Schiphol dreigt de boot te missen

Yteke de Jong
AMSTERDAM - Het is vijf voor twaalf voor Schiphol. Dat stelt de luchtvaartsector naar aanleiding van uitspraken van topman Jos Nijhuis van Schiphol dat het goed gaat met de luchthaven. Dit ondanks het feit dat er cruciale investeringen in toekomstige groei van Schiphol zijn uitgesteld.
'Gerommel in de marge'
Schiphol wordt bedreigd door luchthavens in het Midden-Oosten en Turkije, waar overheden miljarden dollars in de luchtvaart steken. „In het Midden-Oosten lachen ze zich slap om zoveel regeltjes, omgevingsinspraak en gerommel in de marge”, zegt voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).
Daarbij worstelt de luchthaven met de geluidsnormen waardoor Schiphol de boot dreigt te missen bij behoud van voldoende doorvoer van passagiers van Azië naar Amerika. Om toch groei te laten zien, worden kostbare tijdslots op de luchthaven weggegeven, mogelijk straks aan Ryanair.
Korte termijn
Op deze manier doet Schiphol aan kortetermijnwinstbejag, dat ten koste kan gaan van het belang van de BV Nederland op lange termijn. Er is daarom ook kritiek op de bonus van €369.716 die topman Jos Nijhuis gekregen heeft in 2014.
„Schiphol wordt gezien als een verdienmodel en niet als een middel om meer economische groei voor Nederland te creëren”, aldus Verhagen van de VNV. Hij stelt dat Nijhuis slechts uitvoerder is van afspraken die tot stand kwamen in 2008, toen de luchtvaartwereld er anders uitzag. „Om daaraan te voldoen moet je rare capriolen uithalen, zoals de investering in Lelystad, terwijl Schiphol een fantastische mainport is.”
Geplaatst door Jaap uit Bussum