Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol dreigt normen te overschrijden

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 132 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
HvS_logo_Rijksoverheid.jpg

Door Frans van den Berg

De Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan zijn begin dit jaar te vaak ingezet. Daardoor dreigen de geluidsnormen voor dit jaar te worden overschreden.

Daarvoor waarschuwt de Inspectie Leefomgeving en Transport in een rapport over de periode 1 november 2017 tot en met 30 april 2018.

Hoewel de tweede periode van het gebruiksjaar op 1 november afliep, heeft de inspectie nog niet de cijfers over het hele jaar. Daarom is nog onduidelijk of de overschrijdingen in de tweede helft van het jaar zijn gecompenseerd. Het blijft dan ook bij een waarschuwing: een verhoogd risico voor overschrijding.

Hoewel sinds enkele jaren wordt gewerkt met een systeem van voorkeursbanen, waarbij de Polderbaan en Kaagbaan het meeste worden gebruikt, blijft de inspectie de geluidsoverlast op 35 locaties volgen. Op die plekken staan geen geluidsmeters, maar op die punten wordt de overlast berekend op basis van het aantal vluchten per baan, de route, hoogte en vliegtuigtype.

Daarbij gaat de inspectie er van uit dat halverwege het jaar maximaal 49,6 procent van de toegestane herrie is ’gebruikt’. Maar in het Amsterdamse Bos, pal onder de Buitenveldertbaan, was toen al 71,4 procent gebruikt en dichter bij de baan 57,7 procent. Ook bij twee punten onder de Aalsmeerbaan was al veel te veel herrie gemaakt. Ofwel, in de tweede helft van dit jaar zouden deze banen veel minder moeten worden gebruikt. Aangezien daar net de drukke zomermaanden in zitten en vanuit Aalsmeer de klachten van bewoners bleven binnenstromen, is de kans groot dat dat niet is gehaald.

Waarschuwing
De inspectie keek ook naar andere mogelijke overschrijdingen. De inspectie heeft twee luchtvaartmaatschappijen een waarschuwingsbrief gestuurd in verband met een afwijking van de voorgeschreven luchtverkeersweg. Bij luchtverkeersleiding was het aantal hoogteafwijkingen in de nacht hoger dan toegestaan. Omdat dit in de tweede helft van het gebruiksjaar nog goedgemaakt kan worden, ziet de inspectie nu nog geen reden om op te treden.

In 2017 en 2016 kwam het regelmatig voor dat vliegtuigen zonder een geldige reden veel te laat op Schiphol binnenkwamen en daarmee binnen de nachtelijke uren vielen. Met waarschuwingen, boetes en dwangsommen is toen opgetreden. Dat werpt nu zijn vruchten af: er zijn geen misbruiken meer.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Ook vorig jaar werd de maximale hoeveelheid geluid bij het meetpunt aalsmeer overschreden.
Deze meetpunten zijn het oude en nog steeds wettelijke handhavings stelsel.
Men handhaaft anticiperend op het nieuwe preferente stelsel en overschrijdingen die hierdoor veroorzaakt worden worden gedoogd.
De aalsmeerbaan is echter geen preferente baan en de overschrijding van de norm bij de aalsmeerbaan is dan ook niet het gevolg van het preferente vliegen en bijbehorende normen. Je zou er juist eerder een positief effect van verwachten met minder geluidsbelasting.

Geplaatst door Michel

Dreigt te overschrijden? Dat gebeurt al jaren en ingrijpen ho maar.......Sterker nog , gezien de uitzending op NPO1 gisteravond mag shithol alles gewoon doen met zelfs een ‘vrijbrief’ van de raad van state.
Leek wel Monepolie, paar huizen erbij en hoppa duizenden vluchten gratis voor niks erbij en de bewoners moeten de overlast maar accepteren.

Het zijn ronduit maffiapraktijken geweest wat destijds is uitgehaald om maar meer en meer vluchten te kunnen laten plaatsvinden.
Gerenommeerde mensen hebben gisteravond uitspraken gedaan waarvan ik stond te klapperen, hoe er met huizen en aantallen gegoocheld is .......ze noemden het mist, mist optrekken zodat alles niet meer te doorzien is en dat de uitspraak van de raad van state maar een gerechtelijke dwaling is......maar wel 1 met zeer grote gevolgen voor u, voor mij en de generaties na ons!

De raad van state.......nou dat instituut mogen ze dan opheffen met deze gerechtelijke uitspraak. Nee de Nederlandse rechtsstaat is ongeloofwaardig, niet meer te vertrouwen en dient een grondige revisie te krijgen zodat de wet weer wordt nageleefd!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.