Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol-CEO Nijhuis: ‘Natuurlijk maak ik me zorgen over KLM’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1810 
|
 elsevier.nl 
me_vliegtuig_IMG_2023.jpg


Door Ron Kosterman

Jos Nijhuis (57) is CEO van Schiphol. Zijn voornaamste taak is ervoor zorgen dat daarvandaan op vele bestemmingen kan worden gevlogen. Daar is KLM hard bij nodig.

Met wat fantasie zeg je: Jos Nijhuis is burgemeester. Topman zijn van Schiphol gaat overal over en de luchthaven heeft met al die internationale reizigers trekjes van een metropool. Nijhuis heeft te maken met economie, politiek, duurzaamheid, kantoren, winkels, horeca, hotels en veiligheid. Hij heeft zelfs een brandweerkorps tot zijn beschikking. Lachend: 'Met mooiere spullen dan de korpsen van de meeste echte burgemeesters.'

Observeren

Daar, ergens in zijn 'stad', zit hij graag op een bankje. 'Als het heel druk is op de luchthaven, ga ik altijd kijken hoe we dat managen. We zijn continu aan het verbouwen; ik wil zien wat de impact is op passagiers. Kopje koffie, zitten en observeren.

'Hiervoor was ik CEO van PricewaterhouseCoopers. Geweldige tijd gehad, maar ik was wel op een relatief smal vakgebied gericht. 's Ochtends heb ik een idee van wat mijn agenda is, maar dat kan zo veranderen. Ik begin met het lezen van het verslag van de vorige dag. Hoe ging de bagageafhandeling, wat was de punctualiteit, waren er incidenten? Het kan dat ik de rest van de dag met een van die punten bezig ben.'

Nijhuis begon in 2009 als baas van de Schiphol Group, die naast de mainport in Amsterdam de regionale luchthavens bij Rotterdam en Lelystad uitbaat en een meerderheidsbelang heeft in die bij Eindhoven. Verder heeft de groep belangen in het buitenland, onder meer in New York en Parijs. In 2014 presteerde het bedrijf (goed voor ruim tweeduizend voltijdsbanen) prima. De omzet steeg met 8,1 procent naar 1,47 miljard euro, de nettowinst met 19,5 procent naar 272 miljoen. De groep telde 60,6 miljoen passagiers, van wie 55 miljoen in Amsterdam.

Goodwill

Amsterdam Airport Schiphol is daarmee de vijfde luchthaven van Europa – na Heathrow, Charles de Gaulle, Frankfurt Airport en Atatürk Airport in Istanbul, die voor het eerst meer passagiers had: 57 miljoen. Nijhuis zit er niet mee. Hij wil vooral dat Schiphol Europa's 'preferred airport' blijft – met lagere tarieven dan de West-Europese concurrentie en veel goodwill bij maatschappijen en hun klanten.

Schiphol is een hub, zo'n luchthaven die veelal wordt gebruikt om over te stappen. Circa 40 procent van de passagiers op Schiphol is transferpassagier. Daarvan levert KLM met haar partners in de SkyTeam-alliantie 90 procent. Die voorname inwoner moet 'burgemeester' Nijhuis tevreden houden, ook voor het grotere doel.

'Mijn belangrijkste taak is de connectiviteit van Nederland mogelijk maken en, liever nog, uitbreiden.' Dat gaat over het aantal bestemmingen waarheen vanaf Schiphol wordt gevlogen. 'Dat is cruciaal voor onze economie.' Dat bepaalt immers hoe aantrekkelijk Nederland is als vestigingsland voor buitenlandse bedrijven.


Nu zijn dat 319 bestemmingen. 'KLM en partners zijn goed voor tweederde daarvan. Wij zijn samen verantwoordelijk voor die connectiviteit. Natuurlijk maak ik me zorgen over KLM en de perikelen bij Air France-KLM. Dat doet iedereen.' Normaal gaat een CEO van een bedrijf op zoek naar alternatieven om de afhankelijkheid van zo'n klant te verminderen. 'Dat doe ik juist niet. Wij kunnen niet zonder KLM. Zonder KLM loopt onze maatschappelijke functie averij op. En om het plat te zeggen: Schiphol is conform de specificaties van KLM ontworpen.'

Hardlopen

Nijhuis maakte sinds 2009 drie KLM-CEO's mee: Peter Hartman, Camiel Eurlings en Pieter Elbers. Met de eerste boterde het niet. 'Ach, ook Hartman en ik vonden elkaar op het moment dat het nodig was. Dat is geen grap!' Met Elbers, die eind vorig jaar Eurlings opvolgde, klikt het beter. 'Pieter is een rationele man en spreekt de taal die ik ook spreek. Wij gaan uitstekend. We komen niet op elkaars verjaardagen, maar misschien moeten we eens een rondje hardlopen. Kan heel nuttig zijn.'

Wie is Jos Nijhuis?

Geboren in Utrecht als zoon van een supermarktondernemer. Deed na de heao de opleiding tot registeraccountant. Kwam in 1980 in dienst bij PricewaterhouseCoopers en werd daar in 2002 bestuursvoorzitter. In 2009 werd hij CEO van de Schiphol Group. Hij is gehuwd en heeft drie kinderen, van 27, 24 en 20 jaar.
De komende jaren staan voor Nijhuis in het teken van de verdere ontwikkeling van mainport Schiphol en van de luchthaven bij Lelystad. Daar moeten vanaf 2018 de toeristen landen en vertrekken om zo in Amsterdam ruim baan te maken voor onder anderen de zakelijke (transfer)passagier. Schiphol investeert 90 miljoen euro in Lelystad Airport. Maatschappijen die voor verhuizing in aanmerking kunnen komen zijn Transavia, ArkeFly en Corendon. Die staan om verschillende redenen niet te springen.

Slotrechten

'Ze kunnen meedenken over hoe we Lelystad gaan bouwen. Als ze dat niet doen, moeten ze later niet klagen. We kunnen maatschappijen niet wegsturen uit Amsterdam, want ze hebben slotrechten. We moeten ze dus verleiden. We bouwen een luchthaven die goed bereikbaar is en waar ze de helft van de tarieven betalen. Dit gaat lukken. Daar zet ik een kist heel dure wijn op.'

De registeraccountant 'met weinig geduld' was zelf ook wat verbaasd, toen hij voor Schiphol werd gevraagd. 'Mijn moeder verwondert zich nog steeds.' De politieke dimensie en de slepende discussies met omwonenden vindt hij het lastigst. 'Die dynamiek kende ik niet. Maar ik heb me ontwikkeld. Ik weet de weg te vinden op de ministeries, in de gemeenten en provincies. Deze baan boeit. Dit gaat ergens over. Ik heb het echt enorm naar mijn zin.'

Bekijk bericht op "elsevier.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum

Quote: Het gaat over het aantal bestemmingen waarheen vanaf Schiphol wordt gevlogen. 'Dat is cruciaal voor onze economie.' Dat bepaalt immers hoe aantrekkelijk Nederland is als vestigingsland voor buitenlandse bedrijven.
Commentaar: bullshit. Buitenlandse bedrijven komen naar Nederland voor het aantrekkelijke belastingklimaat hetgeen Nederland de reputatie van belastingparadijs heeft bezorgd. En als zij komen gebeurt dat in de meeste gevallen in de vorm van een brievenbus en minimale personele bezetting. Als KLM de hub functie niet meer kan waarmaken (door zijn hoge kostenstructuur) wordt Schiphol een vliegveld van low cost carriers en wordt de mythe van Schiphol als economische motor doorgeprikt. Dan wordt Schiphol zoals het vliegveld van Brussel of Zurich en daar is op zich niets mis mee, maar zonder de grandeur die het zich door Cerfontaine en aansluitend Nijhuis heeft toegemeten.
Schiphol is m.b.t. de winst in eerste instantie een vastgoed ondernemer, vervolgens een immens parkeerterrein en dan pas een luchthaven.
KLM is een belangrijke pijler voor dit geheel. Als KLM het niet redt hoeven Transavia, ArkeFly en Corendon niet meer zo nodig naar Leliestad. Dan zal blijken dat Leliestad gestoeld was op een toekomst scenario van verdere groei van de hub functie die niet zal hebben plaatsgevonden. De hub functie verplaatst zich voorspelbaar naar Istanbul en Dubai.


Geplaatst door polderbewoner uit biddinghuizen

Dat Schiphol inmiddels geen vierde maar na Istanbul vijfde luchthaven van Europa is geworden spreekt boekdelen. De netwerkfunctie wordt door Istanbul en Dubai steeds verder uitgehold, maar Nijhuis zit er gelukkig niet mee. Vandaag in de Telegraaf dat topmanagers bij Schiphol vertrekken, route KLM naar Australie is geblokkeerd, Emirates wel gesponsord. Het is al jaren wanbeleid bij Schiphol en de argumentatie voor Lelystad Airport is zo lek als een mandje. Bestuur Schiphol lijkt op alle andere overheidsinstanties en wordt door angst geregeerd. Spijtig dat bewoners hier de dupe van zijn. De beerput van Schiphol is nog vele malen groter dan de NAM in Groningen. Niet voor niets dat daar nu Hans Alders wordt ingevlogen om bewoners op een zijspoor te zetten. Bij schiphol, eindhoven en lelystad is hem dat ook aardig gelukt.

Geplaatst door JH Griese uit Amstelveen

@Tja Erwin, Schiphol is m.b.t. de winst in eerste instantie een vastgoed ondernemer, vervolgens een immens parkeerterrein en dan pas een luchthaven. Zo is dat . Recent verscheen ook nog een historisch verhaal , mogelijk binnenkort hier te lezen, hoe in 1995 onze regering via Dame Jorritsma en Oud d-66 minister EZ de boel belazerden met de zgn "Dubbeldoelstelling.. Groei en toch minder Lawaai ." (inmiddels is daar NIETS meer vanover) .Oud Min de Boer PvdA moest het onderspit delven, En PM Kok: Hij zag dat het goed was, de angsthaas. Nu hebben We Vliegen Volgens Afspraak .. de volgende truc , om de boel brutaal op te rekken, Het interesseert ze nog steeds geen zier, dat er op een mooie zomerdag 300 kisten op 200 m over de daken jagen.. VVA VOGELVRIJ VOOR ALTIJD . Deze zomer zullen we zien wat de Kamer gaat bakken van dit schaamteloze Wetgevingstraject ... De Rekenkamer ventileerde al kritiek: " De Regering heeft veel te weinig te zeggen over grote staatsbedrijven als Schiphol.... En de HSLZuid lijn , die LUCHT zou moeten geven, metALLE Europese vluchten via het spoor zakt nu al in elkaar.. Kosten: weer vele millioenen, ... zonder effect ..!

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Ach, zielige man.
Zorgen om niets........ je bent 57 en schatrijk.
Vele mensen in dit land doen het met vele, vele malen minder!
Jos Nijhuis pakt nog even een vette bonus mee over 2014 en maakt zich absoluut geen zorgen
over al die mensen die mede door zijn beleid, dag in, dag uit herriebakken en vervuiling over hun huis heen krijgen waar ze zich in de meeste gevallen voor kapot moeten werken.

Geen enkel excuus, geen enkele compensatie. Slechts het bedrijfspropaganda-beleid dat het
zo goed is voor Nederland bv..
Nee, Jos Nijhuis, het is slechts goed voor uw eigen portemonnee.
Super-kapitalist ten voeten uit.