Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol directeur: houdt Nederland niet meer van de luchtvaart?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 188 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 08-01-2018 
Schiphol directeur: houdt Nederland niet meer van de luchtvaart?

Door: Rob Somsen

SCHIPHOL - Houdt Nederland niet meer van de luchtvaart? Dat was de vraag die Schiphol-directeur Jos Nijhuis maandagavond voorlegde aan de genodigden van de nieuwjaarsborrel van de luchthaven. Volgens Nijhuis lijkt de magie van de luchtvaart verdwenen, nu het meer en meer een commodity wordt door de grote aantallen mensen die willen vliegen en de vliegtuigen als lawaaimachines worden gezien.

Nijhuis: "Keken mensen vroegen nog vol verwondering naar een vliegtuig, nu is het een commodity die je van A naar B brengt. De liefde voor de luchtvaart maakt plaats voor een paradox. Ondanks dat steeds meer mensen willen vliegen, zien steeds meer mensen vliegtuigen als lawaaimachines die bovendien veel te vaak overkomen en vaak te veel geluid en uitstoot produceren. Tegelijkertijd willen steeds meer mensen dichtbij een luchthaven wonen en werken."

Nijhuis is verder van mening dat er een beeld is ontstaan dat Schiphol als motor van de Nederlandse economie afbrokkelt. "We leveren samen met de bedrijven en luchtvaartmaatschappijen op Schiphol een substantiële bijdrage leveren aan werkgelegenheid, vestigingsklimaat en handel. Daarnaast worden in onze globaliserende samenleving internationale verbindingen steeds belangrijker."

Poldermodel
De scheidende luchthavendirecteur vervolgt zijn betoog met de zorg dat het vertrouwen in de sector afneemt door een gebrek aan afspraken en afstemming. "Het tot voor kort succesvolle poldermodel met onze omgeving en binnen onze sector vraagt om een reset." Waarop hij de aanwezigen vraagt de handen ineen te slaan en op een andere manier naar de luchtvaart te kijken.

Nijhuis is van mening dat het geschetste negatieve beeld van de luchtvaart kan worden doorbroken door in te zetten op duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Hij noemt het investeren in snelle treinverbindingen als een beter alternatief voor korte vluchten binnen Europa. Daarnaast pleit hij voor mee duidelijkheid. "We moeten weer als sector met een mond praten en met de overheid werkbare afspraken maken over duurzame ontwikkeling, over selectiviteit en over het luchtruim."

Daadkracht
De Schiphol-topman pleit, tenslotte, voor daadkracht. Het daadwerkelijk actie ondernemen, het dossier luchtvaart minder complex maken. "Als wij zelf richting geven, kunnen we de politiek om daadkracht vragen. We hebben behoefte aan een nieuwe luchtvaartnota met duidelijke kaders zodat we duurzaam en daadkrachtig vooruit kunnen."

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 08-01-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

"De scheidende luchthavendirecteur vervolgt zijn betoog met de zorg dat het vertrouwen in de sector afneemt door een gebrek aan afspraken en afstemming".
De afspraken waren er wel, maar Schiphol hielt zich er niet aan. Hoezo afnemend vertrouwen.

"We moeten weer als sector met een mond praten en met de overheid werkbare afspraken maken over duurzame ontwikkeling, over selectiviteit en over het luchtruim."
Waar moeten we aan denken als de luchtvaart bij monde van de Schiphol Topman het over een duurzame ontwikkeling? Meer slots enzo? en afspraken maken over selectiviteit? Wat een geklets, hij is degene die de afspraken over selectiviteit niet is nagekomen, met als gevolg de puinzooi van nu. Afspraken over het luchtruim? Hij is als Schiphol baas ook verantwoordelijk voor de LVNL. Waarom komt hij hier nu mee. Stoep schoonvegen en wegwezen?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De uitspraken van Jos Nijhuis zijn eigenlijk de uitspraken van een kapitalistische narcist.

Nooit om zich heen kijkende welke impact zijn beslissingen teweeg hebben gebracht.
Slechts zijn eigen portemonnee veiligstellende, heeft dit heerschap meer schade aangericht dan dat hij op een constructieve, open manier met de omgeving van de luchthaven om gegaan is.

En zich publiekelijk afvragen of Nederland nog wel van de luchtvaart houdt, na zijn eigen debacle, is dom.

Geplaatst door Griese JH

Hoe is het mogelijk , dat de grote oorzaak van alle Schipholellende deze Jos Nijhuis is, en dan anderen de schuld wil geven ? ONVOORSTELBAAR . Inderdaad V.O.S. een Kapitalistische Narcist. Heeft hij inmiddels zijn schaapjes op het droge met die hoge salarissen van deze man?
Brutaal Volk, Maffia zou Bert Wagendorp in de VK schrijven ....

Geplaatst door Annoniem

Nee Jos, Nederland houdt inderdaad niet meer van de luchtvaart. Sterker nog; ook niet van jou.
Nederland kotst van jou met je leugens en je domme grijns. Elke keer als je je weer van de domme houdt zodra er twijfels zijn over de hindercijfers van Schiphol, dan gaat bij de Nederlanders de nekharen omhoog. We zijn je zat, Jos! Jou en je smerige luchthaven waar je het hele land mee kapot maakt. Je hoort achter tralies, niet achter een bureau.

Geplaatst door Peter

Blijkbaar houdt Nederland nog veel te veel van de luchtvaart, want ondanks alle kankerverwekkende vervuiling, klimaatverandering, herrie, leugens en bedrog..

Stemt nog 90% van de mensen Pro Schiphol partijen
Betalen we ons blauw aan subsidie voor de luchtvaart
Gaat de gemiddelde Nederlander meerdere malen per jaar met het vliegtuig

Jos Nijhuis en zijn boevenbende hebben een uiterst royale positie, dat de man daarover klaagt tekent zijn wereldvreemdheid.

Laten we hopen dat de gemiddelde Nederlander tot inkeer komt in de toekomst en stopt met het beleid te steunen dat de leefomgeving in alle opzichten volledig kapot maakt en waarvan de gevolgen vermoedelijk veel heftiger zullen zijn dan nu wordt ingeschat.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.