Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol breekt bewust regels met gebruik van Oostbaan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 635 
|
 parool.nl - 10-03-2019 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Door Herman Stil

Schiphol 'lapt de regels aan haar laars' bij het gebruik van de landingsbaan op Schiphol-Oost. Volgens Platform Vliegoverlast Schiphol breekt de luchthaven, met instemming van luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen en wethouder Udo Kock, bewust de regels.

Dat stelt het platform naar aanleiding van de overlast door vliegtuigen zaterdag pal boven Amsterdam. Voorzitter Kees Weijer eist op korte termijn een gesprek.

Die overlast zaterdag had nog te maken met de westerstorm, waardoor volgens de regels op de Oostbaan kan worden geland. Om die reden werd ook ook, uitzonderlijk, vanaf de Buitenveldertbaan in westelijke richting gestart, waardoor er veel overlast ontstond in Kennemerland.

Zondag wordt vooral vanaf de nabijgelegen Buitenveldertbaan gestart, wat voor overlast in Buitenveldert en Amstelveen zorgt.

Ontheffing
Maar de komende zes weken wordt de Oostbaan ongeacht de weersomstandigheden regelmatig gebruikt omdat de Zwanenburgbaan vanwege groot-onderhoud buiten gebruik is. Minister Van Nieuwenhuizen heeft daarvoor ontheffing verleend.

Volgens de Amsterdamse actiegroep is dat ten onrechte. "Schiphol presteert het om de inwoners van de getroffen gemeenten nauwelijks een week voor aanvang een brief te sturen waarin het woord 'Oostbaan' zelfs niet voorkomt."

Volgens het Platform gaat het niet om een uitzonderlijke situatie, maar zet Schiphol de Oostbaan, met 2000 meter veruit de kortste van de luchthaven, in om zo veel mogelijk landingen te kunnen uitvoeren zonder de overgebleven reguliere banen te belasten.

Ontoelaatbare herrie
Eenzelfde situatie deed zich de afgelopen maanden voor bij de Aalsmeerbaan, waarvoor ontheffing werd verleend om ook 's nachts te kunnen starten. Van die ontheffing is tot nu geen gebruik gemaakt.

De vliegroute van de oostbaan voert over Amsterdam-Noord, de binnenstad, de Vondelparkbuurt en Zuid naar Schiphol. "Naast ontoelaatbare herrie en uitstoot van fijnstof speelt ook de veiligheid een rol. Toestellen uit de hele wereld vliegen voldoende laag over de binnenstad om burgers en monumentale gebouwen - het stadshart van Amsterdam is Unesco werelderfgoed - tot een makkelijk doelwit te maken."

"We vinden het volstrekt onaanvaardbaar dat het Oostbaantje met instemming van de minister wordt gebruikt omdat het Schiphol handig uitkomt in de logistieke bedrijfsvoering. Dit heeft niets met weersomstandigheden te maken."

Normaliter worden zulke landingen in veel hoger tempo gemaakt op de Buitenveldertbaan, waarvan de vliegroutes veel overlast veroorzaken in Amsterdam-Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen. Vrijdag bleek dat het aantal vliegklachten uit met name Amsterdam en Amstelveen vorig jaar is geëxplodeerd.

Bekijk bericht op "parool.nl - 10-03-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Josje

Afgelopen week meerdere dagen met grote frequentie zeer laagvliegende vliegtuigen boven Amsterdam. Zo'n dag is werkelijk niet te harden. Als je buiten bent gaat het gierende geluid door je pijngrens heen. En door de frequentie van de herrie kan je organisme niet herstellen van de impact, wat zeer schadelijk is voor je stress-systeem. Hoe is dit te verdragen als het wekenlang doorgaat? Ik vind het onvoorstelbaar dat dit mag in Nederland.

Geplaatst door Sara

Het was alvast begonnen met de BV baan. Nu constant. Dag 4 en nacht 4. Het bizarre. Bij gebruik van de zg preferente banen wanneer er geen bijzondere omstandigheden zijn..
Hebben er ook mensen ernstige hinder. Maar andere mensen. Ik ruik de kerosine uitlaat gassen in de tuin. Een vettige smeer. Door het RIVM zijn de ufp waardes in Amstelveen tijdens zulk intensief gebruik NIET in kaart gebracht . Ook in Noord Holland waar ze laag aan komen gedurende 30 km tijdens regulier gebruik niet. En de algemene tendens "We weten nog maar heel weinig van UPF" terwijl naar mijn mening er genoeg geweten wordt om te weten dat het niet Okay is om mensen er willens en wetens aan bloot te stellen.

Geplaatst door Anke S.

Afgelopen weekend enorme stankoverlast van kerosine, een adembenemende stinklucht die zeer irriterend is voor de slijmvliezen. Vooral zondag. Zowel binnenshuis als buiten. Het veroorzaakt een rauw gevoel in mijn keel en prikkende rode ogen. Ik kan me totaal niet concentreren met steeds die nare irriterende geur in mijn neus. Zaterdag twintig keer geprobeerd BAS te bellen. Ik ervaar het als enorm stressvol nergens meer frisse lucht te hebben. Nergens een gezonde inademing te kunnen doen. Ik heb er zeer slecht van geslapen. Spanning raakt mijn gezondheid enorm. Een brief sturen met 'sorry baanonderhoud' en de omwonenden extra gezondheidsschade berokkenen bovenop de schade die Schiphol al heeft toegebracht? Volstrekt onacceptabel. Ik weet dan ook niet hoe ik een maand met deze stank moet doorkomen.

Geplaatst door Wobbe

Ik heb pilletjes tegen hypertensie gekregen van mijn huisarts: lisinopril.

Geplaatst door Nermal

Klagen is prima! Hoe meer hoe beter. Maar.....er is maar 1 oplossing: minder vliegen! Ik vlieg bewust al jaren niet meer. Als meer mensen dat gaan doen lost het probleem zich vanzelf op. In ieder geval wordt het minder. Nog een goede raad...stem over twee weken verstandig.

Geplaatst door sara

@ Anke S. en dat noemen ze dus gewoon stank overlast! Het moet zijn blootstelling aan uitlaatgas. Eigenlijk moeten we hier iets mee doen. Misschien toch opnemen met milliey defensie omdat ik vaak het ruik maar het niet in kaart is gebracht. Ik had laatst de Bas erover gebeld. Maar ze nemen het volgens mij niet op in de jaar rapportages toch? ( ik kan deze alleen maar globaal doornemen, omdat ik er razend van wordt, slecht voor mijn hart ;) serieus, ik doe aan yoga en meditatie om iets rustig te blijven, misschien zou Schiphol ons allemaal een mindfullnes cursus kunnen vergoeden?). Stankoverlast betekent dat we zeer dicht bij de Bron zitten. Bij de bron betekent dus zeker blootstelling, omdat het ultra - fijnstof zelf geurloos is.

Geplaatst door Annelie

Nog even en de Oostbaan heeft ook 400 vliegtuigen in 24 uur te verstouwen zoals wij op de Buitenveldertbaan. Gemiddeld op 225 meter hoogte. Kerosine regens, ultra fijnstof stormen, trillend en dreunen en gierend geluid constant. Onze maatschappij heeft een giga probleem. Maar dat we minder moeten vliegen...dat hoor ik niet op reclames van Sire. Of van onze minister. En dus ook niet van de burger. Burgers wijzen naar de overheid (zij moeten er iets aan doen) en de overheid wijst naar de burger (kijk er is vraag naar welverdiende vakanties). Waar onze welverdiende gezondheid is? In de zakken van de commerciële zorg? Deze is overigens anno 2040 al bijna onbetaalbaar voor de gemiddelde Nederlander dus je hoeft met je geluidsstress, fijnstoflongen en neurologische degeneratie ook niet meer bij de huisarts aan te kloppen. Onze regering is echt schadelijk en schandelijk bezig...door schade en schande wordt men wijzer...dan is het dus al te laat. Kinderen van een jaar of 8 snappen het prima. Zij zijn nog niet verslaafd aan het griezelige begrip marktwerking. Een constructie die door toedoen van industrialisatie zich heeft kunnen ontpoppen tot entiteit die zijn eigen wetten maakt. Er moeten wetten komen tegen overmatige marktwerking. Mensen met bizar veel miljarden op de bank moet niet meer kunnen bestaan...

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De overheid moet er iets aan doen.
De burger moet er iets aan doen.

Indien alle huidige Nederlanders (zo'n 18 miljoen) met het vliegtuig de atmosfeer in zouden trekken, dan nog kom je niet tot zo'n overlast als de huidige.
Want, het zijn voor ruim 70 miljoen atmosfeer verziekende individuen die de huidige overlast veroorzaken, de óverstappers'.
Dus het ligt niet aan de burger in Nederland.
Het ligt aan de lamlendige politiek in Nederland.
De zelfde lamlendige politiek die er schatrijk mee wordt.
Vervolgens ziet de burger er nauwelijks wat van terug, helaas, stank en herrie is zijn deel.

Stem op de partij voor de dieren en halveer Schiphol !


Geplaatst door Annelie

Ja V.O.S. je hebt gelijk, schiphol is de goedkoopste landingshaven van de eu, stiekem lekker goedkoop gemaakt en zo de bevolking geofferd onder het mom van de economie. Ik sta elke dag weer perplex van de smerigheid die er boven komt drijven in dit dossier.

Geplaatst door Wobbe

Het Verenigd Koninkrijk Duitsland en Frankrijk hebben hun luchtruim gesloten voor de 737 MAX. Eerder deden China, Singapore, Australië, Zuid-Korea en Oman dat al.
Van onze minister en wethouder hoor je niets. Schijnbaar zien ze er geen enkel probleem in dat dit toestel over het stadscentrum van Amsterdam en een aantal dichtbevolkte wijken van Nederland vliegt.

Geplaatst door wim.kaan

zijn dunbevolkte wijken dan minder erg?

Geplaatst door Sara

Nee. Alleen meer slachtoffers als er eentje neer gaat. En dat is not if but when.

Geplaatst door Wobbe


@wim.kaan
Begrijpend lezen is niet echt je ding hè? De opmerking betrof een wethouder van Amsterdam en die is verantwoordelijk voor de veiligheid van de inwoners van Amsterdam. Overigens lijkt mij het een stuk minder erg als een vliegtuig down gaat in een weilandje ergens in de polder.

Geplaatst door Wobbe

Anyway, waar onze nationale bobo's opzichtig falen, hebben we gelukkig altijd nog een Europese luchtvaartautoriteit EASA. Die heeft nu besloten dat de Boeing 737 MAX in de hele Europese Unie voorlopig aan de grond moet blijven.

Geplaatst door sara


Geplaatst door Luc

Wij hebben een brief ontvangen dat er enkele
Dagen tot 11 maart vliegoverlast zou zijn. Dit is dikke lariekoek want nog steeds dagelijks om de paar minuten hoor je laagvliegende vliegtuigen! Er wordt geen enkel rekening gehouden met wat voor last dat geeft aan de bewoners van zuid oost !

Geplaatst door anoniem2

Uiteraard levert schiphol extreem veel overlast en zou deze overlast veel minder moeten(kan alleen door minder vliegen trouwens) maar toch heb ik een beetje moeite met de verontwaardiging van de Amsterdammers(vooral onder de oostbaan).
Deze overlast is namelijk dagelijks aan de orde onder de zwanenburgbaan(daar komen deze vluchten namelijk vandaan). Het komt helaas op mij een beetje over als not in my back yard.


Geplaatst door Wobbe

Wat is precies het probleem?

Alleen Zwanenburgers mogen klagen?

Geplaatst door de Vries

Het zijn vaak dezelfde Amsterdammers die roepen dat je dan maar niet in de buurt van Schiphol had moeten wonen. Prima dat zij nu ook eens de overlast ervaren. Hoe meer mensen overlast hebben des te beter. Dan verandert er wellicht eens iets.

Vergeet niet dat juist Amsterdam financieel beter wordt van Schiphol. Dan kan je nu niet verontwaardigd gaan lopen doen en de rest van het jaar de ogen dicht doen voor de overlast van omliggende dorpen.

Geplaatst door anoniem2

@de Vries
Dat heeft u goed verwoord.
Nou gun ik in princiepe niemand overlast maar het lijkt mij wel dat de gemeente Amsterdam(zeker omdat ze het meeste baat hebben bij schiphol en aandeelhouder zijn) ook overlast van Schiphol zou moeten hebben. Het tegendeel is echter waar. De gemeente Amsterdam heeft er in 1994 voor gezorgd dat de oostbaan nauwelijks gebruikt zou worden. Dit heeft uiteraard het gevolg dat de omliggende dorpen die overlast wel krijgen.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.