Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol: Cruciaal jaar voor de Nederlandse luchtvaart

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 188 
|
 nu.nl 
KLM_only_2018.tekst.JPG

2020 wordt een cruciaal jaar voor de Nederlandse luchtvaart, met de beslissingen over de opening van Lelystad Airport en de verdere ontwikkeling van Schiphol op de politieke agenda. Schiphol staat "in de startblokken" om samen met de luchtverkeersleiding en de maatschappijen initiatieven in gang te zetten die de hinder en milieu-impact moeten verminderen, zodat de luchthaven verder kan groeien.

Dat laat Schiphol weten bij de presentatie van de jaarcijfers over 2019, een jaar dat voor de luchthaven in operationele zin in het teken stond van een grote storing in het systeem voor de brandstofvoorziening. "Met veel annuleringen en gestrande passagiers tot gevolg."

Het aantal vliegbewegingen op de luchthaven is dan ook voor het eerst in jaren gedaald: met 0,5 procent tot 496.826, tegen 499.444 een jaar eerder. Behalve de brandstofstoring is volgens een woordvoerder van Schiphol ook het wegvallen van de Indiase partner van KLM, Jet Airways, daar debet aan.

In het afgelopen jaar reisden 80,5 miljoen passagiers via de luchthavens van de Royal Schiphol Group (naast Schiphol ook Eindhoven en Rotterdam). Dat is een toename van 1,7 procent. Eindhoven groeide met bijna 9 procent naar 6,7 miljoen reizigers, Rotterdam The Hague Airport kwam uit op 2,1 miljoen en Schiphol groeide met 0,9 procent naar 71,7 miljoen passagiers.

Financieel gezien was het een goed jaar voor de exploitant van de grootste luchthavens van Nederland: de omzet steeg met 7 procent tot 1,6 miljard euro. Dat was te danken aan hogere havengelden, meer parkeeropbrengsten en andere uitgaven van passagiers op het vliegveld. Het nettoresultaat kwam maar liefst 27 procent hoger uit: op 355 miljoen euro.

Bekijk bericht op "nu.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Dag,
hierbij een reactie op het bericht: Schiphol: cruciaal jaar voor de Nederlandse luchtvaart.

Namens Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Natuur en Milieu en Greenpeace:

"Het wordt inderdaad een cruciaal jaar en Schiphol dreigt een valse start te maken. Want als grote vervuiler Schiphol zijn zin krijgt groeit Schiphol en zitten we straks met een nieuw vliegveld opgescheept. Twee grote vergissingen, want dit staat haaks op beleid om de uitstoot van stikstof en CO2 tegen te gaan. Ondertussen heeft Schiphol nog steeds geen natuurvergunning, ook niet voor Lelystad Airport. Voor de luchtvaart moet, zoals voor alle andere sectoren, een klimaatdoel worden gesteld. Om alle problemen van Schiphol op te lossen ligt de simpelste oplossing dan voor de hand: minder vluchten. De maatregelen van Schiphol zijn een stap in de goede richting, maar missen daadkracht."

Met vriendelijke groet,
Bram Karst
Greenpeace

Geplaatst door Jaap uit Bussum

"Schiphol staat "in de startblokken" om samen met de luchtverkeersleiding en de maatschappijen initiatieven in gang te zetten die de hinder en milieu-impact moeten verminderen, zodat de luchthaven verder kan groeien" zegt Schiphol. Niet "zodat de luchthaven verder kan groeien," maar "zodat de omwonenden een betere woonomgeving krijgen" moet het zijn.
Waarom staat Schiphol nog steeds in de startblokken en waarom wachten ze kennelijk met maatregelen nadat ze verder mogen groeien? Begin er nu mee en laat zien dat het mogelijk is om de impact te verminderen. Maar dat gebeurt niet om de doodeenvoudige reden dat dat niet kan. En als het wel kan, doe dat dan eerst!
Ik daag Schiphol uit om te bewijzen dat krimp niet de enige maatregel is om de overlast, de gezondheidsschade en de klimaatimpact terug te dringen.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Laat ze maar lekker het aantal vliegbewegingen oprekken naar 600.000 zoals de rechtse rakker willen. Het is onhoudbaar, dat geboekte resultaat is een en al subsidie.
De luchtvaart is aan het imploderen, Jet airways is 1 vd velen straks.
Belachelijk om zoveel gemeenschapsgeld te verbrassen aan overstappers en een relatief kleine groep frequent flyers, laat die happy few het zelf betalen ipv van ons geld.
Miljarden gaan er naar brandstofsubsidie , aandelen KLM, lelystad en schiphol en wat al niet meer.
Ik hoop dat de verantwoordelijken ooit zich moeten verantwoorden voor de rechter.
Coronavirus is een trigger, in no time is de doodzieke luchtvaartbranche terminaal.

Het gaat beginnen! Volgend jaar nog geen 400.000 vluchten.
De politiek heeft NIETS gedaan, alleen maar erger gemaakt, nu gaat de markt zijn werk doen.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.