Schiphol en MRA 2.0 zijn de grootste bedreigingen
|
| |
De Uitgeester

Bekijk bericht op "De Uitgeester "
Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
Geplaatst door V.O.S uit Onder de Kolderbaan
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
Quote gemeente Uitgeest:
“De invloed van Schiphol - op bijvoorbeeld de mogelijkheid om te bouwen en de geluidshinder - zou sterker naar voren moeten komen.”
Reactie MRA:
“Mede naar aanleiding van de reactie van de gemeente Uitgeest is in Versie 3 in hoofdstuk 3.3 meer aandacht gegeven aan de impact van Schiphol en ruimtelijk economische ontwikkelingen op elkaar. Ter vergelijking: in de vorige versie stond het keuzevraagstuk over leefkwaliteit en Schiphol in het hoofdstuk integraal te ontwikkelen gebieden onder gebied Zuidflank.
Versie 3, hoofdstuk3.3:
Leefkwaliteit Schiphol in relatie tot verstedelijking in de MRA
In een groot deel van de MRA, in het bijzonder in de regio Amstelland-Meerlanden, beïnvloedt Schiphol de verstedelijkingsmogelijkheden voor de meerkernige ontwikkeling in een gezonde, veilige en aantrekkelijke leefomgeving. Schiphol is een economische motor, maar de luchtvaart beïnvloedt ook de leefkwaliteit en draagt bij aan de relatief ongezonde leefomgeving in nabijgelegen gemeenten. De luchthaven legt daarnaast een claim op de ruimte en beïnvloedt de ontwikkelingsmogelijkheden waaronder de mogelijkheden om het areaal verrommeld glas te transformeren. De regio heeft grote opgaven op het gebied van woningbouw, economie, mobiliteit, klimaat, energietransitie en groen. Dat vraagt om een integrale belangenafweging, met als uitgangspunt het principe van wederkerigheid tussen ‘de lucht’ en ‘de grond’: de luchtvaart houdt rekening met het ruimtegebruik op de grond en vice versa.”
Conclusie:
Wanneer de Raad van Uitgeest op 27 januari gaat instemmen met deze 3e versie van de “Verstedelijkingsagenda MRA 2.0” wordt de kwaliteit van de leefomgeving opgeofferd en een grootschalige verstedelijking gesteund waarbij geen enkele garantie omtrent het intomen van luchthaven Schiphol en de bijbehorende Holland Metropool als Global City Region wordt gegeven.