorzaken of door onszelf te beperken. Wat wij willen is de vierde baan optimaal toe kunnen passen.'
Johan Weggeman, secretaris van de Alderstafel, geeft aan dat de spanning tussen de betrokken partijen (Schiphol, KLM, de Rijksoverheid en de omringende bewoners) over het plafond en het gebruik van de vierde landingsbaan al lang is opgemerkt. 'Sinds medio november zijn alle betrokken partijen, in wisselende samenstellingen, over deze kwestie met elkaar in gesprek geweest. Het knelpunt is dan ook gezamenlijk geconstateerd. Alle partijen hebben volgens mij dezelfde intentie dus daarover gaan we volgende week weer in gesprek', aldus Weggeman.
(Door: Myrthe Woest)