Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol en KLM negeren al 15 jaar gezondheidsrisico’s: ‘Collega’s gaan dood door kanker’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 946 
|
 ad.nl 
roetend_vliegtuig.jpg
Vliegtuigwalm nabij luchthaven
Credit: Danny Walsh

Luchthaven Schiphol en vliegmaatschappij KLM zijn vijftien jaar geleden al door hun eigen arbodiensten gewaarschuwd voor een ‘verhoogd risico’ op hartproblemen en longkanker bij hun medewerkers. Dat blijkt uit vertrouwelijke rapporten die tv-programma Zembla in handen heeft.

Zo’n twintigduizend medewerkers op het platform van Schiphol werken dagelijks in de uitlaatgassen van vliegtuigen en dieselvoertuigen. Zembla sprak met tientallen platformmedewerkers, die op een interne lijst bijhouden hoeveel collega's ziek of overleden zijn.

,,Je ziet gewoon dat collega’s hier ziek worden”, vertelt Gerben de Jong, die voor KLM als leidinggevende dagelijks op het platform staat. ,,Ik ken geen collega of werknemer op Schiphol met een andere doodsoorzaak dan kanker.”

Medewerkers die anoniem willen blijven uit angst voor represailles zeggen in de uitzending dat collega’s ‘longkanker, maagkanker en stembandkanker’ kregen, nog voor ze met pensioen gingen. ,,Er is ook een heel groot percentage mensen met hartklachten bij de KLM, dat op het platform werkt. Echt opvallend hoog”, zegt een van hen.

Jet blast
Platformmedewerkers hebben de hele dag te maken met de ‘jetblast’ van opstartende en taxiënde vliegtuigen. Daardoor worden ze blootgesteld aan zeer hoge concentraties ultrafijnstof die de vliegtuigen uitstoten. Deze deeltjes zijn zo klein dat ze door de longblaasjes heengaan en zo in het bloed komen en zo ook andere organen kunnen bereiken.

Recent onderzoek van TNO wijst uit dat in de buurt van de pieren en terminals piekconcentraties tot wel 8 miljoen ultrafijnstofdeeltjes per kubieke centimeter voorkomen. Op filmpjes, die stiekem gemaakt zijn, is te zien hoe vertrekkende en aankomende vliegtuigen minutenlang met hun motoren in de richting van de platformmedewerkers blazen. Medewerkers maken daar geregeld melding van bij KLM.

Intern onderzoek
De klachten over het gevaar van de uitstoot uit vliegtuigmotoren zijn al jaren bekend bij KLM en Schiphol, blijkt uit een intern onderzoek dat het programma in handen heeft. Arbo-experts van de bedrijven adviseerden in 2007 om de blootstelling van hun medewerkers daaraan ‘zo ver mogelijk terug te dringen’, omdat het om ‘kankerverwekkende stoffen’ gaat die ook ‘schade aan de hartfunctie’ kunnen geven.

De deskundigen zeggen dat KLM en Schiphol niks hebben gedaan met hun waarschuwingen. ,,Je hebt de medewerkers de afgelopen 15 jaar lang blootgesteld terwijl dat niet nodig is”, zegt arbeidshygiënist Tamara Onos.

Aansprakelijk
De Inspectie SZW is inmiddels een onderzoek gestart naar het gevaar van het ultrafijnstof voor de platformmedewerkers op Schiphol. Dat moet begin 2022 zijn afgerond.

Vakbond FNV stelt de Schiphol Group en de afhandelingsbedrijven nu aansprakelijk voor de gezondheidsschade die platformmedewerkers ‘al jaren oplopen’. Precies twee jaar geleden kreeg de FNV op een meldpunt in een week tijd honderden klachten van platformmedewerkers op Schiphol, die kampen met gezondheidsproblemen.

Onlangs werd bekend dat Schiphol een onderzoek in opdracht van het kabinet naar de veiligheid op de platforms heeft gedwarsboomd. Daardoor is een rapport waarin wordt gesteld dat er veilig kan worden gewerkt en de vliegveiligheid is gegarandeerd, volgens de vakbond ‘onjuist’.

Joost van Doesburg van de FNV zegt nu tegen Zembla: ,,Wij zien dat onze leden ziek worden en eerder doodgaan door hun werkzaamheden. Die schade moet vergoed gaan worden.”

De Schiphol Group laat in een reactie weten dat ze samen met de luchtvaarsector onderzoeken hoe ze medewerkers beter kunnen beschermen tegen ultrafijnstof. KLM zegt te gaan onderzoeken hoe ze de uitstoot van ultrafijnstof verder kunnen verminderen, onder meer door investeringen in een nieuwe vloot en in het gebruik van duurzamere brandstof.

Vanavond, 9 december 2021, om 20:25 uur op NPO2 bij Zembla: "vuiligheid kost mensenlevens op Schiphol"
Na deze uitzending, hier op vlieghinder.nl te zien.

Toevoeging redactie vlieghinder.nl d.d. 16-12-2021
Het vervolg leest u hier........

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Frans uit Assendelft

De afgelopen 7 dagen ruim 3000 vliegtuigen hier over het dorp gehad. Dit moet wel slecht voor onze gezondheid zijn. Ik ben daarom ook erg blij met de uitzending van Zembla van vanavond. Hopelijk worden de verrotte maffiapraktijken van Schiphol en onze nationale kots KLM nu eens eindelijk goed aan de kaak gesteld en leidt dit vervolgens tot de broodnodige krimp!

Geplaatst door Langs de lijn uit Uitgeest

EEN GOED GESPREK DAN MAAR?

Na de recente Zembla uitzending over Schiphol op VARA/BNN - met slogan: "...... een goed gesprek!" - lijkt het wel noodzakelijk te worden dat de PvdA ledenraad een dergelijk gesprek aangaat met de "heren" en PvdA partijprominenten Dick Benschop en Leen Verbeek.

Benschop propageert via het zwaarvervuilende, de gezondheid slopende Schiphol als CEO de realisatie van de "Holland Metropool" zoals in de toekomstvisie 2050 beschreven. Dat gaat dan via een MRA 2.0 governance waarbij 32 gemeenten en 2 Provincies macht en middelen afstaan aan een gedroomd - volstrekt ondemocratisch! - "Metropoolbestuur" in wording. In onze regio staat de gemeente Uitgeest als enige BUCH gemeente op het punt een dergelijk onzalig besluit te nemen, wellicht kan het PvdA raadslid aldaar dit nog helpen voorkomen!

Provinciecommissaris Verbeek promoot Lelystad Airport maar is tevens al jarenlang voorzitter van de "Vereniging Deltametropool". Een lang geleden door de luchtvaart- en vastgoedsector in het leven geroepen club die, in nauwe samenwerking met I&W (v/h I&M) e.a., een megalomane Urbanisatie met maximale exploitatie te land , ter zee en in de lucht als opdracht heeft. Leitmotiv: metropolen als Quatar, Dubai en Instanbul die blijkbaar als ideaal worden gezien.

Dit overziend zou "in een goed gesprek" de PvdA ledenraad - gesteund door lokale fracties overal in het land - deze "Heren" de deur diene te worden worden gewezen. Want medeverantwoordelijkheid lijkt wel de slechtste optie voor enige toekomst van de PvdA.

Mocht de PvdA partijtop dit willen voorkomen dan moet deze niet raar opkijken als bij de komende gemeenteraadsverkiezingen hun partij de schuld van het wanbeleid rond Schiphol in de schoenen wordt geschoven. In de media is de aanzet daar al voor gegeven en het negeren hiervan lijkt bepaald niet verstandig.....................

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Vakbond FNV stelt de Schiphol Group en de afhandelingsbedrijven nu aansprakelijk voor de gezondheidsschade die platformmedewerkers ‘al jaren oplopen’.

Volkomen terecht en ik hoop ook succesvol! We kunnen ook denken aan een procedure om de verslechtering van leefbaarheid van de wijde omgeving aan te kaarten. Te denken valt aan: teveel geluidshinder, teveel CO2 emissies, teveel ZZP en teveel NOx emissies.

Heel opmerkelijk vond ik dat Schiphol en/of KLM in Zembla niet voor de camera wilde reageren, en zich beperkten tot een woordvoerdster met nietszeggende opmerkingen over dat men ‘al van alles eraan doet’. Wat een schandalig, crimineel zooitje!