Schiphol directeur: houdt Nederland niet meer van de luchtvaart?
Door: Rob Somsen
SCHIPHOL - Houdt Nederland niet meer van de luchtvaart? Dat was de vraag die Schiphol-directeur Jos Nijhuis maandagavond voorlegde aan de genodigden van de nieuwjaarsborrel van de luchthaven. Volgens Nijhuis lijkt de magie van de luchtvaart verdwenen, nu het meer en meer een commodity wordt door de grote aantallen mensen die willen vliegen en de vliegtuigen als lawaaimachines worden gezien.
Nijhuis: "Keken mensen vroegen nog vol verwondering naar een vliegtuig, nu is het een commodity die je van A naar B brengt. De liefde voor de luchtvaart maakt plaats voor een paradox. Ondanks dat steeds meer mensen willen vliegen, zien steeds meer mensen vliegtuigen als lawaaimachines die bovendien veel te vaak overkomen en vaak te veel geluid en uitstoot produceren. Tegelijkertijd willen steeds meer mensen dichtbij een luchthaven wonen en werken."
Nijhuis is verder van mening dat er een beeld is ontstaan dat Schiphol als motor van de Nederlandse economie afbrokkelt. "We leveren samen met de bedrijven en luchtvaartmaatschappijen op Schiphol een substantiële bijdrage leveren aan werkgelegenheid, vestigingsklimaat en handel. Daarnaast worden in onze globaliserende samenleving internationale verbindingen steeds belangrijker."
Poldermodel
De scheidende luchthavendirecteur vervolgt zijn betoog met de zorg dat het vertrouwen in de sector afneemt door een gebrek aan afspraken en afstemming. "Het tot voor kort succesvolle poldermodel met onze omgeving en binnen onze sector vraagt om een reset." Waarop hij de aanwezigen vraagt de handen ineen te slaan en op een andere manier naar de luchtvaart te kijken.
Nijhuis is van mening dat het geschetste negatieve beeld van de luchtvaart kan worden doorbroken door in te zetten op duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Hij noemt het investeren in snelle treinverbindingen als een beter alternatief voor korte vluchten binnen Europa. Daarnaast pleit hij voor mee duidelijkheid. "We moeten weer als sector met een mond praten en met de overheid werkbare afspraken maken over duurzame ontwikkeling, over selectiviteit en over het luchtruim."
Daadkracht
De Schiphol-topman pleit, tenslotte, voor daadkracht. Het daadwerkelijk actie ondernemen, het dossier luchtvaart minder complex maken. "Als wij zelf richting geven, kunnen we de politiek om daadkracht vragen. We hebben behoefte aan een nieuwe luchtvaartnota met duidelijke kaders zodat we duurzaam en daadkrachtig vooruit kunnen."
Geplaatst door Wim uit Castricum
De afspraken waren er wel, maar Schiphol hielt zich er niet aan. Hoezo afnemend vertrouwen.
"We moeten weer als sector met een mond praten en met de overheid werkbare afspraken maken over duurzame ontwikkeling, over selectiviteit en over het luchtruim."
Waar moeten we aan denken als de luchtvaart bij monde van de Schiphol Topman het over een duurzame ontwikkeling? Meer slots enzo? en afspraken maken over selectiviteit? Wat een geklets, hij is degene die de afspraken over selectiviteit niet is nagekomen, met als gevolg de puinzooi van nu. Afspraken over het luchtruim? Hij is als Schiphol baas ook verantwoordelijk voor de LVNL. Waarom komt hij hier nu mee. Stoep schoonvegen en wegwezen?