Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol en KLM bekritiseren krimpplannen in Tweede Kamer

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 162 
|
 bnr.nl - 28-01-2025 
afbeelding_2022-06-10_200847433.png


Auteur: Myrthe Koopman

Luchthaven Schiphol en vliegmaatschappij KLM zijn vandaag uitgenodigd in de Tweede Kamer om een toelichting te geven op hun visie op de krimpplannen. Volgens de partijen kloppen de berekeningen van minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat voor de krimpplannen van Schiphol niet. FD-redacteur Martijn Pols denkt dat KLM en Schiphol ergens een punt hebben, maar verwacht niet dat de plannen direct op de schop gaan.

Het is ongebruikelijk, maar toch zijn de belangrijke hoofdrolspelers in het krimpdossier uitgenodigd om zelf antwoord te geven op vragen van Kamerleden. 'In dit geval is het handig dat KLM en Schiphol zelf bij de technische briefing kunnen zijn om toe te lichten waardoor de berekening in hun ogen niet klopt.' Dat heeft er vooral mee te maken dat er in de berekening van Madlener geen rekening wordt gehouden met de vergroening van de vloot van KLM.

Die vergroening zorgt voor een geluidsreductie en minder uitstoot. Maar omdat de vloot nu nog bestaat uit de oudere, meer vervuilende modellen, wordt er in de berekening niet gekeken naar de vernieuwing. De deadline is namelijk gezet op 1 november dit jaar, en het lukt KLM niet om voor die tijd de gehele vloot te vervangen door stillere en schonere vliegtuigen. 'Met de inzet daarvan maak je op termijn minder geluid, dus ik snap het punt van KLM wel', zegt Pols. KLM zegt dat er in die berekeningen dus te weinig wordt gekeken naar de vernieuwing van de vloot.

Fan van luchtvaart
'Het dossier is nu sowieso een hele kluwen van onderzoeken en berekeningen geworden, omdat Nederland nu in Brussel moet aanmelden hoeveel vluchten het toestaat op Schiphol, en hoe het zit met de reductie van geluid', legt de FD-redacteur uit. 'Daar wordt per toestel uitgerekend hoeveel lawaai het maakt en hoeveel van die toestellen er op Schiphol vliegen.'

‘We hebben hier een minister die sinds jaren hardop durft te zeggen dat hij fan is van de luchtvaart’
Martijn Pols, FD-redacteur
Maar Pols verwacht niet dat minister Madlener snel zal afwijken van de oorspronkelijke plannen. 'We hebben hier een minister die sinds jaren hardop durft te zeggen dat hij fan is van de luchtvaart, maar hij heeft wel ook te maken met het feit dat omwonden hier last van hebben.' Dat is de reden dat Schiphol met 20 procent moet krimpen naar 478.000 vliegbewegingen per jaar. Madlener is daarin al coulanter dan zijn voorganger Mark Harbers, die als doelstelling 450.000 vliegbewegingen per jaar had.

Oordeel Brussel
Het is nu aan Brussel om te kijken of de inschatting die Madlener op basis van onderzoek heeft gemaakt, leidt tot een zogeheten balanced approached. In de Europese beleidsregels staat namelijk dat je niet zomaar internationale vluchten mag schrappen, omdat is afgesproken dat je elkaars luchthavens openhoudt om zo zoveel mogelijk te kunnen vliegen. Dat beleid is volgens Pols tientallen jaren geleden gemaakt, maar dat betekent wel dat Brussel binnenkort met een oordeel hierover komt.

Bekijk bericht op "bnr.nl - 28-01-2025"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Inwoner uit Castricum

Ach die KLM, wat zijn ze verwend. Er is geen één bedrijf die zoveel fysieke speelruimte krijgt als de KLM, en nog is het niet genoeg. Kermisexploitanten zouden ook het liefst 50 weken 24/7 op het dorpsplein willen staan. Maar de realiteit is, na één week is het mooi geweest. Zo blijft het leuk!

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Ik vind het nogal wat dat men durft te spreken van ‘vergroening’. Je reinste ‘greenwashing’, het enige groene eraan. Weliswaar hebben de nieuwe vliegtuigen iets lagere piekwaarden in geluid (ca. 3 dB(A) minder), maar dit verschil is, helaas voor de sector, nauwelijks hoorbaar. Maar het gaat wel leiden tot meer vluchten die bij dezelfde grenswaarden van Lden en Lnight kunnen worden ingezet.

Ook zijn die vliegtuigen groter en leveren dus meer mensen aan op de luchthaven als overstapper, die ook weer in een ander vliegtuig moeten instappen. Dus het werkt groeibevorderend. Daarnaast moet men zich afvragen wat er met de oude herriebakken gaat gebeuren. Worden die straks met een ander kleurtje gebruikt door prijsvechters?

De Wet Luchtvaart laat het allemaal toe en de sector is weer de winnaar en de omwonenden de verliezers. We worden met z’n allen voor de zoveelste keer besodemieterd!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.