Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol breekt Aldersakkoord open

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1119 
|
 nhd.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0633.jpg

Door Frans van den Berg


SCHIPHOL - De luchthaven Schiphol wil het Aldersakkoord openbreken. De luchthaven wil vaker vier banen tegelijkertijd inzetten voor starts en landingen.

Vier banen tegelijk inzetten
Voor bewonersgroepen is dat echter een heilige afspraak. Zij vrezen meer overlast in de woonkernen vlakbij de luchthaven en ze zijn bang voor een toekomstige ongebreidelde groei van het vliegverkeer op Schiphol.
In 2008 werden onder leiding van Hans Alders afspraken gemaakt over een selectieve groei van de luchthaven. Het vliegverkeer mag tot 2020 niet naar 580.000 starts en landingen groeien, maar tot 510.000. Lelystad en Eindhoven moeten samen de overige 70.000 vluchten opvangen. Bij de groei hoort een heel pakket aan maatregelen om de hinder voor de omliggende gemeenten te beperken.

Inzicht
,,Wij staan voor onze afspraken. Maar kan zijn dat ze in de praktijk niet werken vanwege veranderende omstandigheden of voortschrijdend inzicht. Of omdat het beoogde doel niet wordt behaald. Dan moet je wel aan tafel blijven, maar samen zoeken naar reële alternatieven'', stelt Jos Nijhuis, directeur van Schiphol.
In het bijzonder de afspraak over het inzetten van vier banen tegelijkertijd wil hij herzien. Dat mag per dag maximaal zestig keer. Maar dan kunnen met name KLM en partners niet meer groeien in de spitsuren en dreigt Schiphol al bij 470.000 vluchten vast te lopen. Dat moment wordt in 2017 bereikt. ,,Ik zet het Aldersakkoord niet overboord, maar wil wel zoeken naar alternatieve hindermaatregelen.'' Enkele jaren werd dat ook gedaan toen bleek dat een uitbreiding van het aantal glijvluchten op korte termijn niet mogelijk is. Als alternatief werd toen onder andere bepaald dat er minder nachtvluchten worden toegestaan.

Bekijk bericht op "nhd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Zo heb je (denk je) als bewoners afspraken gemaakt met Schiphol om vervolgens "een uur later" samen (althans dat wil Schiphol) te zoeken naar reële alternatieven (lees de afspraken moeten van tafel af, we gaan 4 banen tegelijk inzetten). termen die spontaan bij me opkomen zijn arrogantie, manipulatie, onbetrouwbaarheid en respectloos.
Het werkelijke reële alternatief c.q. scenario is (en daar heeft een kleine speler als Schiphol en de BV Nederland geen enkele grip op), dat Istanboel en de Emiraten (groeipercentages 2013 meer dan 15%) de HUB functie van Schiphol, met een magere groei van 4,6% in 2014, aan het overnemen zijn, waarna Schiphol een normaal zeer goed vliegveld zal worden.
Een ander reëel alternatief is dat onze bollebozen in Den Haag eindelijk eens toekomstbestendige keuzes maken. Ik denk dan met name aan het speren op het vliegtuig vervangende intra EU/Europa HSL treinverkeer. Zo kan ook weer wat ruimte ontstaan (als we dat al willen) op Schiphol.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Met fraaie bewoordingen als ….
,,Wij staan voor onze afspraken. Maar kan zijn dat ze in de praktijk niet werken vanwege veranderende omstandigheden of voortschrijdend inzicht. Of omdat het beoogde doel niet wordt behaald. Dan moet je wel aan tafel blijven, maar samen zoeken naar reële alternatieven'', stelt Jos Nijhuis, directeur van Schiphol.
….. is het erg makkelijk om afspraken te maken in de wetenschap dat je tegen de tijd dat ze gaan knellen er met dit soort argumenten wel weer onderuit weet te komen.

Overigens zou je de uitslag van het recente onderzoek naar ultrafijnstof ook onder het voortschrijdend inzicht moeten scharen.

Het wordt weer spannend, of eigenlijk misschien toch niet, gezien de laatste alinea van het artikel uit het regionale gedeelte van de Gooi- en Eemlander: “Daarmee dreigt een serieus knelpunt omdat er dan ongewenste en onacceptabele effecten komen op de netwerkoperatie op de luchthaven”, schrijft Hans Alders aan de staatsecretaris Mansveld.

Hoezo ongewenste en onacceptabele effecten? Wie bepaalt dat? En zijn er geen ongewenste en onacceptabele effecten voor de omwonenden?