Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol: een ‘gewoon’ bedrijf?

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 178 
|
 deorkaan.nl - 22-06-2020 
AMS_Amsterdam_Airport_Schiphol-verkeerstoren.jpg
Verkeerstoren Schiphol
Credit: qwesy qwesy

_Winnie de Wit

De vraag lijkt simpel echter: dit luchtvaartbedrijf valt onder de Luchtvaartwet, en onttrekt zich daarmee aan wetten waar andere bedrijven in Nederland zich wel aan moeten houden. En dat is gunstig voor de bedrijfsvoering – en voor grootaandeelhouder de staat. Minder gunstig is dit voor de natuur en voor ons mensen.

Is het niet gek, dat onze gezondheid onder het Ministerie van Transport valt? Terwijl de mensen onder de Polderbaan en de Zwanenburgbaan qua gezondheid wel degelijk schade van de bedrijfsvoering ondervinden, treuzelt de overheid met onderzoek. GGD Kennemerland deed gelukkig wel uitgebreid onderzoek.

Onderzoek vanuit de overheid: traag en achterhaald
Het RIVM, dat o.a. de Nederlandse bevolking monitort, lijkt vooral achter te lopen met aangehaalde onderzoeken uit bijv. 2008, 2011 of 2014. Terwijl er wereldwijd heel veel recente onderzoek beschikbaar is, waarin o.a. hartfalen, hersenbloedingen, geestelijke kwalen en schade aan luchtwegen door de luchtvaart worden aangetoond. Hoelang kan bemoeienis van het Ministerie van Volksgezondheid nog uitblijven? Wordt Schiphol aangemerkt als ‘gewoon’ bedrijf – zoals Cora van Nieuwenhuizen in 2019 zelf al meldde – dan zal dat in ieder geval moeten gaan veranderen.
En hoe verandert er dan mogelijk ook iets qua aantasting van ons klimaat?

Nederlandse luchtvaart: hoeveel CO2-uitstoot?
Afgelopen maandag werd er in de Tweede Kamer een technische briefing gehouden, waarin vergroening van de luchtvaart centraal stond. Verzorgd door de gerespecteerde luchtvaartonderzoekers dr. ing. Paul Peeters en ir Joris Melkert.

Bijgaand plaatje ((zie hier) komt uit hun presentatie, en maakt inzichtelijk wat de uitstoot CO2 was vanaf 1990, en wat er tot 2030 gebeurt in 3 mogelijke scenario’s.
In 2019 was de uitstoot bijna 12 Mton, als de plannen uit de Luchtvaartnota doorgaan zakt het iets naar bijna 11 Mton en wanner alles doorgaat zonder ingrijpen, dan stijgt het naar ruim 14 Mton.

Alleen wanneer de luchtvaart als ‘gewone’ sector wordt behandeld, zal het aantal uit te stoten Mtons in overeenstemming kunnen komen met de doelen uit het Akkoord van Parijs. Dan is 2,3 Mton nog voor de luchtvaart beschikbaar.

Knap gedaan vind ik de berekening die de Partij van de Dieren deed, op basis van ‘de ruimte voor de luchtvaart’ aangaande Parijs: die kwam dicht in de buurt van die 2,3 Mton die nu dus door genoemde deskundigen worden genoemd!

En de onderwonenden die zich verzetten?

Zij balen van het feit dat er inmiddels al weer veel te veel gevlogen wordt. Daarnaast vrezen zij het effect van alle greenwashing- en sprookjesverhalen van luchtvaartbobo’s die de laatste tijd groots de media halen. Doel van het etaleren van deze toekomstvisies: hun bedrijfsvoering veilig stellen en nog zoveel mogelijk groei zien te bewerkstelligen. Dat het welzijn van de omgeving niet in de agenda’s van deze sector staat, mag duidelijk zijn.

Geloof in sprookjes: eng

De greenwashingverhalen schaden ons, buren van Schiphol. Zonder gedegen kennis van techniek en natuurwetten zijn die juichverhalen niet op waarde te schatten en dus ook niet zo gemakkelijk te ontkrachten. Maar… ze nestelen zich wel in de hoofden van de ‘gewone lezer’ en in die van de parlementariërs. En laten dit nou de mensen zijn, die uiteindelijk beslissende stemmen zullen gaan uitbrengen over de toekomst van de luchtvaart? Qua groep zijn ze hoogopgeleid, maar over het algemeen is alfa, dus technisch inzicht minimaal. Dat zij de breed gedeelde verhalen werkelijk geloven, is een reëel gevaar. En wij inwoners van de Zaanstreek en Kennemerland vrezen juist zo‘n op irreële verhalen gebaseerde toekomst. Want daarmee zal het groeiscenario van de sector worden gehonoreerd.

Zaanstreek en Kennemerland slaan de handen ineenDat is een van de reden dat Platform Vlieghinder Kennemerland (PVK) en de Saense Onderwonenden Schiphol (SOS) de krachten hebben gebundeld. Zij schreven samen een brandbrief, die breed werd verspreid.

Want was de overlast in beide regio’s in 2019 al enorm, bij het doorzetten van de luchtvaartplannen vanuit het Ministerie van I en W en de sector, zullen ze nog vele malen groter worden. En met 220.000 vluchten per jaar zijn en blijven wij de drukstbevlogen regio van Nederland, zeker nu er plannen liggen de woningbouw aan de zuidkant en rond Amsterdam een boost te geven: alle overlast komt dan aan de noordkant van Schiphol terecht.

‘Gewone’ bedrijfsvoering: mogelijk onze redding

Wanneer Schiphol – en de hele luchtvaartsector – als elk ander vervoersbedrijf behandeld gaat worden dan zou dit voor onze ‘strijd’ wel eens van grote betekenis kunnen zijn!


Toelichting brandbrief
De brandbrief lichtte ik op 14 juni j.l. toe bij de Provincie Noord-Holland en vanavond (22-06-2021) om 19 uur zal ik dat nogmaals doen bij het Zaanstad Beraad.

Bekijk bericht op "deorkaan.nl - 22-06-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Winnie, volgens onze 'wetten' mag je mensen besodemieteren en opofferen en omwonenden van de Polder- en Kaagbaan als tweederangsburgers alle herrie geven en hun gezondheid ondermijnen. Dit heet 'duurzame ontwikkeling en selectieve groei'. Reken maar dat VVD, CDA en D66 (eventueel met CU) dit beleid gaat doordrukken.

Schiphol is een staat binnen de staat en blijft dat ook. Binnen 1 jaar zitten we weer op niveau 2019!

PS: Na opening Polderbaan geen nacht meer goed geslapen, ik vrees voor gezondheidsschade op termijn. Vannacht gewekt om 23:18, 01:00, 03:00 en 05:45 h door zware vliegtuigdreun! Overdag ben ik een wrak!

Geplaatst door V.O.S uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Het is regelrechte staatsterreur!
Schiphol is verworden tot graai-model en heeft de politiek mee.
En hierin zit de angel, want 73% aandelen in een sector die de leefomgeving tot een hel maakt, is daaruit voortvloeiend, staatsterreur en een schending van artikel 21 van de Nederlandse grondwet.
Alleen al om dit feit, moeten Rutte en zijn smerige politieke vriendjes worden vervolgd.
Want in zijn terreurperioden heeft de luchtvaartsector in Nederland zoveel macht verkregen, dat zij vele mensen tot wanhoop hebben gedreven, zelfs ziek gemaakt hebben.
En dan laten we de toeslagen-affaire nog buiten dit forum.

De BUCH-gemeenten zijn de klos, de zuid-as Amsterdam wordt voor het grootste deel ontzien.
Alle beloften om de hinder en vervuiling te verminderen, is een grote leugen die Pinocchio zou doen blozen.....


Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

De GGD, dat is toch dat clubje waar een directeur zich dusdanig met rapporten bemoeit zodat een staalfabriek geen kanker veroorzaakt?
Nee de overheidsinstanties zakken 1 voor 1 door het ijs, liegen en verdraaien van feiten!
Legale maffia is het!